Nu skal det være, men størrelsen

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af jhjorsal »

Nu skal det være, jeg er dog meget i tvivl om størrelsen, jeg bruger idag ca 4700 KW, hvoraf de 1000KW går til VVB i sommermånederne når pillefyret er slukket. Er fraskilt og har børn hver anden uge, der kommer forhåbentlig en ny kæreste ind engang men ungerene flytter jo sikkert også hjemmefra om en 8-10 år. Havde tænkt på et 6KW anlæg også bruge overskudsstrømmen i en luft til vand varmepumpe men de kloge siger det ikke kan svare sig når jeg har pillefyr, ogjeg ikke har pumpen. Jeg kan også investere i et 6000KW anlæg også putte overskudsstrømmen i elpatronen i VVB året rundt. Eller jeg kunne investere i et 3500-4000KW anlæg og et vandbaseret solvarmeanlæg, hvor jeg allerede har en 650l tank med 2 spiraler, som kunne opvarme VVB om sommeren og lidt gulvvarme. kan jeg basere mit mit forbrug fra maj til sep-okt på sådan et anlæg og hvad ville i vælge. Jeg er i tvivl om ideen i at overdiminsonere solpanelanlægget for at putte strømmen i en anden varmekilde.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af BWJ »

Her er nogle rigtige gode input viewtopic.php?f=189&t=13937 :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af Flyball »

BWJ » 15 May 2012, 19:04 skrev:Her er nogle rigtige gode input viewtopic.php?f=189&t=13937 :great:

:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af majland »

At sætte solceller på taget og købe en varmepumpe er i min bog lidt at gå over åen efter vand når man i forvejen har et pillefyr. Et pillefyr laver varme for 0,50 til 1kr/kWh. Det kan solceller ikke rigtigt konkurrere med til brugsvand i en elpatron. En god varmepumpe øger selvfølige effektiviteten men er også dyr i anskaffelse.

Med tanke på den nye 650liter tank ville jeg klart sige solvarme og solceller.

Jeg har 10m2 plane paneler og 500liter tank og kun gang i gulvvarmen på ca 16m2 badeværelse og kunne nemt bruge et større solvarmeanlæg. Men det skal jo heller ikke blive så stort at det varmen ikke kan aftages til sommer. Min VVB skifter mellem at varme med vandet fra akku tanken og elpatronen afhængigt af temperaturen i tanken.

Mhs til solceller ville jeg kunne sætte et anlæg op efter det kendte forbrug. Men 4700kWh er ikke meget under hvad et 6000Wp anlæg producerer ved lidt mindre end optimal placering. Det billigste er nok at købe en færdig pakkeløsning med de 6000Wp selvom 5500Wp måske kunne gøre det. Når ungerne så er flyttet hjemmefra er anlægget tjent hjem og så gør det knapt så meget at det overproducerer lidt. Til den tid kan du så overveje at bruge strømmen selv istedet for at sælge den til 0,40kr/kWh.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af jhjorsal »

majland » 15 May 2012, 21:21 skrev:At sætte solceller på taget og købe en varmepumpe er i min bog lidt at gå over åen efter vand når man i forvejen har et pillefyr. Et pillefyr laver varme for 0,50 til 1kr/kWh. Det kan solceller ikke rigtigt konkurrere med til brugsvand i en elpatron. En god varmepumpe øger selvfølige effektiviteten men er også dyr i anskaffelse. Med tanke på den nye 650liter tank ville jeg klart sige solvarme og solceller. Jeg har 10m2 plane paneler og 500liter tank og kun gang i gulvvarmen på ca 16m2 badeværelse og kunne nemt bruge et større solvarmeanlæg. Men det skal jo heller ikke blive så stort at det varmen ikke kan aftages til sommer. Min VVB skifter mellem at varme med vandet fra akku tanken og elpatronen afhængigt af temperaturen i tanken. Mhs til solceller ville jeg kunne sætte et anlæg op efter det kendte forbrug. Men 4700kWh er ikke meget under hvad et 6000Wp anlæg producerer ved lidt mindre end optimal placering. Det billigste er nok at købe en færdig pakkeløsning med de 6000Wp selvom 5500Wp måske kunne gøre det. Når ungerne så er flyttet hjemmefra er anlægget tjent hjem og så gør det knapt så meget at det overproducerer lidt. Til den tid kan du så overveje at bruge strømmen selv istedet for at sælge den til 0,40kr/kWh.
Hvis jeg valgte at sætte solvandpaneler op til min 650l tank, skal der vel en 12-15 m2 op, og i hvor lang en sommerperiode ville jeg så kunne forvente at have gulvvarme i ca 50m2, og varmt vand. For hvis jeg har varmt vand en 5-6 måneder kan jeg jo trække 1000KW fra mit elforbrug. Og når du skriver du godt kunne bruge et større solvarmeanlæg, så vil jeg gerne hører hvorfor, jeg har nemlig muligvis mulighed for at få 2 tanke mere en på 500l og en på 1500l
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af majland »

Mine 15m2 gulv æder alt den varme solen laver - det er kun få da der er noget tilbage til at lave brugsvand med i vvb'en.

