Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Albert » 27 apr 2012 09:04

Fint nok,men husk at få dit forsikringsselskab ud og godkende det dig og din fejer bliver enige om,med deres godkendelse er du dækket ind hvis uheldet er ude.


jean2004
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 apr 2012 13:40
Mit fyr: Pellux 100 pb 20
Areal: 245
Brændsel: Vulex 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 4-5 ton.
Geografisk sted: Hjallerup

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af jean2004 » 30 apr 2012 09:12

For lige at mane denne lidt uheldige tråd til jorden, skrev jeg til min lokale fejer, samt energitjenesten.

Begge havde de det samme svar, at jeg gerne i henhold til gældende regler udskiftede min gamle kedel med en ny godkendt kedel og bibeholdt min eksisterende brænder. Fejer skal bare ud bagefter, og endelig syne det hele inden idrifttagning.

Med hensyn til brandsikkerheden, er en godkendt pillebrænder ikke mer sikker end en hjemmelavet, der også er fremstillet efter maskindirektivet.
Det er jo fler år siden det blev lovkrav, at der skulle være slukningsudstyr på pillebrændere af snegletypen, lågekontakt, samt kontakt mellem stoker og kedel, hvis disse ikke er boltet sammen.
Desforuden findes der i TM3006 en mulighed for at programmere sig til at undgå brænd. ( Ikke godkendt løsning )

Håber dette vil stille sindene lidt i bero.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Albert » 30 apr 2012 10:30

Folk der henvender sig her plejer normalt at være glade for den hjælp de kan få her på forum,men det er så ikke tilfældet her.

Det er lidt besynderligt,med det svar du påstår du har fået fra Energitjenesten,for ser man på deres hjemmeside står der det modsatte,så jeg tror ikke en døjt på det du skriver
Og med hensyn til fejerens svar tyder det på han ikke er helt inde i reglerne,hvis du altså har snakket med ham. 8) 8)

jean2004
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 apr 2012 13:40
Mit fyr: Pellux 100 pb 20
Areal: 245
Brændsel: Vulex 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 4-5 ton.
Geografisk sted: Hjallerup

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af jean2004 » 30 apr 2012 20:24

Nå så blev vi nok lidt pigesur.

Fakta er jeg har det på skrift fra 2 instanser, det er nok for mig.

Det er bedre en dit egenfortolket, godt råd til dig ALBERT. Sæt dig lidt bedre ind i sagerne næste gang du vil gøre dig klog på ting, som du i forvejen ikke ved en skid om.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Havmand » 30 apr 2012 22:01

Inden dette indlæg læses, vil jeg gøre opmærksom på at jeg skriver som PRIVAT person.
---

Nu du har fået på skrift, fra energitjenesten, vil du så ikke være venlig, at lægge det op, så både Albert og jeg (samt formentligt andre tager fejl)?

Noget andet er stadig dit forsikringsselskab - spørg dem hellere en gang for meget, end en gang for lidt... Og hvis hytten flytter af, trods du har seperat fyrrum, men vinden kan jo føre ilden mod huset, og dit brev fra energitjenesten også ryger med i købet, hvad så??!
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Tolne
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 apr 2012 22:59

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Tolne » 30 apr 2012 23:42

Hej - jeg har en ATMOS D20P som jeg fik monteret den 30 juni 2008 - dagen inden at der skulle forelægge en godkendelse. D20P'en er monteret med en IWABO S2 og det kører bare kanon og er utrolig nem at rengøre den ene gang om måneden det er nødvendigt (en hurtig rensning af røgrørene tager mindre end 5 min og lader man røgsugeren køre samtidig med, kommer der ikke nogen som helst sodstøv ud af kedlen). D20P'en er ændret lidt på røgsugeren hvor jeg har monteret en lysdæmper således at jeg kan skrue ned for hastigheden og dermed suget. Det gør også at jeg kan regulere nøjagtig hvilken røggastemperatur jeg vil have ud i skorstenen - fra normalt 80 grader uden røgsugeren kører til op til 180 grader hvis den kører med fuld hastighed. Normalt kører jeg med 110-120 grader røgtemperatur på kedlen. Videre har jeg skiftet termostaten med en DANFOSS KP79 hvor jeg kan regulere start/stop temperaturen med op 15 grader differens (ATMOS termostaten der sidder derpå har kun en differens på 5 grader hvilket gør at kedlen næppe var færdig med udglødning af de sidste piller før den startede optændingen igen). Selve IWABO S2 har også indbygget en differens termostat der kan nogenlunde det samme, den har jeg dog ikke tilsluttet.
Hvis jeg skulle vælge mellem en D14P og en D20P ville absolut vælge D20P på grund af røgsugeren og de muligheder der ligger i den samt at D20P har væsentlig større vandindhold i kedlen og derved bedre "inerti" i pauseperioden. IWABO S2 brænderen kan justeres ned til 10-11 KW og det fungere fint sammen med D20P kedlen - der er altid "kun" helt lysegråt aske i askeskuffen. Askeskuffen kan forøvrigt indeholde aske fra forbrændingen af 500-600 kg Barlinek piller inden den skal tømmes - det tager 2 min.
Det kan undre at Passat som "ejer" Atmos ikke har valgt at markedsføre disse DxxP kedler i Danmark. En hurtig søgning på google viser jo at den er utrolig populær i næsten alle andre lande, end Danmark, i Europa. Dette ikke uden grund - jeg har til dato ikke på noget tidspunkt fortrudt dette lidt utraditionelle valg.
Mit pilleforbrug til opvarmning af godt 300 m2 hus fra midt halvtredserne ligger et sted mellem 7-9 tons - lidt afhængig af antallet af hård frost dage - dem har der da været nogle stykker af de sidste 2 vintre.
P.S. Kedlen blev leveret med et blinddæksel således at pillebrænderen kan afmonteres og den kan bruges til fastbrændsel - det gør den faktisk også helt OK og med god effekt.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Albert » 01 maj 2012 11:16

jean2004 » 30 Apr 2012, 20:24 skrev:Nå så blev vi nok lidt pigesur.

