Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe contra pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af Havmand » 25 maj 2012 16:42

Der findes kombifyr, men det bliver i mine øjne aldrig rigtigt godt.
Find ud af med dig selv om du vil fyre med piller eller brænde...
Piller er nemt og passer rimeligt sig selv, hvor imod brænde kræver noget arbejde - og plads - Både til akkumuleringstank men også brænde.

Personligt fyrer jeg kun med brænde, da jeg får det kastet i nakken - Skulle jeg betale for det, ville jeg klart køre på piller...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af no100 » 26 maj 2012 03:07

Med den ringe beskrivelse af dit hus og muligheder. må det bedste råd være brug den forældede teknologi fast brændsel = piller, så holder du også flere i arbejde. :wink:

VP. er noget nymodens skrammel :oops: som på langt sigt vil spare dig for mange udgifter hvis det er lavet koret. :shock:

Folk med el. varme betaler alder rede afgift icon_cheesygrin.gif , så det vilde være rart hvis man er utilfredse :( at man så gad sætte sig ind i tingene inden man udtalte sig. :great:
no100.

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 26 maj 2012 08:07

Jeg har akumulerings tank.

Jeg har brændfyr med underfor brændning KP 18 hedder det, men de sten der skal side i nederset brændekammer er gået i stykker og jeg kan ikke skaffe reservedele til det fyr. Så det skal måske også skift.

Jeg har brug for noget der kan køre stabilt når jeg ikke er hjemme og kan fyre med brænde.
Eller når brændefyret går ud om natten.

altså en backup for et brandefyr, brande er endnu det billigste at fyre med, men kræver jo også en del arbejde.

Mht. vp. er jeg lidt nervøs for støjen. Var Dragsholm slot de havde en vp stående, den kunne høres meget langt væk.

Hvis jeg skal placere udedelen til en vp så den ikke vil gennere med støj skal den stå så jeg må trække rør til den på ca 15 meter, så der vil være et stort tab af varme der. tilgengæld kan jeg godt lide tanken om at jeg selv kan være med til at besteme prisen på opvarmning ved at sætte sol panneler op og lave den strøm der skal bruges til opvarmning.

Jeg har plads til til et forholdsvis stort fyrrum lidt væk fra huset i min garage.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af majland » 26 maj 2012 22:01

no100 » 26 May 2012, 03:07 skrev:
Folk med el. varme betaler alder rede afgift icon_cheesygrin.gif , så det vilde være rart hvis man er utilfredse :( at man så gad sætte sig ind i tingene inden man udtalte sig. :great:
no100.
Var den myntet på mig ?

Ja, vi har den højeste moms sats på alt og derudover afgifter på næsten alt. Lige fra el, gas, olie, benzin, flødeis, sodavand og glødepærer.

Der har ikke tidligere været tradition for afgifter på træ til brændsel. Der har den høje danske moms været nok og alligevel ført til en ikke ubetydelig grænsehandel.

I de større danske byer er fjernvarme en god og (de fleste steder) billig opvarmningskilde. Det er bare ikke realistisk at brede det ud i tyndere befolket områder. Går man 10-20år tilbage er der skæmmende eksemplarer på hvor dyrt det kan blive med mindre "barmarksværker".

Så er der individuel opvarmning tilbage. Dvs i praksis el, olie, gas (hvor tilgængeligt) eller biomasse.

Politisk ønsker så for tiden at flytte folk over på el (varmepumper) mens brændeovne og anden afbrænding af træprodukter får drøje hug for bla. partikelforurening.

Riget fattes penge så det er ikke kun et spørgsmål om at pålægge afgifter for at påvirke forbrugerne, men mest for at kradse penge ind. Der er og har været så mange bolde i luften at det ikke helt er til at følge med...

Jeg har ikke noget specielt romantisk forhold til at brænde træ. Udover det da er meget hyggeligt med et lille bål i haven et par gange om året (selvfølgelig til at lave "mad" over). De første 30år af mit liv har jeg boet steder hvor varme bare var noget der kom ud af radiatorne så det var lidt et skift for 10år siden at købe et hus på landet med eget fyr. Så kommer der kun varme ud af radiatorne hvis man har fyret op ...

