Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

en pumpe til kedel cirkula./lav temp. til radiator cirkula.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
tstruck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 sep 2007 22:36

en pumpe til kedel cirkula./lav temp. til radiator cirkula.

Indlæg af tstruck » 24 sep 2007 22:20

jeg har lige bestilt en cpi`er, har tenkt på om det kan lade sig gøre at styre temp.til kedlen med de 60 gra. i returen, og en fremløbs temp. til anlæget på 45-60grader med en pumpe?


Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 25 sep 2007 16:00

Ja det kan du sagtens.

På billedet som er fra mit fyrrum, kan du til venstre se blandeventilen der sørger for 60 grader (eller hvad du nu stiller den til) i retur til kedlen.
I højre side kan du se blandeventilen der bestemmer fremløbet til forbrugssiden.
Jeg har faktisk altid ca. 62-65 grader i fremløb til forbrugssiden, og retur ligger mellem 50 og 60 grader alt efter årstid og forbrug (bad ol.). Om sommeren kan retur godt være lig med fremløb, men så er det på tider at tænk på at lukke ned for stokeren.

Fordi jeg valgte denne løsning er fordi, jeg normalt fyrer med korn og derfor har en kedeltemp. på ca. 80 grader, men det er alt for varmt til brugsvand- man skolder hænderne ved køkkenvasken (siger konen)!!.

[img]http://www.imageshock.eu/img_small/993227,124_2441.jpg[/img]

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 25 sep 2007 16:07

Den varmeveksler i midten behøver du ikke. Det kan faktisk enda være en ulempe, da en varmeveksler altid virke som em "elastik". Dvs. medmindre varmeveksleren er overdimmensioneret, er det sjældent at udløbstemp. til forbrug er lige så stor som indløbstemp. fra kedel. (igen medmindre at flowet er et lavet, men der skal jo flyttes noget varme)
Hilsen Poulsen

tstruck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 sep 2007 22:36

Indlæg af tstruck » 25 sep 2007 16:45

hvis der ingen v.v.havde været kunne den ene pumpe så klare det

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 25 sep 2007 19:34

Nej, pumpen ved forbrugssiden, virker efter samme princip som pumpen i et gulvvarmesystem, hvor gulvet ikke må blive for varmt f.eks. ved trægulve.

Pumpen har til opgave at cirkulere vandet på forbrugssiden. Når termostaten, som sidder på fremløbet efter blandeventilen, når til den instillede temp. begynder den at blande noget af den kolde returvand i fremløbet - og modsat hvis fremløbet bliver for koldt i forhold til den instillede temp. så lukker den af for iblandingen af koldt vand.
Hilsen Poulsen


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 25 sep 2007 20:21

Du kan ikke med en pumpe få laver fremløb på anlæget en den du vil have retur mod kedlen nomalt ca. 60 grader


[img]http://www.imageshock.eu/img_small/994752,shunt.jpg[/img]
Vedhæftede filer
shunt.jpg
shunt.jpg (18.27 KiB) Vist 1789 gange
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 25 sep 2007 21:28

Det kan jeg med mit anlæg!
Hilsen Poulsen

tstruck
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 14 sep 2007 22:36

Indlæg af tstruck » 25 sep 2007 23:50

paulsen kan du lave en tegning på det

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 26 sep 2007 09:11

Poulsen af hvad jeg kan se har du også 2 pumper en på primare side af varmeveksler (ved fyret) og en på sekudare siden (mod anlæget) også kan man godt har 2 forskælig temperturer.
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 26 sep 2007 17:48

Jeg har tegnet et diagram over den måde jeg har skruet mit rørsystem sammen. Håber det er forståeligt, selv om det er håndtegnet i en fart.

I diagrammet har jeg udeladt varmeveksleren i mit anlæg (se foto i tidligere indlæg), da det ikke er nødvendigt i forhold til virkemåden.

[img]http://www.imageshock.eu/img_small/1000921,Diagram.jpg[/img]

Da jeg som regel fyrer med korn, er følgende temperatur indstillinger dem jeg selv bruger.

Kedel temp. er sat til 80 grader og blandeventil 1 er sat til 65 grader.
Da jeg ønsker at fremløbet på forbrugssiden ikke må overstige 60 grader, indstilles blandeventil 2 på 60 grader.

I følgende eksempel antager vi, at såvel kedel som hele det øvrige anlæg er koldt dvs. under 20 grader. Pumpe 1 og 2 er styret af min stoker og tænder ved en kedeltemp. på 60 grader.

Kedel varmes op og ved 60 grader starter pumper. Da blandeventil 1 måler temp. under 65 grader, er der lukket for indgang 1-3 men åben for indgang 2-3, hvorved vandet kun cirkulerer rundt på kedelsiden. ( Det skal dog siges at de termiske blandeventiler ikke er enten lukket eller åben, men arbejder glidende fra helt lukket til helt åbent.)
Når kedeltemp. når 65 grader eller mere, er der lukket op for indgang 1-3 og lukket for 2-3, hvorved det varme fremløb når over til forbrugssiden.

Da fremløbstemp. nu er 65 grader eller mere, vil blandeventil 2 lukke lidt for indgang 2-3 og åbne lidt for indgang 1-3, hvorved der iblandes lidt af det kolde returvand og den ønskede fremløbstemp på 60 grader opnåes.

Resten af det kolde returvand løber over til blandeventil 1, og er temp. på vandet under 65 grader, vil blandeventil 1 åbne lidt for indgang 2-3 og lukke lidt for indgang 1-3, så returtemp. hæves til 65 grader.

Det var en ordentlig omgang, men jeg håber det gav mening – ellers må du spørge.


Besvar