Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af lamborg »

Ah . Hvis du kører med den indstilling på pumpestart/stop gør du ikke brug af ideen med start/stop for når den står til start ved 40 gr så starter pumpen når styringen starter og det er ikke ideen .
Lad mig lige ridse op.
Ideen er at man får en hurtigere opvarmning af anlæg/besparelse efter stop og det gøres ved at sætte start til feks 60 gr så har du ingen cirkulation indtil kedlen når 60 gr. Så starter pumpen og begynder at cirkulere vand og temp falder igen . Når den når 5 gr (uden betydning hvad du har sat stop til ,den følger slavisk -5 gr ) under start temp så stopper pumpen igen og varmer igen kun i kedlen + en smule naturlig cirkulation. Når den så når 60gr igen så starter cyklusen igen. På den måde når du meget hurtigere dit set punkt på vandet i hele dit anlæg fordi fyret får tid til at varme på det vand som er i kedlen op . Dette sker kun når fyret er i normal drift . Når den er i ur stop eller andet for for stop så vil pumpen stoppe ved den temp du beder den om. Her er den -5 gr hystetellerandet (kan ikke huske det rigtige fine ord) ikke gældende.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Sahlin
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 37
Tilmeldt: 22 apr 2012 11:04
Mit fyr: Woody BlackStar 16Kw
Areal: 170
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Nordjylland / Aalborg

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af Sahlin »

lamborg » 29 May 2012, 06:54 skrev:Ah . Hvis du kører med den indstilling på pumpestart/stop gør du ikke brug af ideen med start/stop for når den står til start ved 40 gr så starter pumpen når styringen starter og det er ikke ideen .
Lad mig lige ridse op.
Ideen er at man får en hurtigere opvarmning af anlæg/besparelse efter stop og det gøres ved at sætte start til feks 60 gr så har du ingen cirkulation indtil kedlen når 60 gr. Så starter pumpen og begynder at cirkulere vand og temp falder igen . Når den når 5 gr (uden betydning hvad du har sat stop til ,den følger slavisk -5 gr ) under start temp så stopper pumpen igen og varmer igen kun i kedlen + en smule naturlig cirkulation. Når den så når 60gr igen så starter cyklusen igen. På den måde når du meget hurtigere dit set punkt på vandet i hele dit anlæg fordi fyret får tid til at varme på det vand som er i kedlen op . Dette sker kun når fyret er i normal drift . Når den er i ur stop eller andet for for stop så vil pumpen stoppe ved den temp du beder den om. Her er den -5 gr hystetellerandet (kan ikke huske det rigtige fine ord) ikke gældende.
Dvs. at du altså vil anbefale mig at sætte den op til 60", samme som min kedeltemp?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af lamborg »

Ja men jeg vil samtidig gå lidt ind i VV religion og sige at du skal sætte din kedel temp op til 65 gr for at du har en høj nok temp på dit varme vand.
Også kører med pumpestart på 60 gr. Men nu får jeg tæv for at starte VV religionskrig :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Sahlin
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 37
Tilmeldt: 22 apr 2012 11:04
Mit fyr: Woody BlackStar 16Kw
Areal: 170
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Nordjylland / Aalborg

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af Sahlin »

lamborg » 29 May 2012, 14:24 skrev:Ja men jeg vil samtidig gå lidt ind i VV religion og sige at du skal sætte din kedel temp op til 65 gr for at du har en høj nok temp på dit varme vand.
Også kører med pumpestart på 60 gr. Men nu får jeg tæv for at starte VV religionskrig :-)
Det er sgu fint at du gider at give noget imput, jeg er nemlig ikke del af nogen religion - Har ingen ide om hvad jeg skal tro på endnu, så prøver mig frem. Jeg har nu indstillet kedelstart til 60" og kedel temp til 65".

Den laver ikke nær så mange stop som tidligere og den futter stille og roligt derudaf med ca. 2,5 kw.

