Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på en Baxi 1.5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 16 maj 2012 22:47

Hva er så dine erfaringer med sommerfyring, jeg har ikke prøvet det efter jeg har fået Baxi, før havde jeg en Passat C2 og det fungerede ikke ret godt. og hvad med Baxi har de ikke et eller andet på vej med selvtænding som flere andre er begyndt på, syntes jeg at have set.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af thy » 16 maj 2012 23:01

jhjorsal » 16 May 2012, 22:47 skrev:Hva er så dine erfaringer med sommerfyring, jeg har ikke prøvet det efter jeg har fået Baxi, før havde jeg en Passat C2 og det fungerede ikke ret godt. og hvad med Baxi har de ikke et eller andet på vej med selvtænding som flere andre er begyndt på, syntes jeg at have set.

det kører problem frit hvis man renser 1 gang månedligt og dagen efter rensning holder øje med fejl på grund af for lav røg temp har nemlig alle turbolatorer i og 80graders set 1 uge efter rensning hvis man vil ungå fejl på lav røg temp :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 17 maj 2012 08:27

Jamen så tror jeg da det må være løsningen på alle mine overvejelser, jeg lader fyret kører sommeren over, også nøjes jeg med at investere i et solcellepanel der bare dækker mit behov, uden at gøre noget i solvarmepaneler og varmepumpe. Hvis jeg kan klemme mit daglige forbrug ned på 8-10 kg pr dag vil tilbagebetalingstiden på den merudgift et større solcellepanel/varmepumpe eller et solvarmeanlæg vil medføre, vist blive for lang. Så må den næste opgave bestå i at finde ud af hvad mit daglige forbrug er, jeg lavede jo engang den der tæller med en cykelcomputer, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne få tallene til at passe med det faktiske forbrug når min 6T silo var tom, også løb den tør for batteri.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Bigfoot » 17 maj 2012 09:29

jhjorsal » 17 May 2012, 08:27 skrev:Jamen så tror jeg da det må være løsningen på alle mine overvejelser, jeg lader fyret kører sommeren over, også nøjes jeg med at investere i et solcellepanel der bare dækker mit behov, uden at gøre noget i solvarmepaneler og varmepumpe. Hvis jeg kan klemme mit daglige forbrug ned på 8-10 kg pr dag vil tilbagebetalingstiden på den merudgift et større solcellepanel/varmepumpe eller et solvarmeanlæg vil medføre, vist blive for lang. Så må den næste opgave bestå i at finde ud af hvad mit daglige forbrug er, jeg lavede jo engang den der tæller med en cykelcomputer, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne få tallene til at passe med det faktiske forbrug når min 6T silo var tom, også løb den tør for batteri.
har du iltstyring??
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Bubbii » 17 maj 2012 09:31

Jeg vil da ihvertfald mene at du skulle kunne skære dit forbrug på 10-12 T ned, alt afhænger jo selvfølgelig af hvor godt huset er isoleret, hvor langt der er fra fyrrum til huset osv. i forhold til f.eks. mit hus, men antal kvm. til opvarmning er stort set det samme som mit
- Men forbruget afhænger jo også i høj grad af hvor godt og ofte du renser fyret, indstillinger osv., selv kører jeg med Thy indstillinger, hovedrenser fyret 1 gang i måneden, og ellers drejer jeg turbolatorerne hver gang jeg påfylder piller, men du har jo autopåfyldning, og så gør lige som Thy anbefaler efter rengøring af fyret om sommeren, ellers for du fejl på lav røg temperatur, det måtte jeg finder ud af et par gange inden mine lære penge var tjent, men så lærer man jo også lidt ved det icon_cheesygrin.gif
Jeg regner med at have mindre forbrug af piller her i sommer, da jeg lige har fået indsat termostat ved VVB, før kørte kedelvandet konstant gennem VVB men nu for vi se
- Men jeg spekulerer da også på om man skulle få en VVB med el-patron, men det er nu også dejligt at kunne tænde for varmen hvis det er koldt, og sidste sommer var der en del af disse dage :( , den mulighed har man jo ikke hvis fyret er lukket ned
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af Flyball » 17 maj 2012 11:49

