Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstartsproblem nyt anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af peos » 07 maj 2012 22:42

Så blev vi færdig med det nye fyrrum og installationen og har fået den nye Scotte 20kW startet op. Den kører fint - der er bare ikke ret meget varme i radiatorerne.

Jeg vil prøve at beskrive vores varmesystem og håber, at nogen kan hjælpe.

Vores hus er vinkelbygget og i 1½ plan. Det gamle oliefyr stod i midten der, hvor de 2 længer støder sammen, og indtil videre har vi kun det gamle centralvarmeanlæg i den ene længe.

Vi har indrettet nyt fyrrum for enden af den længe, hvor der ikke er centralvarme endnu. Herfra er der ført 1" rør til der, hvor vi havde oliefyret, og hvor vi nu har placeret varmtvandsbeholderen - afstand ca. 20 m. Ved varmtvandsbeholderen har vi lavet varmtvandsprioritering med en 3-vejs ventil, og det fungerer fint. Fyret varmer vandet op til 60 grader og slår så over på radiatorsystemet.

Fra 3-vejs ventilen er der koblet på det gamle centralvarmeanlæg. Det består af en kort fordelerstreng, hvorpå der er en enkelt lille radiator, som bliver meget varm. Herefter deler anlægget sig i 2 strenge, som ligger i hver sin skunk. På den ene streng er der først en radiator i stuen, som bliver lidt varm, og for enden af strengen en radiator i stuen og en på førstesalen, som bliver lune. På den anden streng er der først en radiator på førstesalen, som bliver lun, og herefter 2 radiatorer i stuen, som er helt kolde. Begge strenge er ca. 20 m lange, og alle radiatorventiler er helt åbne.

Jeg har flere gange udluftet alle radiatorer, og jeg har udluftet alle de steder på anlægget, hvor jeg har fundet udluftningsskruer (bl.a. lige over de 2 kolde radiatorer i stuen). Overalt kommer der vand ud og ikke luft.

Den gamle cirkulationspumpe var en 3-trins Grundfos UPS 25-30 placeret ved oliefyret på returen. Den har altid kørt ved laveste hastighed uden problemer, og jeg mindes ikke tidligere at have haft problemer med at få systemet igang efter tømning af anlægget.

Den nye cirkulationspumpe er en Smedegaard 25-60C placeret på fremløbet ved Scotten i det nye fyrrum.

Da jeg ikke kan få mere luft ud af systemet, og da radiatorerne bliver koldere jo længere ude på strengene de er, har jeg den nye pumpe mistænkt som årsag til problemet. Den er selvregulerende, og det er som om, at den ikke sætter tryk nok på. Når jeg lægger øret til radiatorerne kan jeg slet ikke høre pumpen, og det kunne man tydeligt med den gamle. Der sidder en hastighedsreguleringsknap på pumpen, men hastigheden ændrer sig ikke, når man drejer på den - den fortsætter med selv at regulere.

Jeg har også prøvet at lukke alle radiatorventiler på nær de to, der sidder på de to kolde radiatorer. Heller her kommer der varme i dem. Jeg har naturligvis også motioneret stiften i de to ventiler, og den sidder ikke fast.

Kedeltemperaturen har jeg sat til 70 grader - nogenlunde svarende til, hvad oliefyret kørte med.

Kan nogen hjælpe?


levi

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af levi » 08 maj 2012 09:01

peos » 07 May 2012, 22:42 skrev:Så blev vi færdig med det nye fyrrum og installationen og har fået den nye Scotte 20kW startet op. Den kører fint - der er bare ikke ret meget varme i radiatorerne.

Jeg vil prøve at beskrive vores varmesystem og håber, at nogen kan hjælpe.

Vores hus er vinkelbygget og i 1½ plan. Det gamle oliefyr stod i midten der, hvor de 2 længer støder sammen, og indtil videre har vi kun det gamle centralvarmeanlæg i den ene længe.