Måliinger fra den sidste uge kan du ser her: http://majland.org/blog/?page_id=647 Det er kun når toppen af akku tanken er 5grader varmere end indholdet i vvb'en at jeg forsøger at varme den op med det.

Her er temperaturene i akku tanken med lidt længere historie: http://majland.org/blog/?p=659

Så umiddelbart kunne jeg nemt fordoble mit solfanger areal uden at få for meget varme nu .. Men vil så måske få problemer til sommer med at komme af med varmen.

I år slukkede vi fyret allerede omkring 1 april da vejret da var meget godt. Siden har vi så i perioder haft gang i brændeovnen.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af jhjorsal »

Okay jeg troede at jeg sagtens kunne varme både VVB og gulvvarme op med sådan et anlæg. Det vil sige at din investering i solvarmeanlægget kun giver dig gulvvarme i 16m2 gulv om sommeren ? Hvis det er rigtigt, så er det da et lidt sølle resultat af investeringen, eller ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af majland »

Hvis jeg kun så på rentabiliteten af at investere 25000kr for at få ~3000kWh årligt så kan det ikke svare sig.
http://majland.org/blog/?p=411

MEN problemet er ligeså meget at mit fyr er for stort og gammelt. Kunne det selv starte op efter behov havde vi nok slet ikke overvejet solvarme. Men når vi kommer til de første gode sommerdage i april slår fyret fra fordi det ikke kan komme af med varmen. Desuden er det ikke særligt effektivt når det bare står og pausefyrer.

Dernæst købte jeg solvarmeanlægget inden jeg begyndte at regne rentabilitet på det :-) Det vigtigste var heller ikke rentabiliteten men komforten i badeværelset. Det ligger mod nord/øst og det bliver hurtigt koldt og klamt selvom resten af huset kan klare sig uden opvarmning.

Solvarme giver mest mening hvis man primært laver brugsvand og så kun bruger overskudsvarmen til gulvene. Men pga placering af fyrrummet i udhuset, vvb huset og ikke noget uudnyttet plads til at installere mere i huset belv valget som det blev ...

Så jeg har ikke fortrudt at jeg lavede det. Altså ikke før nu hvor jeg også vil have solceller op og solpanelerne ligger lidt i vejen ... Jeg burde havde placeret dem mere yderligt på taget så der var plads til et udnytter nettomålerordningen med 6kWp - der kommer kun 5355Wp op. Uden solvarmen kunne der have været 7,6kWp paneler hvilket med en 6kWp begrænset inverter ville passer meget fint med vores aktuelle strømforbrug.
http://majland.org/blog/?p=411
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af jhjorsal »

Interessant læsning, dit solvarmeprojekt. Jeg har jo samme problematik, jeg mangler lidt komfortvarme om sommeren i de 50m2 der har gulvvarme (der kunne jeg dog lukke de kredse der ikke er badeværelse eller vaskerum, så er jeg på 20m2) vil gerne gratis have varmt vand i VVB, også kører mit fyr ikke ret godt i sommerperioden/overgangsperioderene. men hvis du har brugt 25000,- på et solvarmeanlæg, hvorfor mener du så det er at "gå over åen efter vand" at købe en luft/vand varmepumpe, den fåes da for mindre
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Nu skal det være, men størrelsen

Indlæg af majland »

Apropos over åen. Jeg overvejede også om ikke jeg skulle skifte fyret istedet. Men så skulle jeg stadig have en akku tank osv på. Og så faldt jeg over det brugte men aldrig monterede solvarmeanlæg og syntes det kunne være sjovt. Det var først bagefter at jeg regnede på det :-) Der burde være bedre økonomi i at lade fyret køre i perioder og så med en akku tank på til at udjævne belastningen. Men der skal en temmelig stor akku tank til at holde varme til 50m2 hus med en udetemperatur på 10grader hvis der kun skal fyres en gang i døgnet.

Er glad for mit gamle twinheat. Det er der ikke mege bøvl med trods alderen. Så på den led vil jeg være lidt nervøs med at erstatte den med f.eks en Scotte Blackstar 10KW med et stort hjemmelavet magagsin (Vil have mulighed for at tage hjemmefra i 8 dage midt om vinteren uden at skulle tænke på at fylde piller på)

Mit solvarme bidrager ikke med mere end 12% af mit varmebehov (baseret på at jeg bruger ca 25000kWh i træpiller)

Jeg har ikke set "billige" luft/vand varmepumper. Forsøgte lige at søge lidt og faldt over bla.
http://klimapumper.dk/shop/lg-luft-vand-21c1.html til 33 af de lange (men også alt for høj effekt blot som supplerende)

Som supplerende burde en maks effekt på 3-5kW vel være nok ?

Med dit nuværende energiforbrug vil du ikke få mange hundrede kWh at brænde af i en varmpumpe. Istedet vil du kommer til at købe strøm til 2kr/kWh og så tror jeg rentabilieten i en dyre investering går fløjten. Så er en billig dypperkoger trods den ringere effektivitet måske alligevel bedre ?

(noget andet er at skulle jeg bygge et nyt (lavenergihus) idag ville det sikkert blive med jordvarme og masser af solceller integreret i taget :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar