Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vand i Stoker

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Soren E
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 07:50

Vand i Stoker

Indlæg af Soren E » 04 maj 2012 07:57

Hej alle I eksperter.

Mit Stoker Baxi 2,5 har tømt en del vand inde i fyrkammeret grundet at fyret løb tør for træpiller. Jeg har læst en del tråde herinde om hvordan fyret tømmes for vand.

Jeg har tømt vand via aftapningsskruen imens jeg har gennemblæst fyret. Natten over har fyret stået med låger åbent for at den sidste vand kunne fordampe, men her til morgen står der igen vand i kammeret?

Nogle som kan forklare dette?

Fyret blev gennemblæst med åben aftapningsskrue i ca 30 min i går og jeg indførte yderelige lidt ståltråd i aftapningshullet for evt tilstopninger.


Håber I kan give mig svar

MVH

Søren E


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Vand i Stoker

Indlæg af Brian B » 04 maj 2012 09:32

Hej
Det kan være der er kommet skidt ind i ventilen så den står og drypper lidt
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Vand i Stoker

Indlæg af snubbi » 04 maj 2012 17:28

hej
du skal nok skille din syrventil og rense den

Soren E
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 07:50

Vand i Stoker

Indlæg af Soren E » 10 maj 2012 10:09

Jeg har nu haft SYR ventilen af og renset den efter en vejledning jeg fandt her i forum.

Når jeg nu tilslutter vandet så vælter det nu ind med vand og jeg har endda været meget nøjsom med at skille tingene ad og sætte dem rigtigt på igen. Kan der være andre steder hvor problemet er?

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Vand i Stoker

Indlæg af Brian B » 10 maj 2012 10:59

Nu kender jeg ikk den ventil på en baxi men hvis den er som de universale man kan købe kan den justeres i toppen ved den røde knap til og teste den, så kan du løsne til den ikk drypper mere
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Soren E
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 07:50

Vand i Stoker

Indlæg af Soren E » 10 maj 2012 11:47

@ Brian

Ja den har en rød knap i toppen. Når du siger "justere" mener du så at løsne den bolt som holder den del fast hvor den røde knap sidder?

Jeg har nemlig haft denne skilt af også og så strammet den, hvilket så er for meget hvis jeg forstår dig ret.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Vand i Stoker

Indlæg af Brian B » 10 maj 2012 13:32

Hmm jeg vrøvler i det indlæg.. Den skal være strammer for at lukke men kun så stram at den holder lukket, du kan evt teste at den åbner med en varme pistol
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Soren E
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 maj 2012 07:50

Vand i Stoker

Indlæg af Soren E » 10 maj 2012 13:46

Ja ok. Men alt er strammet og det vælter ud med vand. Det er sgu træls.

Det som undrer mig er at efter at fyret var løbet tør for piller, så smed den vand ind. Alt blev rengjort, hvilket ikke var svært da der var meget få træpiller i fyret. Jeg opdager at der siver vand ind og startede denne tråd.

Efter jeg skruede den øverste del af SYR ventilen af - altså den del hvor den røde knap sidder under - så trak jeg de "2 dimser" op som røgføleren er forbundet til. Da jeg ikke kunne se noget underligt ved dem satte jeg dem i igen og spændte det fast igen, med det resultat at vandindtaget blev meget værre - det fosser ind.

Jeg har efterfølgende skruet den nederste del af SYR-ventilen af og renset delene. Der sidder en fjeder som sprang ud da jeg løsnede det og indeni er der noget som ligner en stor radiatorventil. Udover at fjerne lidt skidt så så alt ok ud og er spændt på igen. Resultater er stadig vand der fosser ind.

Det som jeg ikke forstår er at vandet nu vælter ind. Noget må jeg have gjort forkert.

Jeg bor ved Broby (Fyn) hvis nogen bor tæt på og ved noget om den SYR ventil. (Har læst alle de tråde jeg kan i frum uden at blive klogere)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Vand i Stoker

Indlæg af thy » 10 maj 2012 20:09

Soren E » 10 May 2012, 13:46 skrev:Ja ok. Men alt er strammet og det vælter ud med vand. Det er sgu træls.

Det som undrer mig er at efter at fyret var løbet tør for piller, så smed den vand ind. Alt blev rengjort, hvilket ikke var svært da der var meget få træpiller i fyret. Jeg opdager at der siver vand ind og startede denne tråd.

Efter jeg skruede den øverste del af SYR ventilen af - altså den del hvor den røde knap sidder under - så trak jeg de "2 dimser" op som røgføleren er forbundet til. Da jeg ikke kunne se noget underligt ved dem satte jeg dem i igen og spændte det fast igen, med det resultat at vandindtaget blev meget værre - det fosser ind.

Jeg har efterfølgende skruet den nederste del af SYR-ventilen af og renset delene. Der sidder en fjeder som sprang ud da jeg løsnede det og indeni er der noget som ligner en stor radiatorventil. Udover at fjerne lidt skidt så så alt ok ud og er spændt på igen. Resultater er stadig vand der fosser ind.

Det som jeg ikke forstår er at vandet nu vælter ind. Noget må jeg have gjort forkert.

Jeg bor ved Broby (Fyn) hvis nogen bor tæt på og ved noget om den SYR ventil. (Har læst alle de tråde jeg kan i frum uden at blive klogere)
ska nu ikke kloge mig på opbygning... hvis du afmonterer dyret kan du så ikke nemere testedyret...

måske en ny monteres
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Vand i Stoker

Indlæg af noller » 11 maj 2012 08:56

Soren E » 10 May 2012, 13:46 skrev:Ja ok. Men alt er strammet og det vælter ud med vand. Det er sgu træls.

Det som undrer mig er at efter at fyret var løbet tør for piller, så smed den vand ind. Alt blev rengjort, hvilket ikke var svært da der var meget få træpiller i fyret. Jeg opdager at der siver vand ind og startede denne tråd.

Efter jeg skruede den øverste del af SYR ventilen af - altså den del hvor den røde knap sidder under - så trak jeg de "2 dimser" op som røgføleren er forbundet til. Da jeg ikke kunne se noget underligt ved dem satte jeg dem i igen og spændte det fast igen, med det resultat at vandindtaget blev meget værre - det fosser ind.

Jeg har efterfølgende skruet den nederste del af SYR-ventilen af og renset delene. Der sidder en fjeder som sprang ud da jeg løsnede det og indeni er der noget som ligner en stor radiatorventil. Udover at fjerne lidt skidt så så alt ok ud og er spændt på igen. Resultater er stadig vand der fosser ind.

Det som jeg ikke forstår er at vandet nu vælter ind. Noget må jeg have gjort forkert.

Jeg bor ved Broby (Fyn) hvis nogen bor tæt på og ved noget om den SYR ventil. (Har læst alle de tråde jeg kan i frum uden at blive klogere)
Prøv at skrue stiften af den store radiatorventil og tag en lille ligekærv skruetrækker og tryk forsigtigt på sædeventilen er sikkert den der er groet fast, når du trykker ned skulle der komme vand.


Besvar