Penge på DR1

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Penge på DR1

Indlæg af vilhapiller »

Hej jeg følger debatforum da jeg selv godt kunne tænke mig et sol anlæg.

Synes bare der er en del tvivl angående hvilke regler der vil komme i fremtiden.

Programmet Penge på DR1 på onsdag kommer til at omhandle solceller.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Penge på DR1

Indlæg af pelle »

vilhapiller » 28 Apr 2012, 10:40 skrev:Hej jeg følger debatforum da jeg selv godt kunne tænke mig et sol anlæg.

Synes bare der er en del tvivl angående hvilke regler der vil komme i fremtiden.

Programmet Penge på DR1 på onsdag kommer til at omhandle solceller.
Det syntes jeg, da bestemt, man skal se... Jeg vil se det . tak for det vilhapiller. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Penge på DR1

Indlæg af vilhapiller »

(-;
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Penge på DR1

Indlæg af John Skov Jensen »

vilhapiller » 28 Apr 2012, 10:40 skrev:Hej jeg følger debatforum da jeg selv godt kunne tænke mig et sol anlæg.

Synes bare der er en del tvivl angående hvilke regler der vil komme i fremtiden.

Programmet Penge på DR1 på onsdag kommer til at omhandle solceller.
Hvis du syntes det er svært at gennemskue hvad der vil ske i fremtiden skal du ikke være ked af det. Det problem har mange. icon_cheesygrin.gif
Men denne gode ordning med at kunne lagre solenergi på nettet holder sikkert heller ikke evigt, det er der ingen gode ordninger det har gjort indtil nu.
Derfor er det bare med at hoppe på vognen og komme igang med at producere el. Når du først er med inde i varmen bliver der højest lukket for flere nye anlæg, dem der er givet tilladelse til vil uden tvivl få lov at fortsætte

Så få ændret dit brugernavn til vilhasolceller og skynd dig at få købt et anlæg.
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Penge på DR1

Indlæg af remme »

hmm det har jo været sådan med vindenergien at ejerne af støttede møller har taget røven på resten af samfundet. Jeg undrer mig bare over om man ved et indgreb vil tillade samme skatte begunstigelse en gang til. Det virker jo grotesk om man udelukker nogen .

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Penge på DR1

Indlæg af Grevens »

remme » 29 Apr 2012, 22:06 skrev:hmm det har jo været sådan med vindenergien at ejerne af støttede møller har taget røven på resten af samfundet. Jeg undrer mig bare over om man ved et indgreb vil tillade samme skatte begunstigelse en gang til. Det virker jo grotesk om man udelukker nogen .
... hvis vi kun taler om "Nettomålerordningen" ... - er der ikke statsstøtte eller "skattefidus" indblandet ...

- men hvis "alle" danske husstande får solpaneler, er der ligepludselig ikke nogen til at betale for selve el-nettet og slid på dette ... dem der har solpaneler "låner" jo selve "nettet" til transport frem og tilbage ... uden at bidrage til den fælles kasse som betaler selve "nettet" ...
- det ødelægger dog ikke min nattesøvn ... -tror skútte alle danskere får disse paneler op på taget ... -så der vil altid være nogen til at tage den del af regningen ...
...
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Penge på DR1

Indlæg af vilhapiller »

John Skov Jensen » 29 Apr 2012, 21:48 skrev: Hvis du syntes det er svært at gennemskue hvad der vil ske i fremtiden skal du ikke være ked af det. Det problem har mange. icon_cheesygrin.gif
Men denne gode ordning med at kunne lagre solenergi på nettet holder sikkert heller ikke evigt, det er der ingen gode ordninger det har gjort indtil nu.
Derfor er det bare med at hoppe på vognen og komme igang med at producere el. Når du først er med inde i varmen bliver der højest lukket for flere nye anlæg, dem der er givet tilladelse til vil uden tvivl få lov at fortsætte

Så få ændret dit brugernavn til vilhasolceller og skynd dig at få købt et anlæg.
I første omgang beholder jeg lige mit bruger navn (-; for jeg har bestildt en pille brænder. Men jeg har nogen kollegaer som er i gang med at få solceller og vi er da flere der overvejer at få et anlæg.

Snakken går lystigt om hvad der sker i fremtiden ikke mindst hvad der sker når der er mange der har et anlæg, for staten skal jo have penge ind på den ene eller den anden måde. Men vi for jo nok aldrig nogen garanti for det kan jo skifte fra regering til regering.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Penge på DR1

Indlæg af poul efterlønner »

vilhapiller » 28 Apr 2012, 10:40 skrev:Hej jeg følger debatforum da jeg selv godt kunne tænke mig et sol anlæg.

Synes bare der er en del tvivl angående hvilke regler der vil komme i fremtiden.

Programmet Penge på DR1 på onsdag kommer til at omhandle solceller.
Har set programmet.

Der er som sædvanligt nogen der ikke helt har læst på lektien, at vi bruger nettet uden at betale for det er jo ikke helt rigtigt, vi (hos energi fyn) betaler stadig abb. for at låne nettet, kr. 860,- pr år.

Jeg tror så ikke at netto ordningen forsvinder, men om der kan komme en statsafgift, for at bruge den, er jo ikke til at vide. :(

Men det er selvfølgelig rigtigt, at vi "sparer" staten for en del indtægter, i form af energiafgifter smiley140.gif
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Penge på DR1

Indlæg af thoken »

poul efterlønner » 02 May 2012, 23:33 skrev: Har set programmet.

Der er som sædvanligt nogen der ikke helt har læst på lektien, at vi bruger nettet uden at betale for det er jo ikke helt rigtigt, vi (hos energi fyn) betaler stadig abb. for at låne nettet, kr. 860,- pr år.

Jeg tror så ikke at netto ordningen forsvinder, men om der kan komme en statsafgift, for at bruge den, er jo ikke til at vide. :(

Men det er selvfølgelig rigtigt, at vi "sparer" staten for en del indtægter, i form af energiafgifter smiley140.gif

Hej!
Ja, men folk med solceller hjælper jo også staten med at nå de vigtige klimamål( mindre co2 udledning), og på sigt mindre investering i kraft/varmeværker.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Penge på DR1

Indlæg af Ulrik »

Og hvis man lige som mig ikke lige fik det set: http://www.dr.dk/nu/player/#/penge/40895
MvH Ulrik©

Besvar