Vi har indrettet nyt fyrrum for enden af den længe, hvor der ikke er centralvarme endnu. Herfra er der ført 1" rør til der, hvor vi havde oliefyret, og hvor vi nu har placeret varmtvandsbeholderen - afstand ca. 20 m. Ved varmtvandsbeholderen har vi lavet varmtvandsprioritering med en 3-vejs ventil, og det fungerer fint. Fyret varmer vandet op til 60 grader og slår så over på radiatorsystemet.

Fra 3-vejs ventilen er der koblet på det gamle centralvarmeanlæg. Det består af en kort fordelerstreng, hvorpå der er en enkelt lille radiator, som bliver meget varm. Herefter deler anlægget sig i 2 strenge, som ligger i hver sin skunk. På den ene streng er der først en radiator i stuen, som bliver lidt varm, og for enden af strengen en radiator i stuen og en på førstesalen, som bliver lune. På den anden streng er der først en radiator på førstesalen, som bliver lun, og herefter 2 radiatorer i stuen, som er helt kolde. Begge strenge er ca. 20 m lange, og alle radiatorventiler er helt åbne.

Jeg har flere gange udluftet alle radiatorer, og jeg har udluftet alle de steder på anlægget, hvor jeg har fundet udluftningsskruer (bl.a. lige over de 2 kolde radiatorer i stuen). Overalt kommer der vand ud og ikke luft.

Den gamle cirkulationspumpe var en 3-trins Grundfos UPS 25-30 placeret ved oliefyret på returen. Den har altid kørt ved laveste hastighed uden problemer, og jeg mindes ikke tidligere at have haft problemer med at få systemet igang efter tømning af anlægget.

Den nye cirkulationspumpe er en Smedegaard 25-60C placeret på fremløbet ved Scotten i det nye fyrrum.

Da jeg ikke kan få mere luft ud af systemet, og da radiatorerne bliver koldere jo længere ude på strengene de er, har jeg den nye pumpe mistænkt som årsag til problemet. Den er selvregulerende, og det er som om, at den ikke sætter tryk nok på. Når jeg lægger øret til radiatorerne kan jeg slet ikke høre pumpen, og det kunne man tydeligt med den gamle. Der sidder en hastighedsreguleringsknap på pumpen, men hastigheden ændrer sig ikke, når man drejer på den - den fortsætter med selv at regulere.

Jeg har også prøvet at lukke alle radiatorventiler på nær de to, der sidder på de to kolde radiatorer. Heller her kommer der varme i dem. Jeg har naturligvis også motioneret stiften i de to ventiler, og den sidder ikke fast.

Kedeltemperaturen har jeg sat til 70 grader - nogenlunde svarende til, hvad oliefyret kørte med.

Kan nogen hjælpe?
Hej peos, - løsn de 2 skruer i dækslet på pumpen, - herinde bagved sidder 2 "switche" - sæt dem modsat af hvad de står på nu så kører pumpen permanent tryk istedet (Du kan stadig skrue op og ned for pumpen ude på fronten efter dette indgreb, - den er bare ikke selvregulerende længere).

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af peos » 08 maj 2012 22:11

Hej Søren

Tak for tippet. Jeg satte pumpen til at køre permanent, og med fuld knald på pumpen og 1 åben radiator ad gangen var det nok til at få vandet igennem de kolde radiatorer. Den får lov til at køre lidt for høje omdrejninger nu, og så håber jeg, at jeg har fået flyttet eventuelle luftpropper. Selv om jeg fik gennemtræk i systemet, har der ikke været luft i nogle udluftninger.

levi

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af levi » 08 maj 2012 22:17

peos » 08 May 2012, 22:11 skrev:Hej Søren

Tak for tippet. Jeg satte pumpen til at køre permanent, og med fuld knald på pumpen og 1 åben radiator ad gangen var det nok til at få vandet igennem de kolde radiatorer. Den får lov til at køre lidt for høje omdrejninger nu, og så håber jeg, at jeg har fået flyttet eventuelle luftpropper. Selv om jeg fik gennemtræk i systemet, har der ikke været luft i nogle udluftninger.
Super - giv en tilbagemelding på at det virker fremadrettet også :great:

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af peos » 14 maj 2012 14:09

Jeg har nu luften ude over alt, og jeg har isoleret de nye rør. Jeg kan få varme på alle radiatorer - når blot jeg ikke har for mange åbne ad gangen. Når alt står åbent, kommer der ikke meget igennem hver enkelt radiator, og gulvet på badeværelset kan jeg kun få varme igennem, når alt andet er lukket.

