Hjælp til nye bolig ejere

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
VonD
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2012 13:17

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af VonD »

Hej med jer.. vi har lige købt et hus, på 189kvm samt 107 kvm kælder.. Der er idag installeret et oliefyr, med et årligt forbrug på ca 2600 liter olie årligt.

vi ønsker selvfølgelig ikke at spendere så mange penge på olie og ønsker derfor at kombinere dette med træpiller.

spørgsmålet er så nu, hvad skal vi vælge når vi stadig gerne vil beholde vores oliefyr som buffer hvis det andet går ud?
vi vil max op i kr 40000,- og det skal kunne købles ind over det nuværende varme anlæg

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af CRHansen »

Et scotte anlæg ville være et godt bud.
Se om du kan finde nogen i nærheden af dig der har et pille fyr så du kan se det i det virkelige liv.
VonD
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2012 13:17

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af VonD »

http://www.vvs1.dk/varmesystemer/stoker ... kwl-1.html

er det sådan noget som dette jeg skal gå efter, også rent str mæssigt

så er der også denne hjemmeside.. http://dvcenter.dk/pillefyr-stokerfyr/p ... cotte.html

men det vidst bare pris foreskellen der er ?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af pille bruger »

Du kan finde mere information om fyr og tilbehør her: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/produk ... lefyr.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af timkenneth »

hvordan er pladsforhold? er 40000 alt inklusive?
for de penge det årlige pligtige kontrol besøg af oliebrænderen kan i groft sagt købe 1 ton piller eller betale smeden for at komme den dag jeres fyr (måske) går ud/går i stykker ;D

VonD
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2012 13:17

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af VonD »

der er masser masser masser af plads ;) har 107 kvm i kæælder der står "tom"

forstod ikke det andet du skrev med det årlige besøg af olie brænderen
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af abn »

Det er det årlige og lovpligtige eftersyn af oliebrænderen han mener. Det koster ca det samme som en palle piller. Så det skal du have med i overvejelserne med henblik på at beholde oliefyret som back up
Mvh Anders
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af hensan »

Med ca 40.000 som budget incl installation fraregnet omkostninger til lidt rør installation og evt en VVS mand hvis du ikke salv kan gøre er det vel et Scotte/Woody fyr alternativt et Ekoheat fyr du skal kigge efter. Begge fyr koster ca 25-30.000 for selve fyret.

Scotte og Woody fyret er i bund og grund det samme fyr med forskelligt navn.
I sammenligning med dit nuværende oliefyr er der lidt arbejde da du ca en gang hver 14 – 30 dag skal rense fyret og fjerne aske (ca 10 min arbejde) ligesom du skal påfylde piler. Hvis du bliver beskidt af dette arbejde er det fordi du gør det forkert.
Det er et simpelt fyr og der er opstillet +20000 fyr. Reservedele er billige og da der er opsat rigtig mange fyr er der næsten garanti for at der er reservedele i mange år fremover ligesom der er et stort og velfungerende net af forhandlere. Det et så simpelt et fyr at du selv kan lave det ”normale” service ellers kan enhver VVS servicere.

Ekoheat er et forholdsvis nyt fyr. Hvis du kigger på specifikationer ser der ud til at være et rigtigt fint fyr. I sammenligning med Scotte/Woody har Ekoheat delvist sevlrensende funktion. Der er dog ting du stadig skal rense/smører så arbejdsindsatsen på de 2 fyr er efter min vurdering tæt på ens.

Der er ved begge fyr ikke til at undgå lidt træstøv specielt ved påfyldning af piller men hvis dit fyr står i kælder er dette sikkert ikke noget problem.

Det der efter min mening er en ulempe ved Ekoheat er den manglende erfaring med fyret. Der er (endnu) ikke mange sat op så evt børne sygdomme er ikke nødvendigvis kendt. Hvis fyr producenten stopper efter et par år kunne man frygte at det med tide ville være vanskeligt at få reservedele/service da der ikke er opsat nok fyr til at en uafhængig producent ville have forretning i at producere reservedele eller sådanne dele ville være forholdsvis dyrt.

Hvis valget står mellem et gammelt gennemprøvet produkt eller et nyt produkt ville jeg personligt vælge det gamle gemmeprøvede produkt her et Scotte/Woody fyr -specielt hvis der er plads til fyret i en kælder. Hvis fyret skal stå et et bryggers ville mit valg muligvis være anderledes pga design af fyrene og specielt pillebeholder.

