Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Johanibal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 maj 2012 11:33
Mit fyr: Vølund 810
Areal: 200
Brændsel: Brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 6510
Geografisk sted: Stensbæk, Sønderjylland

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Johanibal » 21 maj 2012 16:30

Hej Stokerpro, lad mig begynder med at sige tak for mange gode spændende indlæg på dette forum ! Dernæst håber jeg at der er nogle der vil deltage i endnu en omgang "find den rette løsning".

Vores situation er at vi har 1 oliefyr og 2 brændeovne i et 200kvm hus som vi lejer af staten. Dvs. skal vi lave en investering i varme skal det være billigt i installationer, da vi ikke kan regne med at sælge vores investering videre til den næste lejer... Jeg nægter at fyre med olie og har derfor kun fyret i de to brændeovne gennem vinteren, det er dog ikke holdbart da jeg ikke forventer at være så meget hjemme næste vinter, plus vi får en lille ny i oktober.

Jeg overvejer en mcz ego air (16.000kr) kombineret med noget luftflytning eller et stoker i kælderen til centralvarmeanlægget. Det skal siges at vi ikke bruger overetagen særligt meget hvorfor det reelle areal til opvarmning nærmere er 100kvm.

Der er findes også mcz ego hydro til centralvarme, i så fald skulle der trækkes rør fra stuen ned i kælderen + den koster 24.000kr hvilket så vidt jeg er orienteret er nogenlunde det samme som en lille stoker... ? (er der ikke også noget med at der skal laves en ekspansionssikring over øverste radiator til den slags vand-ovne ?)

Jeg kender prisen på mcz ovnene, men hvad koster et lille stoker, hvis man er gør-det-selv villig og er det muligt at bruge varmtvandsbeholderen fra oliefyret ?

vh johan

Yderligere teknisk info:
Oliefyret er et völund 810 og derudover har vi en Metro elpatron til brugsvand (når oliefyret er slukket). Til oliefyret har der været tilsluttet en luft-til-vand varmepumpe kaldet octopus eller "ispinden" og der er derfor både lavet kraftstik og rørtilslutninger ved oliefyret i kælderen.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Kruse » 21 maj 2012 21:39

Så vidt jeg ved er er pilletanken ret lille på pilleovne, omkring 16 kg, Så som primær opvarming vil jeg fortrække noget der kan tage noget mere.
Med et biomax burde du kunne blive kørende for under 20000 kr, vis du selv monterer http://www.andresens-bioenergi.dk/biomax-pillefyr.asp

Vis du sætter den i serie med oliefyret burde du kunne bruge den til varmtvand, måske koster det lidt flere piller end med en rigtig vvb.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Bjarne B. » 21 maj 2012 22:01

Hej
Min tænker også, om ikke du bare kunne sætte et pillefyr i serieforbindelse med oliefyret. Så kan du fortsat bruge bruge vvb deri, og den dag du flytter, kan du tage dit pillefyr med dig.

Johanibal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 maj 2012 11:33
Mit fyr: Vølund 810
Areal: 200
Brændsel: Brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 6510
Geografisk sted: Stensbæk, Sønderjylland

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Johanibal » 21 maj 2012 22:12

Ja, jeg håber på at noget i den stil kan lade sig gøre... Jeg lægger et par billeder op af fyrrummet og detaljerne i morgen, det kan måske give nogle tips.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Bjarne B. » 21 maj 2012 22:20

Johanibal » 21 May 2012, 22:12 skrev:Ja, jeg håber på at noget i den stil kan lade sig gøre... Jeg lægger et par billeder op af fyrrummet og detaljerne i morgen, det kan måske give nogle tips.
God ide.
Kan vi lokke dig til at udfylde din profil også :rose: Det er bare sjovere at skrive med folk, når man har en ide om, hvor i landet de befinder sig. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, sådan er det bare :great:


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Flemmingth » 21 maj 2012 22:32

Bjarne B. » 21 May 2012, 22:20 skrev: God ide.
Kan vi lokke dig til at udfylde din profil også :rose: Det er bare sjovere at skrive med folk, når man har en ide om, hvor i landet de befinder sig. Hvorfor ved jeg egentlig ikke, sådan er det bare :great:
Det er fordi vi er nysgerrige :) og så kunne det jo være, at det er ham den sjovtudseende henne om hjørnet icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Johanibal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 maj 2012 11:33
Mit fyr: Vølund 810
Areal: 200
Brændsel: Brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 6510
Geografisk sted: Stensbæk, Sønderjylland

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Johanibal » 22 maj 2012 19:42

Så er der billeder !

kunne dog ikke lige finde ud af at uploade dem på forum...

http://imgur.com/a/OPsKh#0

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af snubbi » 22 maj 2012 23:12

hej og velkommen til
er der god adgang til kælderen dør eller vindue hvor oliefyret står nu.hvis du stiller et pillefyr op ved siden af oliefyret, lad bare oliefyret stå til den dag du flytter kan du lukke kuglehanene og tage pillefyret med,eller sælger det til den næste lejer.
Eks.woody/scotte fyr ramme næster din buget pris på ca 25kilo plus den fåes med en 2-300lt silo eller byg siloen selv der er til ca +/-14 dage
pille ovnen har en for lille silo du skal fylde hver dag, måske 2 gange de 5-10 dag hvor det er koldes .
For du skal bruge 3-5 paller pille til en vinter forbrug lidt afhænig af hvor godt huset er isoleret
nb. Husk at nå fyr går ned er det fredag eftermiddag ,eller anden jule dag hvor du venter gæster. Så er hjælpen nær ,her på site
woody/scortte er der solg rigtig mange af(12-13000 i danmark siden start) så den meget nem at finde stumper til :great:
det kan du nok ikke med pille ovnen.?

Johanibal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 maj 2012 11:33
Mit fyr: Vølund 810
Areal: 200
Brændsel: Brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 6510
Geografisk sted: Stensbæk, Sønderjylland

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Johanibal » 23 maj 2012 00:05

Jeg tænker også mest i retning af scotte\woody pt.

Der er adgang gennem en almindelig indendørs dør, men man skal igennem to andre kælderrum før man er inde i fyrrummet.

Er blevet opmærksom på yderligere en problemstilling ifht. montage: Skorstenen sidder på venstre side af oliefyret og pillefyret skal stå til højre for. Der er en lukket klap på højre side af fyret, så gad vide om man kunne køre røgafgangen sammen igennem oliefyret... ?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr eller pilleovn til 200 kvm m. radiatorer.

Indlæg af Flemming DJ » 23 maj 2012 16:37

Det sidste er formentlig ikke lovligt. Der skal vist endda være 40 cm (eller 50?) højdeforskel på røgrørenes tilslutning til skorstenen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar