Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utætte Unioner ????

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Lars Christensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 sep 2007 19:36
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 180m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland

Utætte Unioner ????

Indlæg af Lars Christensen » 26 sep 2007 23:03

Hej er der nogle der har en god ide?? Jeg kan ikke få mine 1" unioner tætte?, skal jeg prøve at smøre gevind?? flower.gif Detv er nye unioner.


pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 26 sep 2007 23:22

Er det unioner med gummiring eller med konus ?
Smøre gevind er det i gevindet den er utæt i så fald hvad pakker du med.

Lars Christensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 sep 2007 19:36
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 180m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Lars Christensen » 26 sep 2007 23:27

Det er unioner med konus.
Det med at smøre gevind er blot for at det skulle blive nemere at stramme dem!!

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Indlæg af Jens » 27 sep 2007 00:33

Det kan faktisk være en fordel, lige at smøre konussen på dem med lidt paksalve, - så kan de lige presses en mikroskopisk tak bedre sammen. Det har i hvert fald virket for mig.

MEN de skal altså være pænt lige for hinanden, ellers bliver det svært og HVIS det er nogle af de billige fra en af vvs-discounterne, så kan de rent faktisk være defekte så det er helt umuligt.
Ved det, - har fået byttet 2 sæt på den konto :(
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

levi

Indlæg af levi » 27 sep 2007 10:51

Hejsa.

Messingunioner bruges for det meste når vi snakker varme.

Korrekt hvad Jens skriver, smør med paksalve i konussen, det plejer at hjælpe.

Ukorrekt at billige jernunioner er dårlige end dyre - fra mit tidligere liv har jeg byttet utallige unioner med mærket GF og Woeste som skulle være topkvalli.

Randfittings har altid en fejlmargen (Fejlproduktion) - uanset mærke, men det er naturligvis nemmere at sige det billige er noget bras.

Det der så er sjovt er vi på et tidspunkt hentede fittings i udlandet, og denne udenlandske producent var meget glade for at snakke med os - ja han var faktisk så glad at han oplyste os om at han også lavede fittings til GF - ikke at vi bare sådan uden videre tror på sådanne påstande - men han dokumenterede det endda (?)

Så mon ikke vvs-faget er som mekaniker faget - mange af de samme dele, kommer fra de samme fabrikker - forskellen er blot prisen, og hvad der stemplet står på materialerne !


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Ole S. » 27 sep 2007 15:19

Hej
Det er vist en klassiker som mange har oplevet, men ja pak-salve og så bare voldspænde, der kan jo højest ske det at den blir tæt, eller mere utæt. Og så må der en ny til.

Mvh Ole
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 27 sep 2007 16:18

Hej
Nu ikke alt for meget vold jeg har sprunget et par af den billige slags det er sgu træls når omløberen springer og det er om igen... :evil:
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Lars Christensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 sep 2007 19:36
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 180m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 17kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Lars Christensen » 27 sep 2007 18:49

Tak for de gode råd, :great: jeg prøver med noget pasta i morgen så må jeg se om det hjælper.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 27 sep 2007 18:50

Så har du godt nok taget ved. Syntes selv jeg af og til har lagt kræfter i med den store rørtang fra hylden uden uheld.

MHT. Billige kontra dyre fittings aner jeg ikke om de kommer fra samme fabrik. Jeg ved kun at jeg har set og hørt flere eksempler på fittings købt på nettet og i diverse "billigvvs" butikker som der har været problemer med. Til gengæld har jeg aldrig været ude for det i mit job.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Indlæg af levi » 28 sep 2007 10:06

Hej Søren - det er netop forskellen.

Private køber online eller i forretningen, de kommunikerer online og med hinanden.

Gør vvs-folk det ? - Hvor mange vvs-folk fortæller dig at det fittings de monterer er noget lort ? - INGEN.

Jeg lavede engang en komplet fjernvarminstall. i Fredericia - Da vi skulle starte anlægget op var der intet flow i systemet.

Det var jo sært, så vi rensede alle ventiler, snavssamlere osv.

Vi undersøgte om der var fjernvarme - det var der, det kunne bare ikke cirkulere.

Hvad skal man så gøre ? - Jo man skiller install. fra en ende af, og leder efter fejl.

Da vi havde skilt install. af efter 2 dage, fandt vi en 90 graders vinkel (GF) UDEN HUL I - dvs - det så man ikke sådan lige uden nærmere gennemgang, men helt inde i centrum af vinklen var der ikke boret igennem (?).

Der er utallige eksempler på sådanne episoder, forskellen er bare at man ikke hører dem fra vvs-folk - man hører kun historierne fra privatfolk....

Jeg kan oplyse at en virksomhed som Brdr. AO Johansen kender dette problem ganske godt, førhen var det faktisk sådan at man ligefrem blev belønnet hvis man havde købt defekt fittings.

Havde man købt en utæt vinkel, utæt union osv. kunne denne byttes til ny uden beregning, og man fik som bonus 10 øl som findeløn - det er jo dejligt, når man har brugt 3 dage på at udbedre skader efter lortet :0)

Næsten alle virksomheder i dag gennemgår kvalitetssikring, så det med at kalde billige varer for skrammel er stærkt overvurderet.


Besvar