Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HPW luft/vand varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Lars Hansen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 18 jun 2009 16:00
Mit fyr: Scotte 16 kw
Areal: 320
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Geografisk sted: Grindsted
Givet likes: 1 gang

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af Lars Hansen » 30 apr 2012 00:20

Hej

Er der nogen som har erfaring med de HPW varmepumper sm vvs eksperten sælger.
Jeg går og leger lidt med tanken om at sætte en op til brug om sommeren til lidt gulvvarme og varmt vand.
Med Venlig Hilsen

Lars Hansen


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af bioservice » 01 maj 2012 22:25

Jeg laver service på dem... ca 150 stk serviceret itv...
Siemens styring,
Telemecanique relæer
Wilo pumpe
Hitashi scroll kompressor
Sagonamiya ( ikke stavet korrekt ) pressostater, og oversat til dansk så er det Danfoss...

Det er en fin VP, den kan du fint købe, bare husk at følge rør størrelserne, montere buffertank og et godt råd er at tilkøbe en bimåler.. og selvfølgelig opstartsbesøget.. ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af no100 » 02 maj 2012 23:06

Hej bioservice
Jeg har en scotte vp. hvor stor forskel er der på den og HPW.
hilsen no100. :)

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af bioservice » 04 maj 2012 20:10

Hej NO100.

Der er forskel på styringerne, og rent visuelt ser det ikke ud som om der er de store forskelle, men Scotten bruger R407c og hpw bruger R410a, hvilket er forskellige kølemidler med forskellige kvaliteter..

Men forskellen er ikke så stor.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

janx2967
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:00
Mit fyr: viga 25
Areal: 250
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 6623
Modtaget likes: 1 gang

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af janx2967 » 29 maj 2012 19:47

hejsa bioservice

Min far og jeg er ved at lave varme i hans sommer hus. Det er fuld muret og 165m2 i grundplan og ca 120 m2 på loftet begge etager er forbundet da en del af stuen går i kip. Alle de nye isoleringskrav er opfyldt.
Jeg har fået øje på HPW 10 kW som er på tilbud ved vvs eksperten her den 1junni og man kan købe en buffertank 150l med indbygget varmtvandsbeholder på 140 liter mener jeg. Den har indbygget trykekspansion samt elpatron og er lavet i rustfri stå og koster ca 15000kr.
Min far vil kun bruge sommerhuset i korte perioder om sommeren og resten af året skal der bare holdes fugt og frostfrit.
Jeg går udfra at Hpw Mærket er ok ifølge de indlæg tidliger.
Spørgsmål:

1. Ville en 10 kw vær nok i vores tilfælde ?

2. Skal jeg have buffertank og hvis ja hvor stor ca?? ( Skal siges det er gulvvarme over hele grundplanet og i de to værelser øverst to elradiator)

3. Er trykekspansion nødvendigt når alt er gulvarme og intet varmt vand skal overgulvhøjde?

4. Hvad er leve tiden ca for sådan en pumpe og hvor meget larmer den?

5. Er der nogen der ved om den er på energistyrelsens liste over varmepumper?

6. Har hørt lidt om at der hvor kompressoren adskiller vand kan fryse til om vinteren hvordan klare denne HPW dette problem?? Vi er jo ikke derover så tit så den skal helt kunne passe sig selv også om vinteren :)

vh jan carsten pedersen
vigas ejer
fra Vorbasse


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af bioservice » 30 maj 2012 09:45

janx2967 » 29 May 2012, 19:47 skrev:hejsa bioservice

Min far og jeg er ved at lave varme i hans sommer hus. Det er fuld muret og 165m2 i grundplan og ca 120 m2 på loftet begge etager er forbundet da en del af stuen går i kip. Alle de nye isoleringskrav er opfyldt.
Jeg har fået øje på HPW 10 kW som er på tilbud ved vvs eksperten her den 1junni og man kan købe en buffertank 150l med indbygget varmtvandsbeholder på 140 liter mener jeg. Den har indbygget trykekspansion samt elpatron og er lavet i rustfri stå og koster ca 15000kr.
Min far vil kun bruge sommerhuset i korte perioder om sommeren og resten af året skal der bare holdes fugt og frostfrit.
Jeg går udfra at Hpw Mærket er ok ifølge de indlæg tidliger.
Spørgsmål:

1. Ville en 10 kw vær nok i vores tilfælde ? - nej jeg vil nok vælge en 15 Kw det er mange m2

2. Skal jeg have buffertank og hvis ja hvor stor ca?? ( Skal siges det er gulvvarme over hele grundplanet og i de to værelser øverst to elradiator) - ja du skal have en buffertank, svarende til ca 10 l vand pr. Kw.