Fakta er jeg har det på skrift fra 2 instanser, det er nok for mig.

Det er bedre en dit egenfortolket, godt råd til dig ALBERT. Sæt dig lidt bedre ind i sagerne næste gang du vil gøre dig klog på ting, som du i forvejen ikke ved en skid om.
Der er skam ingen her der bliver sure,eller finder på historier,men utroligt at du ikke kan se at det er dig der bliver taberen hvis dit hus futter af. :cry:

Du refererer i et andet indlæg til brændeovnsbekendtgørelsen,men du har åbenbart ikke læst det hele,for hvis du læser helt forneden i bilag et,står der ganske klart at eftermonterede brændere skal være godkendt,og det er bla.den paragraf der finder anvendelse for det du er igang med.

Det kunne være interessant som Havmand skriver,at se de svar du har fået på skrift,specielt det svar din skorstensfejer har givet kunne jeg være meget interesseret i at se.

jean2004
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 apr 2012 13:40
Mit fyr: Pellux 100 pb 20
Areal: 245
Brændsel: Vulex 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 4-5 ton.
Geografisk sted: Hjallerup

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af jean2004 » 01 maj 2012 23:44

Mit hus futter ikke mer af end det allerede ville ha gjort for længe siden, jeg har selvfølgelig som alle andre et lovpligtigt overrislingssystem, endvidere har jeg også et ikke godkendt elektrisk system, som er indbygget i styringen.
Mit fyrrum er bygget total brandsikret i med 5 lag gibs på vægge og 6 lag på loft, betongulv, tro mig der slipper ingen brand ud derfra.


Nu skal i lige huske på stokeren har kørt på ejendommen, med den samme kedel i 12 år, godkendt af fejer, og ingen bemærkning fra forsikringsselskab.

Det næste der ligge i det, og som både energitjenesten og skorstensfejeren skriver, er at det ikke er en nyindkøbt brænder, men en der har siddet på anlægget i fler år, og som var godkendt på daværende tidspunkt, under de regler der var for det tidspunkt. Derfor kommer det ind under reparations undtagelsen.
Det er straks noget andet hvis jeg monterede en anden brænder, men dette er ikke tilfældet.

Fejer skrev endvidere at det jo var en klar forbedring i forhold til min eksisterende kedel, det eneste men, var at jeg ikke måtte tage det i brug inden han havde sat sin autograf derpå.

jean2004
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 24 apr 2012 13:40
Mit fyr: Pellux 100 pb 20
Areal: 245
Brændsel: Vulex 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 4-5 ton.
Geografisk sted: Hjallerup

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af jean2004 » 01 maj 2012 23:52

Kan desværre ikke uploade filen, da filtypen eml ikke er tilladt.

Tolne
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 apr 2012 22:59

Hjælp søges til Atmos D 14 P el. 20

Indlæg af Tolne » 01 maj 2012 23:59

jean2004 » 01 May 2012, 23:44 skrev:Mit hus futter ikke mer af end det allerede ville ha gjort for længe siden, jeg har selvfølgelig som alle andre et lovpligtigt overrislingssystem, endvidere har jeg også et ikke godkendt elektrisk system, som er indbygget i styringen.
Mit fyrrum er bygget total brandsikret i med 5 lag gibs på vægge og 6 lag på loft, betongulv, tro mig der slipper ingen brand ud derfra.


Nu skal i lige huske på stokeren har kørt på ejendommen, med den samme kedel i 12 år, godkendt af fejer, og ingen bemærkning fra forsikringsselskab.

Det næste der ligge i det, og som både energitjenesten og skorstensfejeren skriver, er at det ikke er en nyindkøbt brænder, men en der har siddet på anlægget i fler år, og som var godkendt på daværende tidspunkt, under de regler der var for det tidspunkt. Derfor kommer det ind under reparations undtagelsen.
Det er straks noget andet hvis jeg monterede en anden brænder, men dette er ikke tilfældet.

Fejer skrev endvidere at det jo var en klar forbedring i forhold til min eksisterende kedel, det eneste men, var at jeg ikke måtte tage det i brug inden han havde sat sin autograf derpå.

Jeg syntes da det er helt kanon med en skortensfejer der tør gå til den lovlige grænse af bekendtgørelsens ordlyd. Troede ikke at der stadig fandtes den slags mennesker der tænker udover "regeltyraniet" og på den måde gør livet lidt nemmere for brugerne af landet Danmark og deres pillebrændere. Respekt herfra - og jeg kan heller ikke forstå at alle i denne tråd har så travlt med at tolke bekendtgørelsen på den mest restriktive måde, når forummet helst skulle være fortaler for at gøre ting nemmere i dagligdagen.


Besvar