Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Levetid på inverter

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Bigfoot » 01 maj 2012 08:04

hundefar » 29 Apr 2012, 18:02 skrev:Du må da være fuldstændig vanvittig Pelle... 10.000 gode nettokroner for en forhåbentlig ligegyldig forsikring, SUK siger jeg. Min kloge gamle far sagde til mig i en meget ung alder at jeg skulle lade være med at forsikre mig mere end lige højst nødvendigt og istedet lave en buffer opsparing hvormed jeg kunne betale pludselige udgifter. Jeg tror på at denne indstilling til livet har sparet mig for mange x titusindvis af spildte forsikringskroner. Hvis din inverter fiser af, så send den til reparation og betal, og er den kaput, så køb da for pokker en ny for dine 10.000 kroner. Invertere falder som alt andet i pris, så din sælger er sikkert på en fin restaurant for at fejre din dumhed. Nå men det var blot min mening om den slags bondefangeri :-)
fed kommentar.... total mangel på indsigt i den virkelige verden.... :roll:

Men, det vil sige du heller ikke har kasko på din bil, for det er vel også en tåbelig udgift, som man kan spare istedet? Prisforskellen på de 3500, over 5 års ejetid, så har du sparet 200.000 kr, og det betaler selvfølgelig Passaten, ved et uheld. Jeg kan godt se det.... Du skal bare parkere den i garagen, og ikke køre i den i 5 år, for du har jo ikke råd endnu, til at der sker den noget :roll:
og dig selv og din familie har vel heller ikke en ulykkesforsikring?? For de penge kan man da ligeså godt ligge til side til en plastikoperation i Thailand, eller hvad dælen man nu kan bruge dem på.

Jeg forstår godt Pelle. Jeg kunne have gjort det samme. For med det elektronik og mig, det går bare ikke... og bare en enkelte inverter der står af om et par år, så har Pelle sparet penge, for jeg mener at have hørt at sådan en inverter nemt kan rende op i 15.000. Og jeg har allerede nu, hørt om folk der har måtte få skiftet invertere, fordi de ikke kunne holde.

Men sådan er man jo forskellig... der er dem som tænker sig om, over længere sigt, og dem som tænker i nuet, og er ligeglad med i morgen, for de sparede jo penge i dag. 402.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Levetid på inverter

Indlæg af hundefar » 01 maj 2012 08:35

Hej Bigfoot,

Min kone og jeg kører på 5. år i en lækker Audi 80, 2,0E fra 1989 købt på Ebay for 9000 kroner. Jeg startede med at skille den totalt ad og skifte alle sliddele så den stod som ny. Samlet pris med afgift 30.000. En kaskoforsikring på Audien ville koste os 1700 om året, og i mit hoved kunne jeg hurtigt regne ud at jeg ved at droppe kaskoen ville have 17.000 på kontoen når 10 år var gået. Nu er de 5 år gået og så kan du selv regne ud hvad jeg har sparet.

Som jeg også skrev, så er de mest nødvendige forsikringer, som en ulykkesforsikring, selvfølgelig indkøbt billigtst/bedst muligt, i vores tilfælde hos GF forsikring.

Jeg har selv indkøbt min SMA Sunny Boy 3000 TL-21 hos en leverandør i Tyskland og har givet 9.500 kroner leveret for dette lækre tyske produkt. Til den pris er min indstilling at kan den ikke repareres efter 20 år (den levetid jeg forventer), så kan jeg enten sende den retur til reparation eller blot bestille en ny.

Pelles kinesiske invertere koster ikke mange kroner i indkøb ovre i Kina. Jeg var selv forelsket i en kinesisk Growatt 3000 inverter, som jeg skulle give 5.500 kroner for incl. monitor og moms, leveret i DK direkte fra Kina. Jeg havde dog ikke den fornødne tiltro til langtidsholdbarheden af de kinesiske produkter og fik kolde fødder, så man kan vel sige at jeg gav kr. 5000 ekstra for min garanti for ikke at få inverter problemer ved at købe en mere gennemprøvet SMA inverter.

Jeg beklager mit angreb på Pelle, men jeg bliver grundlæggende arrig når folk lokkes til at afleverer penge til smarte og grådige sælgere til ingen verdens nytte. Jeg blev eksempelvis tilbudt en SMA Sunny Boy 3000 TL-21 til 16.500 + levering i DK, og det er da horribelt at en dansk leverandør vil tjene 7000 kroner mere end min gode tyske leverandør vil. Det gør mig vred :-)

Jeg må selvfølgelig leve med at vi lever i et samfund hvor handel er grundlaget for vores økonomier, men der er jo ikke nogen grund til at iføre sig skyklapper og ikke være meget bevidst om hvor ens surt tjente kroner ender.

God dag og godt ord igen til dig Pelle :-)

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Jan_Al » 01 maj 2012 10:35

@ hundefar
At give dig skylden for at du er med til at holde de danske hjule rullende, ville nok være lidt af en overdrivelse .......... :roll:

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Levetid på inverter

Indlæg af hundefar » 01 maj 2012 10:42

Hej Jan,

Jeg må desværre give dig fuldstændig ret, men det skyldes jo til dels at der er noget rivende galt med pris/konkurrence niveauet i DK og dette faktum kan jeg desværre ikke lave om på. Jeg stemmer dog som alle andre på de relevante politikere jeg tror der kan gøre en forskel.