Når fyret kører på 10% eller deromkring, skal LUX altid være på 99? eller er det ok hvis den er mindre end det, dog stabil? ved mellemlast og højlast står den altid på 99, men svinger mellem 90-99 i lavlast.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af lamborg »

Når den ligger i lavlast vil der nemt været tidspunkter hvor den ligger lavere i lux fordi bålet ikke er så kraftig.Så det er ok at den svinger ,den skal bare kunne se lys hele tiden. Ellers skal du stille den lidt op i blæser eller ændre skorstenstræk fra 0 til 1 hvis det er fordi den får for lidt føde.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Sahlin
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 37
Tilmeldt: 22 apr 2012 11:04
Mit fyr: Woody BlackStar 16Kw
Areal: 170
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Nordjylland / Aalborg

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af Sahlin »

Ok.. Den står nu på omkring 80 og kan ikke finde ud af om jeg kan sætte den længere ned...
Der skrives i manualen at der skal være et stabilt lux tal...
Hvad der definerer et stabilt lx tal er sgu svært at sige.. og er det så super hvis den står på 10lx stabilt?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af pille bruger »

Sahlin » 30 May 2012, 17:39 skrev:Ok.. Den står nu på omkring 80 og kan ikke finde ud af om jeg kan sætte den længere ned...
Der skrives i manualen at der skal være et stabilt lux tal...
Hvad der definerer et stabilt lx tal er sgu svært at sige.. og er det så super hvis den står på 10lx stabilt?
Hvis bålet bliver for lille, har styringen svært ved at se ild.
At lux variere er ok, bare den ser ild inden for 4 min kører den videre.
Ser den ikke ild, laver den en ny optænding, og det er det man undgår ved at øge
skorstens træk 1 op. (kun 10% indstilling)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Sahlin
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 37
Tilmeldt: 22 apr 2012 11:04
Mit fyr: Woody BlackStar 16Kw
Areal: 170
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 9230
Geografisk sted: Nordjylland / Aalborg

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af Sahlin »

Når jeg indstiller skorstenstræk op 1+, er dette så kun gældende ved 10%? eller er det ved alle laster? - Forstod ikke helt din besked.

Cool nok med de 4 mins.. Det var jeg ikke klar over, men den mister ikke lx som den står nu... Når den kører helt i bund står den på en 80 stykker...
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af pille bruger »

Sahlin » 30 May 2012, 20:18 skrev:Når jeg indstiller skorstenstræk op 1+, er dette så kun gældende ved 10%? eller er det ved alle laster? - Forstod ikke helt din besked.

Cool nok med de 4 mins.. Det var jeg ikke klar over, men den mister ikke lx som den står nu... Når den kører helt i bund står den på en 80 stykker...
Ja, det er kun ved 10% indstilling man justerer skorstens træk.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Ny Woody! Hjælp til korrekt indstilling

Indlæg af Lund »

lamborg » 29 May 2012, 06:54 skrev:Ah . Hvis du kører med den indstilling på pumpestart/stop gør du ikke brug af ideen med start/stop for når den står til start ved 40 gr så starter pumpen når styringen starter og det er ikke ideen .
Lad mig lige ridse op.
Ideen er at man får en hurtigere opvarmning af anlæg/besparelse efter stop og det gøres ved at sætte start til feks 60 gr så har du ingen cirkulation indtil kedlen når 60 gr. Så starter pumpen og begynder at cirkulere vand og temp falder igen . Når den når 5 gr (uden betydning hvad du har sat stop til ,den følger slavisk -5 gr ) under start temp så stopper pumpen igen og varmer igen kun i kedlen + en smule naturlig cirkulation. Når den så når 60gr igen så starter cyklusen igen. På den måde når du meget hurtigere dit set punkt på vandet i hele dit anlæg fordi fyret får tid til at varme på det vand som er i kedlen op . Dette sker kun når fyret er i normal drift . Når den er i ur stop eller andet for for stop så vil pumpen stoppe ved den temp du beder den om. Her er den -5 gr hystetellerandet (kan ikke huske det rigtige fine ord) ikke gældende.
For at være lidt nysgerrig, hvad har du kedeltemp, pumpe start/stop sat til?

Besvar