Løn til skolepige ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Løn til skolepige ?

Indlæg af Bjarne B. »

EKP » 07 May 2012, 20:39 skrev: Børn må godt lave frivilligt arbejde i deres fritid - det er der ikke noget i vejen for.

V.h. Skolelæreren :-)
Men er det frivilligt, når det er skolen, der beder dem gøre det?

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Løn til skolepige ?

Indlæg af nasty »

Jeg ville takke pænt nej tak til sådan et tilbud, men det er også mere af min personlig holdning ( der er alt formeget indsamling i dagens danmark) Eller som jeg ser på det tiggeri
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Løn til skolepige ?

Indlæg af EKP »

Bjarne B. » 07 May 2012, 20:43 skrev: Men er det frivilligt, når det er skolen, der beder dem gøre det?
Så længe det foregår i deres fritid er det frivilligt arbejde og derfor.....frivilligt. Hvad angår arbejdets karakter er det derfor op til forældrene om det er noget de vil lade deres små poder deltage i.

Ser ingen problemer i at unge mennesker lærer at man kan gøre noget for andre uden at få penge for det. Egokultur har vi efter min mening nok af.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Løn til skolepige ?

Indlæg af mejeristen »

Ulrik » 07 May 2012, 19:50 skrev:Hvis arbejdet kun tager 10 minutter per gang må 20-25 kr være passende.
Jeg vil ikke give mere en 50 i timen, men jeg er også nordjyde af oprindelse icon_cheesygrin.gif

Enig med Ulrik.

Har såmænd lige haft en 14-15 årig knægt til at hjælpe med at lave brænde. Han fik 50,- pr time efter aftale med hans forældre (+ lidt ekstra for særlig udholdenhed)

Han var tilfreds det samme var forældrene og mig tja totalt fik han vel ~ 60 kr i timen ( meget velfortjent)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Løn til skolepige ?

Indlæg af Bjarke J »

EKP » 07 May 2012, 20:39 skrev: Børn må godt lave frivilligt arbejde i deres fritid - det er der ikke noget i vejen for.

V.h. Skolelæreren :-)
Men skal de ikke være 13 før de må få løn for det?

I øvrigt, så har jeg ikke det fjerneste imod at børn tjener penge, enten til sig selv eller til velgørende formål. Men erfaringen viser at man som offentligt ansat skal holde sin sti nærmest umenneskeligt ren, for at undgå skandaleoverskrifter eller trælse rygter.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Løn til skolepige ?

Indlæg af EKP »

Bjarke J » 07 May 2012, 22:00 skrev: Men skal de ikke være 13 før de må få løn for det?
Det har jo ikke noget med løn at gøre. Hvis den unge laver et stykke frivilligt arbejde mod at man donerer et beløb til velgørende formål. Når I sætter timelønnen skal man derfor også huske på at det er fradragsberettiget - det er derfor jeg satte det en smule højere end de 50 kr. I andre foreslår.

Er helt enig i dine betragtninger vdr. offentligt ansatte - jeg har selv konstant fokus på denne problematik (det er desværre en nødvendighed).
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Løn til skolepige ?

Indlæg af Havmand »

Bjarne B. » 07 May 2012, 20:42 skrev: Jeg har såmænd ikke noget imod, at ungerne tjener en skilling i ny og næ, men jeg tænker altså mit om, at man fra en kommunal institution, som en skole er, sender ungerne ud og arbejde for derefter at tage pengene fra dem til andre formål.
Desværre er det ikke en ny idé. Der findes også arbejdsdage for at skaffe penge til lejrture og ny legeplads.
Det jeg mener, der er værst, er at man i børnehaven sender 3-6 årige børn ud på gader og stræder for at samle affald. De små skal altså kravle rundt i bede, rendestene og lignende steder og samle cigaretskodder, glasskår og det der er værre med deres bare fingre...
Til dels enig - dog kan jeg se en idé i at børn i de små klasser og børnehaver kommer ud og samler lidt skrald - dog skal de ikke ha lov til at rode i bede... Men samle lidt flasker, papir og andet op, ser jeg kun fordele ved. - det giver dem en idé om miljøet.
(Jeg er bestyrelsesmedlem i børnehave)

Frivilligt arbejde, som der her er snak om noget ala operation dagsværk er jeg imod - det er nuanceret avanceret tiggeri !
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Løn til skolepige ?

Indlæg af EKP »

Havmand » 07 May 2012, 22:22 skrev: Til dels enig - dog kan jeg se en idé i at børn i de små klasser og børnehaver kommer ud og samler lidt skrald - dog skal de ikke ha lov til at rode i bede... Men samle lidt flasker, papir og andet op, ser jeg kun fordele ved. - det giver dem en idé om miljøet.
(Jeg er bestyrelsesmedlem i børnehave)

Frivilligt arbejde, som der her er snak om noget ala operation dagsværk er jeg imod - det er nuanceret avanceret tiggeri !
Efter min mening drejer denne sag sig om 2 ting:

Det ene er frivilligt arbejde og det drejer sig primært om arbejdstageren. Det ser jeg ingen problemer i for det er i sagens natur frivilligt. Hvis man ikke ønsker at bruge sin fritid på at gøre et stykke arbejde for andre kan man blot lade være. Hvor billigt man vil udbyde sin arbejdskraft må være op til en selv - i princippet kunne man gøre det gratis men så er det kun arbejdsgiveren man gør en "god gerning" for.

Det andet er indsamling til velgørende formål og det drejer sig om arbejdsgiveren. Det ser jeg heller ingen problemer i for det er igen op til arbejdsgiveren om man vil give et bidrag eller ej. I de tilfælde hvor folk banker på med raslebøssen kan man måske kalde det avanceret tiggeri men når man ligefrem får et stykke arbejde (+fradrag) kan man vel næppe sige at folk tigger. Hvis man vælger at betale 20 kr. i timen vil jeg nok sige at man udnytter et godt formål til egen vinding - giver man 150 kr. må det betragtes som et væsenligt biddrag til det gode formål.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Løn til skolepige ?

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg synes at nedenstående link skal nærlæses meget grundigt, da alderen er meget afgørende...
Er personen under 13år (Læs §44) så må de nærmest intet lave... Og skal samtidig have tilladelse fra politimesteren...

Jeg ville være meget påpasselig for netop ikke at få ristet røven og komme på forsiden af tabloid aviserne, som andre også har nævnt...

http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/bek ... e-239.aspx
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Løn til skolepige ?

Indlæg af EKP »

Bri_Jac » 09 May 2012, 18:25 skrev:Jeg synes at nedenstående link skal nærlæses meget grundigt, da alderen er meget afgørende...
Er personen under 13år (Læs §44) så må de nærmest intet lave... Og skal samtidig have tilladelse fra politimesteren...

Jeg ville være meget påpasselig for netop ikke at få ristet røven og komme på forsiden af tabloid aviserne, som andre også har nævnt...

http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/bek ... e-239.aspx
Selvom de ikke er underlagt reglerne om erhvervsmæssig beskæftigelse vil jeg vil ikke anbefale at sætte dem til at fælde træer, kløve brænde, rense kedler eller grave gamle olietanke op...hvis det er en bidsk schäfer vil jeg nok heller ikke lade hende gå med denne.

Besvar