Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af Ulrik » 13 maj 2012 10:23

Jeg har hørt det samme, men vil meget gerne se beviserne.

Man kunne jo forestille sig at disse rygter er startet af en konkurrent :)
MvH Ulrik©


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af MichaelK » 13 maj 2012 10:25

Ha ha... Ja nu vi er ved det, så kan jeg da starte endnu et.

En bekendt af mig, var på energimesse i Milano, hvor han så
et anlæg, han ville sværge på var en Ekoheat. Solgt som et
italiensk produkt! Altså produceret i Italien, og alt det der.

Hvis EkoHeat er produceret i Italien, så falder den meget i
min anseelse. Bare se på DSB og deres IC4 :P


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af noller » 13 maj 2012 10:32

Nu er baxi pr. defination ikke et dårligt fyr bare fordi der ikke er eltænder på, det handler jo om ens indstilling til at bruge lidt tid til at finde de rigtige indstillinger.En ting er sikkert med en baxi kommer du ikke til at fryse, deraf ordsproget heller lille og vågen end stor og doven. :wink: Min baxi kører helt optimalt og det er selvom der 18-20gr. varme udenfor. :great: Køb en baxi så er du fri for at købe to bio 18 eller et andet pillegnaskeranlæg. :great:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af MichaelK » 13 maj 2012 10:51

noller » 13 May 2012, 10:32 skrev:Nu er baxi pr. defination ikke et dårligt fyr bare fordi der ikke er eltænder på, det handler jo om ens indstilling til at bruge lidt tid til at finde de rigtige indstillinger.En ting er sikkert med en baxi kommer du ikke til at fryse, deraf ordsproget heller lille og vågen end stor og doven. :wink: Min baxi kører helt optimalt og det er selvom der 18-20gr. varme udenfor. :great: Køb en baxi så er du fri for at købe to bio 18 eller et andet pillegnaskeranlæg. :great:
Så Du pausefyre gerne, for dermed at forøge dit pilleforbrug? Og roder med indstillingerne, hver
gang vejret slår om? (Overdrivelse fremmer forståelsen). Skal manuelt tænde op, hver gang
fyret går ud. Så kommer man hjem til et koldt hus, fordi den lige gik ud mens man var på arbejde :roll:
Eller gå igennem et længerevarende oprydningsarbejde, efter en tilbagebrand? Den skal både
blæses igennem, og tørre i et døgn. Og så har man sikkert et en utæt SYR ventil at kæmpe med.
osv.osv.

Man kunne lige så godt stå og skovle kul i kedlen på et gammeldags damplokomotiv. icon_cheesygrin.gif

Kom nu videre for f...... Multiheat'en er gårdsdagens teknik, opgraderet en smule for at forsøge
at være med, uden at det rigtig lykkedes til UG.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af Flyball » 13 maj 2012 10:56

Som jeg sagde tidligere, Religionskrig... :)

Der er ikke rigtige og forkerte anlæg, det bunder alt sammen i hvad dit temperament er til, og hvad du ønsker af komfort (der så også er en fejlkilde)... !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af noller » 13 maj 2012 11:10

MichaelK » 13 May 2012, 10:51 skrev: Så Du pausefyre gerne, for dermed at forøge dit pilleforbrug? Og roder med indstillingerne, hver
gang vejret slår om? (Overdrivelse fremmer forståelsen). Skal manuelt tænde op, hver gang
fyret går ud. Så kommer man hjem til et koldt hus, fordi den lige gik ud mens man var på arbejde :roll:
Eller gå igennem et længerevarende oprydningsarbejde, efter en tilbagebrand? Den skal både
blæses igennem, og tørre i et døgn. Og så har man sikkert et en utæt SYR ventil at kæmpe med.
osv.osv.

Man kunne lige så godt stå og skovle kul i kedlen på et gammeldags damplokomotiv. icon_cheesygrin.gif

Kom nu videre for f...... Multiheat'en er gårdsdagens teknik, opgraderet en smule for at forsøge
at være med, uden at det rigtig lykkedes til UG.



Mvh.
Du kunne ikke helt forstå det jeg skrev prøver lige en gang til min baxi pausefyrer ikke den veksler imellem høj og lav selvom der er 18-20gr. icon_cheesygrin.gif Det største problem jeg har med baxi er når jeg glemmer at fylde magasinet men så er det jo ikke værre end jeg fylder på og starter op igen. :great: Den eneste gang jeg har haft en utæt syrventil var fordi jeg glemte at lukke låget til magasinet, man får sgu`da ikke utæt syrventil ved at køre sit magasin tom. Den indstilling jeg kører med er en sommer indstilling hvilket jeg har tænkt mig at blive ved med indtil og hvis vi når op på 30-35gr. Uvidenhed er en træls ting som der går meget tid med. icon_cheesygrin.gif
Senest rettet af noller 13 maj 2012 11:17, rettet i alt 1 gang.

