Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Jens »

Ja, om vinteren er det ingen problem, - men om sommeren med 25 grader, der er den stadig nød til at tygge nogle piller, for at holde sig selv i gang, - og det er spild af piller. Endvidere bliver virkningsgraden elendig når den kommer helt ned og fedtfyrer.

Skal der fyres med korn er den rigtig god, min svoger har en 2,5-er g det virker super, - men til træpiller, der er der bare andet som er bedre, hvis der skal køres helårsdrift. Og det mener jeg at et fyr i 2012 skal kunne uden problemer, - er der en kold sommerdag, så skal der altså bare komme varme på, - uden det er noget man skal tænke over eller gøre noget for.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller »

Jens » 09 May 2012, 14:36 skrev:Ja, om vinteren er det ingen problem, - men om sommeren med 25 grader, der er den stadig nød til at tygge nogle piller, for at holde sig selv i gang, - og det er spild af piller. Endvidere bliver virkningsgraden elendig når den kommer helt ned og fedtfyrer.

Skal der fyres med korn er den rigtig god, min svoger har en 2,5-er g det virker super, - men til træpiller, der er der bare andet som er bedre, hvis der skal køres helårsdrift. Og det mener jeg at et fyr i 2012 skal kunne uden problemer, - er der en kold sommerdag, så skal der altså bare komme varme på, - uden det er noget man skal tænke over eller gøre noget for.
Jeg vil æde min gamle hat på at jeg kan tænde baxi lige så hurtigt som en eltænder og nå ja så er jeg da fri for at bøvle med den når den går i stykker og stykker det kan du bide dig spids på den gør.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Bigfoot »

noller » 09 May 2012, 13:17 skrev:Kuglehanen regulerer ikke automatisk, samligner vi det lidt med en radiatorventil hvad ville der så ske hvis du byttede den ud med en kuglehane. Med en kuglehane regulerer du på fremløbet og så har du droslet flowet ned.
Den sidder ikke på fremløb, men i en bypass imellem frem og retur. Så kom igen.... Nej den reguleres ikke op og ned hele tiden, og hvad så? Sæt den til 60 ca 6 grader før maks temp, og voila, prut slået.

Men du lærer det nok en dag....

Ang sommerfyring og baxi, så kan det lade sig gøre ja, men ikke optimalt uden iltstyring. Den skal drosles så langt ned, at det ikke fungerer optimalt manuelt. Har prøvet, sikke et svineri i kedlen.

Det er en god velfungerende kedel, uden alt mulig legetøj der driller.
At begynde med at man SKAL have alt det dingeldangel her i 2012, er blot en sætning der er sat i verden, for at retfærdiggøre det for dem som rent faktisk har købt det ;)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Ollii »

noller » 09 May 2012, 15:55 skrev:Jeg vil æde min gamle hat på at jeg kan tænde baxi lige så hurtigt som en eltænder og nå ja så er jeg da fri for at bøvle med den når den går i stykker og stykker det kan du bide dig spids på den gør.

Du kan umulig starte dit fyr manuelt lige så hurtig som eltænderen gør mens du er på arbejde.

Ellers skal du lære mig ninja tricks. ;-)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Ollii »

Bigfoot » 09 May 2012, 17:04 skrev: Den sidder ikke på fremløb, men i en bypass imellem frem og retur. Så kom igen.... Nej den reguleres ikke op og ned hele tiden, og hvad så? Sæt den til 60 ca 6 grader før maks temp, og voila, prut slået.

Men du lærer det nok en dag....

Ang sommerfyring og baxi, så kan det lade sig gøre ja, men ikke optimalt uden iltstyring. Den skal drosles så langt ned, at det ikke fungerer optimalt manuelt. Har prøvet, sikke et svineri i kedlen.