De problemer havde jeg slet ikke med det gamle oliefyr og den gamle cirkulationspumpe, og jeg kan efterhånden kun se 2 mulige årsager til problemet: Enten er den nye cirkulationspumpe for lille, eller også tager den veksler til solvarmeoverskud, der er sat på returen, alt for meget tryk.

Jeg synes heller ikke, at flowet i systemet er så stort, men jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med. Der må være mange der har et Scotteanlæg med flowmåler på, så hvad er en normal flowmængde i sådan et anlæg?


levi

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af levi » 14 maj 2012 14:55

peos » 14 May 2012, 14:09 skrev:Jeg har nu luften ude over alt, og jeg har isoleret de nye rør. Jeg kan få varme på alle radiatorer - når blot jeg ikke har for mange åbne ad gangen. Når alt står åbent, kommer der ikke meget igennem hver enkelt radiator, og gulvet på badeværelset kan jeg kun få varme igennem, når alt andet er lukket.

De problemer havde jeg slet ikke med det gamle oliefyr og den gamle cirkulationspumpe, og jeg kan efterhånden kun se 2 mulige årsager til problemet: Enten er den nye cirkulationspumpe for lille, eller også tager den veksler til solvarmeoverskud, der er sat på returen, alt for meget tryk.

Jeg synes heller ikke, at flowet i systemet er så stort, men jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med. Der må være mange der har et Scotteanlæg med flowmåler på, så hvad er en normal flowmængde i sådan et anlæg?
Prøv lige at kontrollere at der ikke har sat sig snavs i din flowmåler, - det er før set :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af Hjemme teori » 14 maj 2012 16:00

Hvordan virker den der 3-vejs ventil? er det on/off med en motorstyring eller er det termisk-mekanisk. For hvis ikke denne lukker helt, men sender en større eller mindre del gennem VVB, så kan pumpen ihvertfald ikke forstå hvad der foregår!
Mvh. Sophus

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af peos » 14 maj 2012 21:04

3-vejs ventilen er on/off med motorstyring. Men jeg må nok erkende, at jeg stadig har luft i systemet. Jeg var lige forbi dvcenter i Roskilde, og den Smedegaard pumpe der sad der, var væsentlig mere lydløs end min. Så jeg må på den igen med at massere systemet med pumpen og så forhåbentlig få skubbet noget mere luft ud.

Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af percy » 15 maj 2012 00:45

levi » 14 May 2012, 14:55 skrev: Prøv lige at kontrollere at der ikke har sat sig snavs i din flowmåler, - det er før set :great:

:great: yes det har jeg også oplevet. Desværre var det sidst løsning i vores søgen på at finde årsag til det manglende flow. Der sad simpelthen en ordentlig klump pakgarn eller noget i den stil. Der sidder nemlig et lille filter i flowmåler tilgang. Efter skidtet blev fjernet har vi nu virkelig drøn på vores radiatorer. Jeg ville se at få tjekket flowmåleren.
Mvh Steen :)

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Opstartsproblem nyt anlæg

Indlæg af peos » 15 maj 2012 23:26

Tak for input - jeg tjekker flowmåleren, og der er også lige en snavssamler, der skal efterses.

Jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at høre, hvilket flow andre har igennem deres system - bare for at have en ide om størrelsesordenen for et normalt flow. Så kunne nogen fortælle, hvilket flow der er gennem deres anlæg - evt. min./max.?


Besvar