jhjorsal » 17 May 2012, 08:27 skrev:Jamen så tror jeg da det må være løsningen på alle mine overvejelser, jeg lader fyret kører sommeren over, også nøjes jeg med at investere i et solcellepanel der bare dækker mit behov, uden at gøre noget i solvarmepaneler og varmepumpe. Hvis jeg kan klemme mit daglige forbrug ned på 8-10 kg pr dag vil tilbagebetalingstiden på den merudgift et større solcellepanel/varmepumpe eller et solvarmeanlæg vil medføre, vist blive for lang. Så må den næste opgave bestå i at finde ud af hvad mit daglige forbrug er, jeg lavede jo engang den der tæller med en cykelcomputer, men jeg syntes ikke rigtig jeg kunne få tallene til at passe med det faktiske forbrug når min 6T silo var tom, også løb den tør for batteri.
8-10 kg om dagen er ca 20 kr, som så ca er 600 kroner om måneden. Hvis du bruger for 400 kroner om måneden ved el-patron, så er det da bare med at slukke for fyret, det er jo så ca 50% dyrere om måneden at køre dit varme vand på piller end el, og så kan du jo altid overveje om du vil have en ekstra celle op eller ej til at dække el-forbruget, med det bliver da ikke umiddelbart billigere af, at du lader fyret køre ?


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 17 maj 2012 19:49

Jeg har et hus fra 1924 med nye vinduer i den ene side men dem på den dårlige side er stadigvæk mest thermo, de øverste feldter 20x80cm er dog enkeltglas huset er hulmursisoleret engang i 70 erene med skum, jeg har endnu ikke fået det thermofotograferet. de 50 m2 af stueetagen er renoveret med gulvvarme resten har krybekælder hvor jeg har bundet 10cm rockuld op mellem bjælkelaget. 1. sal er ombygget 1 1976, 100mm isolering. Rørende i krybekælderen er delvis isoleret, et projekt jeg har ville gøre noget ved længe, jeg er bare ikke så vild med at arbejde i krybekælderen (½m arbejdshøjde max) skunken på første sal ville også have godt af noget isolering for at slutte klimaskalden. og oven på loftet ville jeg også godt kunne lægge 100mm mere. Jeg havde engang åbnet ind til en elloftdåse i stueplan natten over, hvorefter jeg kunne konstatere at spisebordet var fuld af skidt næste morgen, jeg satte en hånd op og kunne mærke at der nærmest storm i mellemdækket når det blæste udenfor. Fyret står i et udhus ca 25m derfra og har iltstyring. Det er justeret efter Thy anvisninger, i vinterperioden renser jeg 2 gange om ugen og trapper så ned efterhånden som det bliver varmer, displayet viser altid skorstenstemp, og det skuer mine øjne hvis den når op på 140- 145 grader så renser jeg og ender på 100-110 grader, hver gang jeg renser har jeg turbulatorene ude og kører på med en stålbørst der er svejst på en gammel boremaskine (den blev ved med at løsne sig, også blev jeg sur ;-) og hver 2-3 måned tømmer jeg bag ved turbulatorrørene. det er også muligt at mit forbrug er nærmere 10 end 12, det er lidt svært at vudere når man får fyldt 6t på af gangen.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 19 maj 2012 12:54

For dem der kan bruge det til noget, jeg har nu prøvet at tømme tanken via fremføringssneglen indtil celleslusen åbnede, reset alt, ladet den fylde og tømt den igen via fremføringssneglen, det gav ialt 41 kg og 27.552 km på cykelcomputeren. Det ser ud som om mine induktive følere sidder som standart på beslaget, men om de 41 kg er det rigtige tal for alle med cellesluse på, er jeg ikke sikker på, da jeg kunne stå og se ned i tanken under hele processen, og der er ingen tvivl om at der var klart mere smuld i den side celleslusen sad, hvilket gjorde at pillerene helt klart løb bedre i den anden side, og alt smuldet pakkede foran føleren, men om det betyder noget ved jeg ikke. det jeg ved er at jeg nu har en faktor 1,488 så jeg kan regne mit daglige forbrug ud, så jeg vender tilbage med nogle forbrugstal
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af noller » 19 maj 2012 13:47

Hej

burde være nemt, skal jo bare finde ud af hvor meget sneglen giver antal gram hver gang den kører, tidspunkterne har du jo selv indstillet i styringen. :great:

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Forbrug på en Baxi 1.5

Indlæg af jhjorsal » 19 maj 2012 13:58

Det simple tælleværk er jo cykelcomputeren med ledning til føleren 79,- i kvickly, et metallåg fra en malerspand der er skruet på akslen til sneglen og 8 supermagneter fordelt på metallåget. en udvidelse kunne være en 1,5v strømforsyning på cykelcomputeren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar