Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Hjemme teori »

Hej Emil

Det undrer mig bare at du skal fyre så længe

Kedlen hedder 35-48kw så outputtet på ovenstående fyring 10½ time efter der er tændt op er 375 -504 Kwh

I en akkuntank på 2500L fra 30-95grader kan der være 189kwh svarende til ca 50kg brænde. Hvis du kan akkumulere det samme i huset er det 378 kwh og 100 kg brænde.

Men så har fyret jo kørt på det laveste (35kw) i hele perioden og med et kedelrum på 180L fyldt helt op burde veje 40-65kg (poppel det lætteste, bøg det tungste). Så fyldt 4 gange bliver det 160-230kg brænde, hvilket er 500-800kwh ved nyttevirkning på 85% og 15% fugt.

Så mangler der mindst 125 kwh (hvis du faktisk kan akkumulere 190kwh i huset) og mon ikke det er højt sat.

Så kan du se hvor jeg evt. regner galt?

Jeg regner så meget på det da andre har skrevet om problemer og da hvis jeg skal kunne bruge den ,skal kunne hive op til 250-350 KWH ud på 6-9 timer og med den forventede brændemængde på omkring 70-110kg.

Det kunne være intressant at kende vægten på brændet næste gang du fyrer, om der simpelt hen ikke kan være så meget i kedelrummet som jeg forventer.
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos Brændekedel

Indlæg af EKP »

Ja dine udregninger ser rigtige ud. Det er dog helt sikkert at kammeret ikke er fyldt helt op med 180 liter. I længden er rummet 75 cm. og langt størstedelen af mit brænde er 60 cm. Det giver 15 cm. plads ude mod lågen og hvis jeg lige har et par stykker der passer i længden så smider jeg dem i på tværs. Putter jeg ikke noget i er kammeret allerde nede på 144 liter udnyttet. Oven i dette kan man heller ikke pakke træet 100% tæt da der altid vil være luft mellem stykkerne. Er der 20% luft er man allerede nede på 115 liter i kammeret. Måske er 20 % højt sat men det kan også være lavt. Det er meget svært at fylde de øverste cm. af bålet da der ikke er let at finde nogle stykker der kan presses ind i de ukurante hulrum i toppen. I bunden vil der altid være nogle gløder der også skal trækkes ud af regnestykket. Jeg tror hurtigt det hele løber op men det vil det også gøre hvis du vælger en 32 kw kedel eller mindre.

Når jeg er færdig med dagen fyrring kan jeg prøve og lave en almindelig fyldning af kammeret og se hvad det vejer. Jeg er dog meget sikker på at hvis man vil have bedst mulig udnyttelse af sit brænde så skal man vælge en mindre kedel end DC50. Jeg har bare prioriteret komforten højt mht. den dagelige fyring og da mit brænde er gratis kommer det sig ikke så nøje hvor meget mit årlige forbrug det bliver.

V.h. Emil

V.h. Emil
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg regner med en fyldningsgrad på 50%, Så det er ikke her fejlen ligger.

Men det kunne være sjovt med en vægtmåling, har du også en fugtmåler?, så kan vi komme rigtig tæt på.
Mvh. Sophus
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos Brændekedel

Indlæg af EKP »

Hjemme teori » 13 May 2012, 13:39 skrev:Jeg regner med en fyldningsgrad på 50%, Så det er ikke her fejlen ligger.

Men det kunne være sjovt med en vægtmåling, har du også en fugtmåler?, så kan vi komme rigtig tæt på.
Har desværre ingen fugtighedsmåler og den varierer også en del på de forskellige stykker. Har lige været ude og lave første fulde opfyldning efter optændingen. Der lå i sagens natur nogle gløder og 2 stykker træ med god med ild i på bunden. Jeg vejede træet jeg smed i til den var helt fuld. Den blev pakket så godt jeg kunne men ikke usædvanligt godt....som jeg nu ellers ville gøre det hvis jeg var væk i flere timer.

Den samlede vægt at brændet sagde........29½ kg :?

Det overraskede mig måske lidt.

