Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af Gribskov » 07 maj 2012 09:02

Hej alle,

Vi er nu ved at være så langt med planerne om anskaffelse af pillefyr at jeg har opsagt olieleveringsaftalen. Der er olie til ca 1 måneds forbrug (afhængig af vejret). Vi har fået 2 tilbud fra VVS firmaer - venter på et 3. hvis han når det, ellers er det bare ærgeligt.

Jeg har 2 spørgsmål mere til dette fantastiske forum:

1) Vi regnede med at lade vores olietank blive stående, den er max 5-6 år gammel og der er nedgravet rørføring fra carport gennem bryggers til fyrrum. Jeg ville lade den køre tom, lukke hanen på tanken og blænde slangen i fyrrummet. På den måde er den der stadig hvis vi eller købere af huset om 10 år hellere vil have olie igen. Er der noget problem i det? (det ene tilbud er inklusiv bortskaffelse af tanken).

2) Indkørslen er pt. småsten/grus, jeg går ud fra vi er nødt til at have noget mere stavilt fra vejen og ind i bunden af carporten hvor vi vil oplagre 5-6 paller træpiller. Hvad er den billigste belægning at få lagt, som stadig har et rimeligt udseende? Vi kan ikke gøre det selv ;) Eller skal vi (som en i famillien der kører lastbil foreslog) bare smide nogle kraftige krydsfinerplader ud på gruset og bruge dem? Som man kan se på vedlagte billede er der ca 20 meter fra fortovet til bunden af carporten.

På forhånd tak for jeres råd.

Mvh
Nicolai

Billede af placeringsforhold:
Huset2.jpg


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af majland » 07 maj 2012 11:28

Jeg har perlegrus på gårdspladsen, og pillerne i udhuset mod nord.
http://majland.org/blog/wp-content/uplo ... alvej6.jpg

Hvis i får piller leveret af en lastbil med truck kan han sagtens skubbe dem ind garagen (hvor i med en alm palleløfter kan køre dem på plads. Sådan en kan de fleste leverandører sikkert også have med til opgaven så du ikke behøver køre en)

Leveret med kran kan det også lade sig gøre. Der har jeg blot smidt en træplade ud på gruset og har så kunne trække pillerne ind i udhuset på en pallevogn.

Er det en lastbil med læsserampe kan det også lade sig gøre at bakke direkte til garagen og trække dem indendøre direkte fra rampen. Pga mine forhold har jeg kun kunnet gøre det i udhuset mod øst. Men der kan en enakslet trailer eller en 1meter bil godt bakkes til.

Jeg ville ikke bekymre mig om gruset
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af Gribskov » 07 maj 2012 12:34

Hej Majland og tak.

Du har ikke perlegrus i garagen vel? Det har vi :) Det er ikke støbt gulv eller noget - det er blot en muret carport. Så uanset skal der vel noget fast underlag op for at vi kan få pallerne ind. Og skal vi alligevel til at lave noget vil jeg helst gøre det så der kan køres direkte ind i bunden af carporten med det som vognmanden nu en gang har med til formålet.

Mvh
Nicolai

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af majland » 07 maj 2012 12:48

Ja, jeg har fast bund i udhuset - støbt (skævt og med revner) i den ene og belægningssten i den anden.

Men der er fandens til forskel på en belægning der skal kunne klare en personbil eller palle med træpiller og en belægning der skal kunne tåle en lastbil med læs. Jeg ville nøjes med at lave fast bund i carporten og evt en meter eller 2 udenfor.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af Landlyst » 07 maj 2012 20:10

majland » 07 May 2012, 12:48 skrev:Ja, jeg har fast bund i udhuset - støbt (skævt og med revner) i den ene og belægningssten i den anden.

Men der er fandens til forskel på en belægning der skal kunne klare en personbil eller palle med træpiller og en belægning der skal kunne tåle en lastbil med læs. Jeg ville nøjes med at lave fast bund i carporten og evt en meter eller 2 udenfor.

Ja men jeg vil våge påstanden at det kræver bedre belægning at holde til en palleløfter med et tons på end at holde til at lastbilen køre ind på det... ;-) Er er dælme mange kg/cm2 med en pallevogn...

Men der ville jeg lægge fliser i carporten og 2 meter ud... Og bunden skal selv følgelige være i orden... (alt muld væk, sand på, 20cm stabilgrus og MAX 3cm afretningssand og fliser (MIN. 6cm tykke, helst 7) ) Og så ka man komme til med alt... læssebagsmæk, truck eller kran... :great:


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af hensan » 07 maj 2012 20:26

Med hensyn til olietanken er der som sådant ikke noget til hindre for at lade den blive stående - Tanke må generelt blice 30-40 år og som sådan er der mange år til din tank falder for grænsen.

Jeg ville dog alligevel tænke mig om 2 gange før jeg besluttede at beholde tanken. så længe tanken er i drift og du får olie fra en af de danske leverandører er du automatisk dækket af forsikring i Topdanmark. Når du ikke længere får leveret olie og bruger den tank er du som jeg ser det ikke dækket af denne forsikring. Før du beslutter at beholde tanken ville jeg være helt sikker på at forsikring dækker en evt olieforurening hvis tanken har stået tom/ubrugt i måske 10 år men ikke sløjfet efter reglerne.

http://www2.topdanmark.dk/fileadmin/dok ... rening.pdf

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af holberg19 » 08 maj 2012 14:08

Hvis vognmanden har mobiltruck kan han sagtens køre i et lag perlesten. Sidste år havde vi fået ti kubikmeter så der var et pænt lag, men det gav ingen problemer overhovedet.

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af Gribskov » 08 maj 2012 20:58

Tak for svarene, jeg havde ikke lige tænkt på muligheden for truck levering, så der er sparet 25.000+ kr. til underlag :)

Jeg var lige ude og måle op, højden kan blive et problem (221 cm) men har fundet et par steder der kan levere indenfor den begrænsning.

Med hensyn til olietanken så er det et validt argument mht forsikring. Meningen er jo den skal være så tom som det nu er muligt (vil hæve den ene ende en smule når den er ved at være tom for at få så meget med som muligt).

Igen, tak for hjælpen. Dejligt med nogle eksperter at spørge.

mvh
Nicolai

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Bevare olietanken? + belægning til træpilleleverancer

Indlæg af snubbi » 09 maj 2012 01:30

hej
hvis det er et problem med underlaget findes der plastkøre plader du kunne købe et par stykker af så kan med bringer trucken uden problemer køre der det er en engangs investering (ca 500kr pr plade)


Besvar