Jeg syntes at du skal tage ud og se et Scotte/Woody og et Ekoheat fyr for at snakke med ejerene og danne dig et overblik om fordele/ulemper ved begge fyr.

For oliefyr i drift er der et krav om at du årligt får fortaget et årligt eftersyn/rensning og desudover hvis dit fyr ikke lever op til høje virkningsgrader (ikke sandsynligt hvis det er et gammelt fyr) skal du derudover betale for at en fortæller dig at dit fyr er gammelt og ikke er optimalt mere.

Der er fx en artikel om dette emne her: http://www.idenyt.dk/Energi-og-varme/Ol ... -32702?p=0

Det er ikke alle skorstensfejere der er krakilske – Nogle har en pragmatisk indstilling til tingene så derfor forslår jeg at du kontakter din skorstensfejer for at høre ham om han han vil acceptere at dit oliefyr bliver stående som back up uden at du skal ofre årlige syn. Hvis du ikke kan komme uden om årlige syn af dit oliefyr syntes jag du skal droppe dit oliefyr helt. Prisen for et årligt eftersyn står ikke mål med fordelen have det stående for backup.

Noget helt andet er om du virkelig har brug for en back-up. Fyrene er driftstabile og hvis du husker at fylde piller på og rense en gang imellem kører de uden driftstop. Der er en eltænder/fotocelle du må forvente at skifte en gang årligt men der er meget nemt at gøre selv og tager 10 min så det burde ikke være problem. Både el-tænder og fottoceller er reservedele til 100-200 kr.

Det skal nævnes at Scotten/Woody kan sættes op således at du kan overvåge via internettet og at fyret sender en SMS/e-mail i tilfælde at problemer således at du kan være sikker på at du ikke kommer hjem til et fyr der har stået stille flere dage.

Alle fyr kan naturligvis have alvorlige fejl en Lørdag kl 22:00 hvor du må have VVS manden til service men det er ikke forskelligt fra Oliefyr til pillefyr. Den udgift til VVS manden hver 5-10 år kan nok forsvares hvis alternativet er at betale 1500 kr årligt for et check af olie fyr der kun fungerer som back up.

Du skal alligevel have din skorstensfejer up for at godkende dit fyrrum så start med at få ham ud og sig om der skal forbedringer i din kælder ved pillefyr og spørg så samtidig hvad hans holdning til oliefyr som back up er.

Recap:

A) Skriv et indlæg hvor du specificerer hvor du bor og søger en invitation til at se et Scotte/Woody fyr såvel et Ekoheat fyr (eller andre mærker).
Der er sikkert nogle i dit nabolag der gerne åbner fyrrum og forklarer og viser frem. Hvis du så tager en kage / øl med er du sikker på succes.

B) Ring til din skorstensfejer og indvig ham i dine planer og få ham ud at se dit fyrrum. Udgiften til et besøg for syn/forklaring er givet godt ud.


For at slutte af vil jeg minde om at du muligvis kan få tilskud til din nyinstallation ved at sælge din CO2 besparelse. På fx www.energimidt.dk/tilskud gives der tilskud ved fx rørisolation samt ny varmtvandsbeholder hvorimod Energimidt ikke giver tilskud til selve fyret. Da kan du dog fx ved Scotte/Woody sælge din CO2 besvarelse for et opstartsbesøg og udvidet garanti.
VonD
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2012 13:17

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af VonD »

super godt indlæg, stor tak
nemocharley

Hjælp til nye bolig ejere

Indlæg af nemocharley »

Jeg ved ikke om i har købt - tråden er jo over ½ år gammel. Men der er altså andre fyr derude i jeres prisleje. MGM Comfort 15 og Vølunds Pellux 100 falder mig da lige ind.

Scotten er et fint produkt (det synes jeg i øvrigt ikke ekoheaten er - den virker for klejn i det, og der er en del reklamationer på fyret). Men NBE er ikke den eneste seriøse producent i prisklassen. Da jeg først søgte på forum, fik jeg også anbefalet en scotte, som det første - og det er en tendens, der er herinde på forum, som jeg ikke synes er helt fair over for nye uerfarne brugere.

Besvar