Fradrag i Virksomheds ordningen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af fryseren »

Hej, synes ikke rigtigt at jeg kan finde svaret nogle steder:

Jeg vil opsætte et anlæg til f.eks 100.000,- og kan derfor med virksomhedsordningen afskrive 25%=25.000,- første år.

Som jeg forstår er dette via et fradrag på selvangivelsen, fint nok.

MEN er det at betragte som et ligningsmæssigt fradrag, eller hjælper det også på topskatten?

/Fryseren

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af KennethPoulsen »

Hej Fryseren,

Afskrivningen er at betragte som en "udgift" i din virksomhed, og påvirker resultatet af virksomheden, som du overfører til din selvangivelse som en ekstra "indtægt". (At indtægten så er negativ de første mange år er så en anden sag).

Så dit spørgsmål: Ja - i og med at den bliver overført som en indtægt, så påvirker den din topskat.
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af BWJ »

Jeg er ret overbevist om, at når man skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende, og beskattes af både salg og køb af el, har det kun indflydelse på virksomhedsdelen.
Men måske jeg tar´fejl.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af KennethPoulsen »

Et eksempel: Den indtægt jeg har fra udlejning af en lejlighed, minus de udgifter der er, bliver tillagt min årlige indtægt inden der bliver beregnet skat.

Det er det samme, hvis der et år er underskud. Så bliver underskuddet tillagt min personlige indtægt (med mindre jeg vælger virksomhedsskatteordningen, men det er en helt anden og noget mere kompliceret sag!).

Jeg kan ikke huske præcist hvilket felter på selvangivelsen det er som der skal bruges, men resultatet skulle meget gerne være, at resultatet af solcelledriften, om det så er overskud eller underskud, bliver tillagt ens indtægt.

Hvis det så tilfældigvis er et underskud, og man har tilstrækkeligt stor indkomst til at man bliver topbeskattet, så vil det mindske éns indtægt, og dermed reducere det beløb som skal topbeskattes.
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af BWJ »

Det du skriver "Det er det samme, hvis der et år er underskud. Så bliver underskuddet tillagt min personlige indtægt (med mindre jeg vælger virksomhedsskatteordningen, men det er en helt anden og noget mere kompliceret sag!)." er jo præcis det man kommer ind under.

Taget fra skat´s side:

Når du vælger at betale skat efter de regler, der gælder for virksomheder, skal du betale skat af indtægten af hele energiproduktionen både den del, du sælger til nettet, og den del, du selv bruger. Hvis dit anlæg er en bygningsbestanddel i boligen (fx en integreret del af taget), kan du ikke afskrive det og dermed ikke få fradrag. Overvej i så fald om den skematiske ordning er bedre for dig.

•Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger.
•Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat.
•Du skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende.
•Du skal lave en udvidet selvangivelse.
•Du kan ikke bruge denne ordning, hvis dit anlæg er en fast del af boligen (fx en integreret del af taget).
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af KennethPoulsen »

Enig BWJ - men Virksomhedsordningen og VirksomhedsSKATTEordningen er to vidt forskellige ting, selv om de navnemæssigt er næsten identiske :wink:

Virksomhedsskatteordningen er en mulighed for virksomhedsejere til at udskyde en del af beskatningen af deres overskud i virksomheden. Den har umiddelbart ikke noget med Solcelleanlæg at gøre.

Virksomhedsordningen er direkte relateret til Solcelleanlæg, og er én af to skattemæssige metoder du kan vælge når du har et solcelleanlæg der er tilkoblet nettet. (Den anden metode er den skematiske ordning).

Du vælger om du kommer ind under Virksomhedsordningen eller den Skematiske ordning. :great:
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af BWJ »

KennethPoulsen » 30 May 2012, 20:23 skrev:Enig BWJ - men Virksomhedsordningen og VirksomhedsSKATTEordningen er to vidt forskellige ting, selv om de navnemæssigt er næsten identiske :wink:

Virksomhedsskatteordningen er en mulighed for virksomhedsejere til at udskyde en del af beskatningen af deres overskud i virksomheden. Den har umiddelbart ikke noget med Solcelleanlæg at gøre.

Virksomhedsordningen er direkte relateret til Solcelleanlæg, og er én af to skattemæssige metoder du kan vælge når du har et solcelleanlæg der er tilkoblet nettet. (Den anden metode er den skematiske ordning).

Du vælger om du kommer ind under Virksomhedsordningen eller den Skematiske ordning. :great:

Ja jeg ved det ikke, men skat skriver, Du kan enten betale skat efter den skematiske ordning eller de regler, der gælder for virksomheder, og der er vel kun èt regelsæt for virksomheder ?? det er ikke noget der er opfundet ifm. solceller som jeg læser det.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=13954
Var det mig ville jeg ringe og spørge, det er ikke altid man forstår skat :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af KennethPoulsen »

For personligt ejede virksomheder generelt er der faktisk flere måder du kan vælge at blive beskattet på - enten direkte Personligt, via Virksomhedsskatteordningen eller via Kapitalafkastordningen. (Så vidt jeg husker :P )

Det er menes når skat skriver "efter de regler der gælder for virksomheder", så mener de at du kan fradrage afskrivningerne på 25% af solcellernes restværdi - på samme måde som virksomheder normalt kan fradrage afskrivningerne af deres anlægsaktiver. Du bliver så også beskattet af hele din produktion af El, men med en relativ lav sats - 60 øre pr. kwh de første 10 år, 40 øre pr. kwh de næste 10.
Sælger du dit hus på et tidspunkt, så skal solcelleanlægget vurderes for sig, og salgssummen af dette bliver du beskattet af. Det kaldes Genvundne afskrivninger.

For den skematiske ordning så er reglen, at du bliver beskattet, hvis dit anlæg producerer så meget, at du sælger strøm i løbet af et år for over 7000 kroner (Bundfradrag på 7.000). Til gengæld så kan du heller ikke fradrage afskrivningen af anlægget. Du bliver heller ikke beskattet af anlæggets restværdi ved et salg af huset.

Der kan være elementer i forbindelse med hvis du bliver arbejdsløs og modtager Arbejdsløshedsdagpenge der kan påvirkes af hvilken metode du har valgt. Der kan også være elementer ifb. med beregning og udbetaling af pension - der er jeg ikke sikker, der skal du høre en revisor ang. dette!

Men det bedste hvis du er usikker vil være at tage kontakt til en revisor. HUSK: Hvis du vælger Virksomhedsordningen, så er Revisorudgifter en drifts-udgift og kan fratrækkes på linie med andre driftsudgifter ifb. med anlægget :great:

Og læste også lige yderligere: •Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat

(Den med Renteudgifterne var jeg usikker på - men smukt!) :great:

Og nogle gode links til SKAT's hjemmeside BWJ :great:
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
Solsol
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 jun 2012 08:52

Fradrag i Virksomheds ordningen

Indlæg af Solsol »

Underskud i virksomhedsskatteordningen er fradrag i personlig indkomst. Så ja, der er fradrag i topskatten. Dog ikke fradrag i AM-bidrag.

Besvar