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af robinhood » 13 maj 2012 11:15

Bigfoot » 13 May 2012, 10:21 skrev: manden bag ekoheat fyret, er samme mand som står bag VVS-eksperten. Jeg har mine kilder, men har ikke en decideret link du kan få lov at se.
Men den er nu god nok.
hvis dette er sandt undre det mig at netop vvs eksperten ikke skulle være forhandler af ekoheaten :shock:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 13 maj 2012 11:25

nu skal man heller ikke gøre baxien ringere end den er da.....

Min kører bare derudaf. Efter jeg fik iltstyring, så passer den helt sig selv. En gang om måneden eller mindre, skal den lige have en tur med børsten, og så skal tanken ellers bare fyldes når den trænger.

Utæt SYR ventil??? hvor??? Min har aldrig givet et dryp fra sig, har heller aldrig haft tilbagebrand, da jeg altid er obs på at holde låger og sådan lukket.

Og så dyrt er det pausefyring nu heller ikke.... skulle det utænkelige ske, at min går i pause, så snakker vi så minimale mængder af piller der går igennem der, at jeg kun kan grine over dem der mener det er for dyrt.

Fordelen ved en baxi, er at den er altædende.... virkelig alt. Min kører nu på træmel (blandet med piller for at undgå brodannelse), prøv du lige at få sådan en biowin eller hvad det nu hedder, til at klare bare lidt smuld, så går den i koma over det.
Så ja, pillebrænderne er da fine nok, men det er fandme noget klein noget. Det tåler ikke de store afvigelser i brændel, så skal man til at afveje og pis og lort igen.... Baxien fodrer sig selv, og med iltstyring, kan den selv kompensere for ændret brændsel.
Til gengæld skal man ikke rode med defekte eltændere, lyssensorer, fluxmålere og hvad helvede de nu alt propper i de små pillebrændere der.

noget helt andet, så synes jeg det er ved at blive en vane herinde, at råde folk til at købe et FOR LILLE anlæg... uha 10Kw kan du sagtens klare dig med, du har kun så og så mange kvm.... jamen.... hvis isoleringen svarer til et åbent hul i muren, så kan 10Kw sku da ikke altid klare det. Men jo jo, et fyr har jo bedre af at køre på maks hele tiden, end modulerende....... øh...... Hold nu op!!!

Jeg har en baxi, jeg har varme på, fruen er glad, og det er jeg også. Jeg fylder tanken når den trænger, og jeg renser den når den trænger. Jeg skal ikke tænke på om den nu fik tændt op, jeg skal ikke tænke på om den nu har lavet en røggaseksplotion, så hele skidtet ligger i stumper overalt i fyrrummet (Synes ekoheat begynder at have nogle tegn derefter....)

Jeg har varme på!!!

Desuden, så vil jeg da lige dele en lille anekdote fra hverdagen.
Da vi skulle have godkendt vores hushandel her af kreditforeningen, var projekt fyrrum, jo en del af forbedringerne der skulle laves, og som skulle dækkes 80% af kreditforeningen.
Da jeg omtalte en pillebrænder f.eks scotte eller woody, så fik jeg meldingen at det ville de ikke godkende som en forbedring, da det var en kortsigtet ombygning, altså ikke noget der kunne holde i rigtig mange år.
De ville kun godkende Baxi, twinheat, Reka eller Gejs. De kendte produkter. Alt andet gik under vedligehold for dem, ikke forbedring.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af Bigfoot » 13 maj 2012 11:29

robinhood » 13 May 2012, 11:15 skrev: hvis dette er sandt undre det mig at netop vvs eksperten ikke skulle være forhandler af ekoheaten :shock:
fordi så ville folk kun tage det som værende det lavprisprodukt det rent faktisk er.... når det er sanistål der forhandler det, så antager folk automatisk at det er kram....

Også derfor at så mange smede kun vil sælge dig en baxi, da de har handelsaftaler med f.eks Lemvigh Muller, og de sælger kun baxi.
Så har de aftalt en rabat på alle LM's produkter, som gør at de har en avance på deres produkter, hvilket de ikke ville have, hvis du bad dem købe det et andet sted.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Nyt fyrrum / Nyt fyr

Indlæg af robinhood » 13 maj 2012 11:30

jeg skal også indrømme jeg overvejede baxien men det endte dog med at mit valg faldt på et ekoheat og ikke af den grund at baxien er et dårligt fyr det er et absolut kvalitets fyr dog syntes jeg man får rigtig meget for pengene med et ekoheat i forhold til baxien som ligger 10000 over ekoheaten i pris
men det handler jo også om man tør satse på en ny type fyr som ekoheaten men vi bliver flere og flere :great:


Besvar