Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rensning af Dansk Stoker

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
MichaelR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:53
Mit fyr: Ikke udfyldt

Rensning af Dansk Stoker

Indlæg af MichaelR » 30 sep 2007 08:42

Hej med Jer i dette fine Forum
Står som andengangskøber og overvejer et Dansk Stoker de kører pt kampange på stoker og kedel for 25.000,- jeg er derfor interesseret i erfaring med dette fyr.

Jeg vil gerne fyre med raps, og med raps er der meget aske, det er derfor vigtigt for mig at vide hvordan den er at tømme og hvor meget aske der ca kan være i bunden inden den skal tømmes.


Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 30 sep 2007 10:04

Hej MichaelR

Prøv at se om du ikke kan fange Winther her få forumet (send evt. en pb til ham) han har en danskstoker og har vist efter hånden eksperimenteret med lidt af hvert i den :)
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 01 okt 2007 12:05

Hej.

Jeg tror ikke du vil få den store succes med udelukkende rapspiller, dog ikke pga aske, men de brænder temmelig lystigt pga olien og soder derfor meget. Jeg bruger en blanding af 25% rapspiller og 75% hvede og det kører rimeligt godt. Der skal krattes en slagge af hver dag eller senest hveranden dag, idet brænderskålen ikke er ret stor. Der er heller ingen askeskuffe i kedlen, så enten skovler man ud eller fremstiller en selv.
Kedlen er let at rense, dog skal man ikke placere den i et bryggers, dertil er der for meget støv der ryger ud ved rensning.

Ellers har jeg været godt tilfreds med anlægget, hele sommeren kører den på træpiller og passer stort set sig selv.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

MichaelR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:53
Mit fyr: Ikke udfyldt

Erfringer

Indlæg af MichaelR » 01 okt 2007 17:21

Hej Winther
1. Hvad er din erfaring ellers med Danstoker?
2. Kan der laves en askeskuffe der dækker hele bunden?
3. Har du sokkel på dit fyr?
4. Mit fyr skal stå i mit værksted. Er det rigtigt forstået at pillerne falder ned i
brændhovedet/skålen hvor forbrændingen sker.
5. Er der både primær og sekundær luftregulering??
6. Ville du købe et snastoker hvis du skulle ud og købe igen?

Venlig hilsen
Michael

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 01 okt 2007 21:38

Jeg kan ikke klage over firmaet, for der har ikke været noget og pege fingre af.

Det er nemt at lave en askeskuffe og den dækker hele bunden.

Ja, jeg købte en sokkel og den gør det hele lidt nemmere.

Ja, pillerne falder ned gennem et rør, så tilbagebrænding kan ikke ske.

Luft regulering sker gennem blæseren, men ved fyring med træ eller kul er der luftklap i nederste låge og roset i øverste.

Ja, den er så simpel og kræver ikke en større maskinmester eksamen.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Indlæg af Jens » 02 okt 2007 11:23

Hej Michael

Er det fordi, der ikke er plads til asken i en Dor, at du vil skifte den ud ?

Jeg tror ellers den både er nemmere at rense, og bedre i udnyttelsesgrad - men der kan efter min beskedne erfaring være meget aske i DanskStokeren.

Nu bruger jeg ikke min om sommeren, da jeg har en brændekedel og akkutank som passer bedre til forbruget, - men jeg fyrede ca 2,5 tons byg tilsat ca 10 - 20 % træpiller + kridt af i perioden sidst januar til maj og der kunne nemt være aske fra en hel uges fyring i den.

MEN synes det er træls, at man hver dag skal rage en klump slagger af brændehovedet, når man fyrer med korn ellers bliver den kvalt og går ud, - hvis der ikke er slagger ved raps er det jo ingen problem :)

Jeg har så købt en Pavitronic styring og koblet til den, ville ikke give 1875,- ved Smedegaarden for et modul så den kunne pausefyre, når jeg med en Pavitronic til 3500,- kunne få mange flere styringsmuligheder inkl. trinvisregulering af blæseren istedet for at skulle regulere på en klap foran blæserhjulet.

Stort plus, - det er en støbejernskedel, som er ligeglad med returtemperatur, - minus der er ikke mange glatte flader i sådan en, når den skal gøres ren :(
Kender ikke andre stokere, men det er da rimeligt nemt, men bedst hvis man har en støvsuger i forbindelse med rengøring for som Winther siger, det støver en del.

Om jeg ville købe en sådan igen ?? - Svært at sige, det er træls med slaggeren i brændehovedet, men den kan på ingen tid give en dejlig masse varme, hvis den får noget at leve af, og støbejern er vel nærmest uforgængeligt. Nej idag ville jeg nok have købt en TwinHeat eller Benekov, hvis prisforskellen havde været som dengang. Jeg gav i januar 35000,- efter at have fået 9000,- i rabat. Fordi jeg med en af de andre så ikke ville være afhængig af brændsel på korn/pilleform.

Men som Winther korrekt siger, den simpel og robust, der nærmest ingenting der kan gå i stykker, og det vel ikke så ringe endda :)

Spørg endelig, hvis der er andet jeg kan kaste lys over, og jo det kunne da være hyggeligt med en ekstra Dansk Stoker bruger :)

Brugeravatar
metalman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 16 jun 2007 06:34
Mit fyr: smedegården DSU 6 3-35kw
Areal: 235 +60 m2 værksted
Brændsel: affalds træ,småkager piller korn
Fremviser gerne i postnummer: 8783
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: ca 8tons hård vinter
Geografisk sted: horsens

Indlæg af metalman » 03 okt 2007 08:03

hvad har i elllers prøvet at fyre med i en dansk stoker ?
kan den klare nitrox?
min svigerfar har sådan en overvejer selv om jeg skal have sådan en, da piller er ved at være for dyre.
dog er den ikke så god til at fyre med flis men den kan gøre det.
alt kan brænde bare spørgsmål om varme og luft


Besvar