Når man læser på et forum som solcelledebat.dk, så er der i øjeblikket en folkevandring mod Tyskland hvor folk iført lejede kassevognsvrag og boogietrailere henter komplette solcelleanlæg syd for grænsen. Det er derfor ikke kun min indstilling der skal laves om på men hele systemets opbygning. Som eksempel vil jeg nævne Post Danmarks monopol der gør at det er væsentlig dyrere at få sendt en pakke internt i DK end det er at få sendt fra det øvrige europa og for den sags skyld også fra Kina.

Jeg kan alene ikke redde DKs økonomi, men jeg kan redde min egen og det bliver jeg ved med. Der er faktisk ligefrem gået sport i det :-)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Levetid på inverter

Indlæg af majland » 01 maj 2012 14:44

hundefar » 01 May 2012, 10:42 skrev: Når man læser på et forum som solcelledebat.dk, så er der i øjeblikket en folkevandring mod Tyskland hvor folk iført lejede kassevognsvrag og boogietrailere henter komplette solcelleanlæg syd for grænsen.
Og den folkevandring har eksisteret meget længe. Det har så været lidt varierende hvilke varer vi danskere har hentet sydpå og der har også i perioder været varer som tyskerne har hentet i danmark.

Da jeg var knægt var det benzin og øl/vin/slik der var de store varegrupper. Priserne på benzin er så mere udjævnet så de gamle tankanlæg er for det meste pillet ned. Derimod har sukker og fedtafgifter gjort at rigtig mange nu også handler dagligvarer i tyskland. Der kan svare sig at køre fra det meste af det sydjyske.

De senere år er markedet for biobrændsel også blevet attraktivt sydpå i takt med prisstigningerne herhjemme. Der er kun 7% moms på det i tyskland mod 25% i Danmark. Det er gør det ikke nemt at være biobrændselshandler i Danmark

I perioder har luksusvarer som campingvogne og sejlbåde også været solgt i meget store styktal i tyskland. Der er momsen nu hele 19% (var tidligere 16%) men køber man en sejlbåd til 1/2 million gør momsforskellen stadig en kæmpe forskel.

Jeg har nu for langt til grænsen til at foretage daglige indløb dernede og transport af biobrændsel bliver også for dyrt med den lille mængde jeg har plads til (kan ikke tage et helt træk og selv losse det). Men når jeg alligevel kommer i nærheden fylder vi bilen med pantfri dåsesodavand og 1.5liters "export" flasker (Til 5,5kr for 1.5liter er der laaaangt op til en dansk tilbudspris og det er rart at være fri for bøvlet med returpant. De kan bare mases sammen og smide i beholderen til en senere tur til genbrugspladsen. Btw er priser nu næsten 1000kr/årligt for den luksus der er at få lov til at levere råvarer som jern/alu/pap/papir til genbrugspladsen (afleverer da også affald som olie/batterier etc men størstedelen af "affaldet" er mere at betegner som råvarer til genbrug)

Mhs solceller så har jeg også valgt at købe i tyskland. Det afgørende var ikke der momsforskellen men en sælger med de rigtige produkter der kunne stykke en komplet pakke sammen med det jeg skulle bruge. Jeg har ikke et standard tag og kan derfor ikke bruge de mange kampagnetilbud på standard pakker til ret meget.

Da jeg endeligt havde besluttet hvilke type beslag der ville være mest oplagte (http://majland.org/blog/?p=692 ) har jeg henvendt mig til 2 danske solcelle pushere for at få et tilbud baseret på dem. Ingen af dem har vendt tilbage.

Den 19 marts var jeg også til et salgsmøde fra EnergiMidt. Havde forberedt mig ordenligt og havde tegninger/billeder etc med og udfyldte på stedet papirene for at modtage et tilbud. Blev på dagen lovet at dem der gjorde det med det samme ville komme foran i køen. Det er så 2 måneder siden og har ikke hørt fra dem. Det er nok for besværligt for dem at sælge andet end deres helt standard pakker med standard beslag, men det mindste de kunne gøre var da så at kontakte mig og sige at de ikke mener deres produkt passer til min situation. (pakke med 4.6kWp til 99.900kr)

Men selvom jeg lægger momsen på det hele i tyskland så er inverteren trods alt dansk (danfoss tlx 6 pro+, men ved ikke om den bliver produceret i danmark) og der er også noget arbejde til en dansk installatør da jeg skal have lavet en ny undertavle og jordspyd.

Skal nok lave et regnskab når jeg har fået det op men pt ligner det ca 80000kr for 5.3kWp og så min tid til at hente det (og en masse sodavand) og lægge det på taget
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Levetid på inverter

Indlæg af pelle » 01 maj 2012 16:15

God dag og godt ord igen til dig Pelle :-)[/quote]

Det er bare i orden,Hundefar. :D
kan du også have en fortsat god dag. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Levetid på inverter

Indlæg af triumph » 05 maj 2012 11:55

Var på seminar hos solar. De sagde at man skulle påregne at udskifte inverteren efter 6 år.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Levetid på inverter

Indlæg af Rasmus Jensen » 07 maj 2012 08:46

triumph » 05 May 2012, 11:55 skrev:Var på seminar hos solar. De sagde at man skulle påregne at udskifte inverteren efter 6 år.

??? Det lyder da fuldstændig vanvittig :evil:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Bigfoot » 07 maj 2012 18:41

Rasmus Jensen » 07 May 2012, 08:46 skrev:
??? Det lyder da fuldstændig vanvittig :evil:
jeg har faktisk hørt lignende.... Det var derfor jeg sagde at Pelle måske ikke lige havde været så dum som nogen antog....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Emiku
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 maj 2012 08:36

Levetid på inverter

Indlæg af Emiku » 07 maj 2012 20:36

Ja min første holdt 6 måneder.


Besvar