Kunne jeg få fjernvarme eller gas var det klart den letteste løsning, men det er ikke lige tilgængeligt. Så er der el eller biomasse tilbage. Stod jeg og skulle bygge et nyt (lavenergi) hus ville jordvarme være ganske oplagt. Men nu har jeg et ældre hus der er isoleret så godt som praktisk muligt (hulmuren er efterisoleret og på skråvæggene af taget har vi 295mm. Desuden skifter vi i år de sidste termovinduer til lavenergi ditto). Det har et relativt stort varmebehov de uger om året hvor det for alvor er koldt og blæsende. Men på trods af det har vi kun brug 4319kg træpiller forgangne fyringssæson.

Og så er jeg temmelig knotten over måske at få trukket en "forsyningssikkerhedsafgift" ned over hovedet på et skønnet forbrug baseret på mit hus data. Hvor "Forsyningssikkerhed" blot betyder at dem der idag ikke betaler "nok" i afgifter skal betale noget mere for at der er råd til mere vedvarende energi til dem fjernvarme i byerne - Sådan sat lidt på spidsen.

Vel er prisen på brændslet relativt lavt da det ikke er afgiftsbelagt, men til gengæld er der en større investering i fyret, vedligeholdelsen af samme og ikke mindst ugentlige arbejder med at holde det kørende. Et fyr som mit koster 75000kr plus installation hvor en fjernvarmeinstallation "bare" er en varmeveksler. Holdet det 20år er det er 3750kr/årligt og dertil renteudgiften og vedligeholdelse.

Ja det er et valg at ikke at have bosat sig i et fjernvarmeområde, men det er på godt jysk træls når forudsætningerne for ens beslutninger påvirkes af politikkernes luner. Det uanset om det er ekstra afgifter, skole lukninger eller bare at de flytter buslinien der gik lige forbi 3,5km væk.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 01 jun 2012 13:55

Findes der et sted man kan høre hvor meget en varmepumpe larmer

Hvis der vælges stocker pillefyr et scott feks, vil det så stoppe hvis der er for mange piller der ikke er hele, måske nærmest smuldret


nemocharley

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 09:35

Varmepumpen taber nødvendigvis ikke til et pillefyr - det kommer an på lidt af hvert.

Varmepumpe: Kræver gulvarme i hele hytten. Hulmursisolering og mindst 30cm på loftet. Døre og vinduer skal være i topenergi klassen. Smider du solceller på taget, så har du en fin løsning. Man kan evt supplere med en pilleovn, bio-ovn, masseovn eller brændeovn - som kan tilsluttes central varmen med gris, vandharper el. lign - men man kan også nøjes med varmefordeling via luften. Dette giver en meget lav varmeudgift samlet set - men det er dyrt i anskaffelsespris og sørme også i forberedelse (medmindre det er nybyggeri).

Lever dit hus ikke op til ovenstående, så glem varmepumpen. Pillefyr eller traditionel stoker er en langt bedre og billigere løsning. Hvis du har solceller kan du dog godt investere i en billig varmepumpe, som giver dig ro, komfort og varme i 7-9 måneder af året - termisk solvarme kan gøre det samme men ikke i 9 måneder (men de kan omvendt spæde lidt til varmen en solklar januar dag)

Ja unge førstegangskøbere har det med at stejle lidt når de ser noget der kræver manuelt arbejde - medmindre det er en romantisk brændeovn.... - sådan er det, for rigtig mange....

Det eneste du kan være sikker på med regeringen er at de nok skal få deres penge. Et dyster perspektiv på det urimeligt ensidige fokus på strøm og varmepumper kunne være det er let at regulere/beskatte. Svinemiklerne har svært ved at kontrollere det træ jeg går og finder i skoven (hvis det nu var det jeg gik og gjorde).

Personlig er jeg så paranoid med det sidste (og mit hus egner sig kun til varmepumpe forår, sommer og efterår), så selvom jeg har et stort solcelleanlæg på taget, så bliver det med en stoker som primære varmekilde og en skoddårlig luft/vand varmepumpe til marts-november sårn cirka.