Emil
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Hjemme teori »

29½ kg * 4 er 118 kg på en opvarmning af 375 kwh (tidligere anslået af mig i denne tråd).

Det er en estimeret virkningsgrad på 80% med det store uvisse om hvor meget du akkumulerer i huset.
Men samtidigt viser det også at ydelsen er omkring 31kw hvis det tager 3 timer at brænde det af.

Det posistive er at der ikke kan være så meget i kedelkammeret som jeg havde forestillet mig(=bedre virkningsgrad), det negative er at den yder alt for lidt. John skov fortæller under beskrivelsen af hans røggaskøler at hans 22'er yder op til 34kw, hvilket er mere for halvt så stor kedel.

Så spørgsmålet må være om man kan få den op og yde noget mere og om det så vil påvirke virkningsgraden i posisitiv eller negativ retning.

Jeg ville have brug for at få den til at yde tættere på de 50 Kw, ellers kan jeg ikke nå det, fra jeg kommer hjem om aftenen til jeg går i seng, når hele huset kommer på, med 6000L akkumulering.
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos Brændekedel

Indlæg af EKP »

Hjemme teori » 13 May 2012, 14:46 skrev:29½ kg * 4 er 118 kg på en opvarmning af 375 kwh (tidligere anslået af mig i denne tråd).

Det er en estimeret virkningsgrad på 80% med det store uvisse om hvor meget du akkumulerer i huset.
Men samtidigt viser det også at ydelsen er omkring 31kw hvis det tager 3 timer at brænde det af.

Det posistive er at der ikke kan være så meget i kedelkammeret som jeg havde forestillet mig(=bedre virkningsgrad), det negative er at den yder alt for lidt. John skov fortæller under beskrivelsen af hans røggaskøler at hans 22'er yder op til 34kw, hvilket er mere for halvt så stor kedel.

Så spørgsmålet må være om man kan få den op og yde noget mere og om det så vil påvirke virkningsgraden i posisitiv eller negativ retning.

Jeg ville have brug for at få den til at yde tættere på de 50 Kw, ellers kan jeg ikke nå det, fra jeg kommer hjem om aftenen til jeg går i seng, når hele huset kommer på, med 6000L akkumulering.
Ja det er et godt spørgsmål om du kan få den helt derop. Nu er jeg lige kommet hjem fra et familiearrangement. Har været væk i 3½ time og der var stadig gang i bålet da jeg åbnede. Den har helt sikkert ikke ydet maks det sidste stykke tid for det meste træ lå oppe af siderne og da jeg fik rodet rundt og skubbet det ned ovenpå dysen var det tydeligt at høre den begyndte at buldre kraftigt. Generelt vil jeg sige at den har godt af at man lige roder lidt i den når man kommer forbi.

Jeg har så lige fyldt den op igen og jeg gætter på at det er sidste gang i denne omgang. Hele opvarmningen har krævet rundt regnet 80-90 kg. træ men bemærk at det er dårlig kvalitet. Meget af det jeg har smidt i idag har været fyr der er så fremskredent i nedbrydningen af det kun er den inderste kerne der stadig er nogenlunde fast. Resten er noget smulder hvis man begynder at kløve det. Jeg tror derfor ikke der er så meget gas i træet og det kan være derfor den har svært ved at komme op i ydelse. Bare et gæt.

Jeg kan læse at du gerne vil varme 6000 liter op fra du kommer hjem fra arbejde til du går i seng. Det er nok en anelse optimistisk for jeg skal helst ikke senere hjem end 17.00 for at nå at fyre færdig inden jeg går i seng kl. 23.00...

Nu er der jo heller ingen der siger at du behøver fylde den helt op hver dag. Det kan også være at det er nok du fylder den helt i weekenden og så ellers bare fylder lidt på til hverdag. 6000 liter vand ville jeg kun have behov for at fylde 1-2 gange om ugen (nogle gange mindre).

Hvis du har et meget stort varmebehov så skal du nok have en større kedel. Den udnytter nok træet lidt dårligere men leverer mere varme. Alternativt kan du gøre som mig og få et pillefyr til at supplere med.

V.h. Emil
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Hjemme teori »

Hej igen

Nu er jeg da blevet lidt klogere.