3. Er trykekspansion nødvendigt når alt er gulvarme og intet varmt vand skal overgulvhøjde? - den kan godt kører med åben eksp. men lukket er bedre.

4. Hvad er leve tiden ca for sådan en pumpe og hvor meget larmer den? - vides ikke endnu da de første hpv´er er monteret for ca 3 år siden, og de kører endnu.. men et godt bud er ca 12-15 år.. jeg har dog set varmepumper der kører efter 25 år... kølemidlet bliver jo ikke slidt. og Hitachi pumpen er solidt bygget.

5. Er der nogen der ved om den er på energistyrelsens liste over varmepumper? - jeg har set den på listen, men kontroller det inden køb.

6. Har hørt lidt om at der hvor kompressoren adskiller vand kan fryse til om vinteren hvordan klare denne HPW dette problem?? Vi er jo ikke derover så tit så den skal helt kunne passe sig selv også om vinteren :) husk at stille den op så den er mindst 30 cm over jorden, så burde det ikke blive et problem..

derudover så husk at bestille et opstartsbesøg, så din garanti bliver udvidet fra 2 til 5 år.. det koster godtnok ekstra, men pumpen er så ligeledes tilsvarende billig, og man kommer ikke langt med rep. på en varmepumpe for 2000,- kr.

vh jan carsten pedersen

Mvh

Martin
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

janx2967
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 dec 2010 19:00
Mit fyr: viga 25
Areal: 250
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 6623
Modtaget likes: 1 gang

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af janx2967 » 30 maj 2012 13:12

Tusind tak for de gode svar fedt med hjælpsomme mennesker der ved hvad de snakker om

Vh jan
vigas ejer
fra Vorbasse

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af toberg » 02 jun 2012 19:27

Jeg har også tænkt på denne varmepumpe.
Min betænklighed går på hvor meget den larmer.
Pumpen skal stå i en går hvor der er ca 6 meter over til stuevinduet.
Er der et sted man kan høre en sådanne pumpe i vest sjælland gerne nær Jyderup.

Jeg vil primært fyre i mit brændefyr også have varmepumpen som backup. Jeg har en akumulerings tank.
Jeg vil gerne have en styring på så, brændefyret bliver lukket ned når brændefyret går ud og temperaturen når ned på ca 20 grader således brændefyret ikke kommer til at virke som en radiator.
Hvordan laves det.
Hvordan skal jeg installere den kombination jeg taler om her.
Altså brændefyr som primær varme kilde, Varmepumpe som sekundær
Akumulerings tank.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af Dinsol » 02 jun 2012 21:05

janx2967 » 30 May 2012, 13:12 skrev:Tusind tak for de gode svar fedt med hjælpsomme mennesker der ved hvad de snakker om

Vh jan
Hej går også med disse tanker omkring varmepumpe
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Russ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 dec 2013 12:08

HPW luft/vand varmepumpe

Indlæg af Russ » 10 dec 2013 09:29

Jeg har set en Pioneer luft/vand varmepumpe på 6 kW i virkeligheden ved en makker, for at se hvordan det fungerede. Han havde været helt høj over det i et par uger og snakkede ikke om andet, så nu måtte jeg også se hvad det var for noget. Må sige, den larmer ikke meget og den giver ham det varme han skal bruge.

Jeg overvejer kraftigt at investere i dette også, i mit nye kommende hus :-) Jeg skal selvfølgelig bare have den på 8 kW, så jeg får en der er lige dét vildere end hans.. Tror jeg køber den herinde: http://www.pioneerinfo.dk, det var ihvertfald det han gjorde.


Besvar