Pris?? 100.000 for solceller. 100.000 for gulvarme i stueplan (minus to rum). 25.000 for varmepumpe (inkl opsætning). Og måske 50.000 eller lidt mere for en stoker (hvis man selv sætter det op)..... (man kan fint nøjes med en pillegnasker til 25.000). Jeg får det dårligt af at tænke på alle de penge....

Det hele kunne ordnes med en scotte for 25.000 men jeg skulle alligevel i gulvet....

Toberg jeg ved ikke om du har "handlet".... uanset - glædelig jul herfra.

nemocharley

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 09:48

Tilføjelse: Jeg tror KSM laver noget interessant hvis man både vil bruge brænde og træpiller - men husk akkutanken!

Larm fra varmepumpe - 43 db har jeg læst det er altså ikke meget - pas på med for lang varmeledningsføring med vp - jo lavere fremføringstemperatur des bedre.

nemocharley

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 09:56

toberg skrev:ok så tror jeg at varmepumpen måske taber til et pillefyr.

Har i et godt bud på et fyr der både kan køre piller med tank og brænde
KSM Stoker find et anlæg der passer i størrelse, der er mulighed for mange tilkøb, som ligefrem gør denne stoker til et lille luksusdyr...

KSM stoker - ja det var KSM stoker


Politiske manifester: Jeg har det godt med at betale til fællesskabet. Problemet for mig er at fællesskabet pt inkluderer parasittiske elementer som multinationale selskaber, sygelig privatisering af alt muligt der oprindeligt var vores allesammens og den vamle finanssektor... new5

forresten selv med en skod varmepumpe har du mulighed for at daffe på en 14 dages skiferie uden at involvere naboen, som helt sikkert stjæler noget eller sidder i din favoritstol og kigger på dine guldfisk mens du fiser ned af løjperne icon_cheesygrin.gif

JeppeGlue
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2012 21:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 165
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af JeppeGlue » 25 dec 2012 12:05

Om det skal være varmepumpe eller pillefyr er meget temperament spørgsmål og jeg er ikke enig i at man skal have solceller på taget for det er en god forretning at have jordvarme. De installationer jeg har været med til ligger alle i samme fyrings pris som hvis det havde været pillefyr, installationene koster dog noget mere ved jordvarme, men der er dog et par spørgsmål der skal afklares først.
Hvad er den minimale fremløbstemperatur du kan holde varmen med, hvis du skal meget over 40 grader så glem jordvarme.
Vil du gerne være fri for arbejdet med piller/træ så køb jordvarme(Jeg har selv et ældre pillefyr og de moderne er sikkert meget bedre, men lige meget hvordan man vender og drejer det er der arbejde i at have pillefyr)
Jeg går selv og overvejer hvad jeg skal vælge når min installation ikke kan mere men har ikke besluttet mig endnu.

nemocharley

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af nemocharley » 25 dec 2012 14:01

ja Jeppe du har ret - og nu hvor solcelleordningen er røget, så røg den fidus...eller gjorde den. Hvad med vindmøller de fås i mange størrelser..

Jeg gætter på elprisen vil stige ganske som biobrændsel vil stige. Jeg hælder til en eller anden form for kombi af de to typer varme - en systemtankegang hvor buffertanken bliver det centrale. Det giver den største fleksibilitet for os folk ude på landet, som bor langt væk fra let og bekvem fjernvarme.

Så varmepumper, biobrændsels kedler/ovne og buffertank. Noget termisk solvarme oveni.... lidt strøm fra solceller eller en hustandsmølle.

Men få isoleret først og find ud af hvad du kan nøjes med....

Ulempen ved denne tankegang er at den er så pissehamrende dyr, og den eneste enkeltinvestering på under 40.000dkr som fuldgodt kan dække et oliefyr er nu en gang en biobrændselskedel. Og når du først har den, så er det svært at hente pengene hjem igen på andet en yderligere sikring af husets klimaskærm. Nej så er det komforten, der skal lokke folk til at indkøbe yderligere løsninger.


Besvar