Jeg bruger idag, på kolde dage 250kwh/døgn. det vil svare til 4000L akku. Hvis jeg sætter brændekedel op er det meningen at udvide centralvarmen med yderligere m2 svarende til ca 100kwh altså så 6000L akku. Hvis de skal varmes op dagligt, skal fyret helst yde omkring 50kw så det kan gøres fra fyraften til jeg går i seng. Jeg supplere med Olie, det anlæg står der allerede og pillebrænder til mit hus ud over en brændekedel så bliver det en noget større anlægspris (og da jeg nu kan hente brænde i egen skov,men ikke piller).
Jeg regner også på at fastbrænsel skal stå for 90% af forbruget, så en pille brænder vil "aldrig" blive rentabel.
Mvh. Sophus
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos Brændekedel

Indlæg af EKP »

Hjemme teori » 13 May 2012, 17:33 skrev:Hej igen

Nu er jeg da blevet lidt klogere.

Jeg bruger idag, på kolde dage 250kwh/døgn. det vil svare til 4000L akku. Hvis jeg sætter brændekedel op er det meningen at udvide centralvarmen med yderligere m2 svarende til ca 100kwh altså så 6000L akku. Hvis de skal varmes op dagligt, skal fyret helst yde omkring 50kw så det kan gøres fra fyraften til jeg går i seng. Jeg supplere med Olie, det anlæg står der allerede og pillebrænder til mit hus ud over en brændekedel så bliver det en noget større anlægspris (og da jeg nu kan hente brænde i egen skov,men ikke piller).
Jeg regner også på at fastbrænsel skal stå for 90% af forbruget, så en pille brænder vil "aldrig" blive rentabel.
Din situation ligner meget min. Jeg har også selv skov og det træ jeg fælder skal væk under alle omstændigheder. Jeg har pt. også oliefyr som backup men det er så dyrt at det dårligt kan betragtes som et hærderligt alternativ. Der er både udgifter med skorsten, service på brænder og de stigende udgifter til olie. Jeg vil have en pillebrænder - ikke fordi det kan "betale sig" men fordi det giver en komfort og en sikkerhed. Det er svært at hamle op med gratis træ.
Jeg ser det på den måde at jeg har en meget lav varmeregning uden at være afhængig af at skulle fyre konstant - det bedste fra begge lejre. Det er klart der også er ekstra udgifter forbundet med en dobbel løsning men det er godt givet ud.

Hvis du har et varmebehov som beskrevet ville jeg gå efter et større fyr - det er jo ikke fordi det er meget dyrere.

Egentlig burde du jo nok køre med flis så meget som du bruger - jeg synes at der er en grænse for hvor store enheder der er hensigtmæssige at fyre op med fastbrændsel. Bare min mening!

V.h. Emil
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Atmos Brændekedel

Indlæg af Hjemme teori »

Hvis jeg kan komme op på 90% brænde, skal jeg købe olie og service for ca. 7000 om året, så da det er vedligeholdelsesfrit (fra vores side) samt er købt og står der i forvejen, bliver det helt sikkert stående.

En større kedel er efter min menig noget dyrere. atmos 75 koster 48.750 mod 50'eren der koster 23.400 så det er over dobbelt op. Så er Attacken noget billigere på den store, men den har jeg ikke hørt ret meget om og er derfor gået uden om den, indtil videre.
Mvh. Sophus
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos Brændekedel

Indlæg af EKP »

Hjemme teori » 13 May 2012, 18:15 skrev:Hvis jeg kan komme op på 90% brænde, skal jeg købe olie og service for ca. 7000 om året, så da det er vedligeholdelsesfrit (fra vores side) samt er købt og står der i forvejen, bliver det helt sikkert stående.

En større kedel er efter min menig noget dyrere. atmos 75 koster 48.750 mod 50'eren der koster 23.400 så det er over dobbelt op. Så er Attacken noget billigere på den store, men den har jeg ikke hørt ret meget om og er derfor gået uden om den, indtil videre.
Okay det er også ret dyrt - det var jeg faktisk ikke klar over...

Besvar