Det er en god velfungerende kedel, uden alt mulig legetøj der driller.
At begynde med at man SKAL have alt det dingeldangel her i 2012, er blot en sætning der er sat i verden, for at retfærdiggøre det for dem som rent faktisk har købt det ;)
Ikke helt enig bigfoot man prøver at retfærdiggøre over for sig selv når pengene er brugt.

Men vvp. Og fjern føler start retfærdiggør sig selv uden argumentation.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Jens »

Bigfoot » 09 May 2012, 17:04 skrev:At begynde med at man SKAL have alt det dingeldangel her i 2012, er blot en sætning der er sat i verden, for at retfærdiggøre det for dem som rent faktisk har købt det ;)
Ja, det er så ikke tilfældet for undertegnede icon_frown.gif
Min DSU kan nemlig ikke tænde selv, - og det er da mildest talt pi... irriterende.

MultiHeat er et godt stokerfyr, men som pillebrænder til helårsdrift, der findes der altså andet som er bedre, - og hvis jeg skal skyde den tilbage igen:

De eneste som mener andet er Baxi-ejere, som nu har investeret og gamle smede, som helst vil gøre hvad de altid har gjort :twisted:

Der er mange fyr med eltændere og nogen raketvidenskab er det ikke længere, så jeg mener stadig at den komfort med selvtænding burde være standard i 2012.

Og Noller> Hvad hjælper det at kunne tænde hurtigt op, hvis man ikke er hjemme hele dagen, - så kan man stadig komme hjem til et koldt hus :( - og så går eltænderne i dag vist heller i stykker hele tiden
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af Lars4733 »

Hvis det er selvtænding det skal gå ud på har Baxi jo TPK-24 med deres egen Scanpell brænder på, så kan man sagtens køre start/stop hele året uden problemer ;-)

Lars - glad TPK-ejer
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller »

Det nu stadig min holdning at jo mere teknik man propper i ting ja des mere går der galt. Nu er jeg jo heldig og have fastbrændselfyr tillige med og det er også dejligt ukompliceret. Så tager vi den engang mere for prins knud: Intet kommer af sig selv i denne verden, så skulle det da lige være grå hår og navleuld eller lommeuld hvis man vælger at bruge penge på ny teknik.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af MichaelK »

Lars4733 » 09 May 2012, 21:51 skrev:Hvis det er selvtænding det skal gå ud på har Baxi jo TPK-24 med deres egen Scanpell brænder på, så kan man sagtens køre start/stop hele året uden problemer ;-)

Lars - glad TPK-ejer
Ja, problemet er bare at visse mennesker stadig fedter rundt med deres forældede
Multiheat opsætning (Ville egentlig have skrevet noget andet, men man har jo sin
gode opdragelse :twisted: ).

Og jeg ved godt jeg får på pukkelen for den udtalelse, men det er min holdning.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gode forslag til nyt fyr og fyrrum

Indlæg af noller »

Bigfoot » 09 May 2012, 17:04 skrev: Den sidder ikke på fremløb, men i en bypass imellem frem og retur. Så kom igen.... Nej den reguleres ikke op og ned hele tiden, og hvad så? Sæt den til 60 ca 6 grader før maks temp, og voila, prut slået.

Men du lærer det nok en dag....

Ang sommerfyring og baxi, så kan det lade sig gøre ja, men ikke optimalt uden iltstyring. Den skal drosles så langt ned, at det ikke fungerer optimalt manuelt. Har prøvet, sikke et svineri i kedlen.

Det er en god velfungerende kedel, uden alt mulig legetøj der driller.
At begynde med at man SKAL have alt det dingeldangel her i 2012, er blot en sætning der er sat i verden, for at retfærdiggøre det for dem som rent faktisk har købt det ;)
Har lært det mester men med en kuglehane er der ingen garanti fra fabrikantens side, prøv lige at læse baxi instruktion pkt. 4,6 s. 30 selvfølgelig kan en kuglehane gøre arbejdet mon det er derfor baxi har valgt at montere returføler uden på røret.

Besvar