Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP » 26 apr 2012 17:26

Hej Forum

Ja ja ja jeg ved det godt olie sviner, og jeg skulle hellere købe et øko pillefyr. Det ville vi også rigtig gerne, elsker bare duften af træpiller over duft af afbrændt olie, som siver ud af kedlen. Men desværre ikke når huset er lejet, og udlejer har færre hjerneceller end amøber.

Lang historie kort: Eksisterende varmekilde i 15 år, er halmfyr, et misvedligeholdt et, som kommunen har påbudt lukket. Udlejeren vil derfor tænde det gamle fyr 1maj, og derfor har han i dag været og lave det.

Vi vil med næb og klør forhindre ham i at tænde det af mange årsager "bl.a. fordi han vil have os til at betale, det ryger, larmer og er noget som hører fortiden til!"


I går aftes inden han kom, stjal jeg den gamle sidste godkendelse ved fyret, som er lavet i 1980, 16 år før vi flytter ind og han køber gården. Har aldrig kørt i den periode vi har boet her.
Keddel er Salamander, brænder Esso.

Hvad kender i af lovgivning som kan hjælpe os??

Ved der er faste regler for godkendelse og eftersyn osv. men er lidt luren ved det, fordi jeg ved han kender skorstensfejeren, vvs manden osv, de er alle sammen nogle korrupte svin som burde meldes til politiet.

har overvejet selv at kontakte fagfolk og få dem til at prøve at skrotte fyret, inden han tryller godkendelser frem for de sidste 16 år, men hvilken slags og hvad ville i gøre?

MVH De kommende Miljøsvin


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Bri_Jac » 26 apr 2012 18:01

Tror desværre ikke det er nemt, da fyret blev godkendt da det blev installeret. Sålænge at kedlen ikke er defekt og skla skiftes kan han køre videre med tingene som de er. om fyret har stået stille 1 dag eller 16år er principielt ligegyldigt, da skorstensfejeren SKAL 1 gang årligt rense kedel og skorsten UANSET om det er i brug... Jeg får renset en tromle der kan fyre træ 1 gang årligt, selvom det ikke har været i brug i måske 10 år, kommer skorstensfejeren troligt og renser tromlen og tilhørende skorsten, da det jo ikke er nedtaget...

Jeg vil ikke opfordre til selvtægt, men hvis nu kedlen er defekt og skal skiftes... Så skal der enten en ny kondenserende oliekedel op eller en anden godkendt kedel til gas eller træpiller :-)

Som jeg husker i lejekontrakten skal der stå hvilken type opvarmningsform der forefindes på ejendommen

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af John Skov Jensen » 26 apr 2012 18:02

Til en oliekedel der allerede er tilsluttet er det eneste krav den årlige OR attest som en oliefyrs mand kan udfærdige. Det er kun ved en nyinstallation at der er krav om en moderne kondenserende kedel.
Så der er ikke noget ulovligt i at starte oliefyret op igen, hvis oliefyret vel og mærke ikke har været frameldt, for så fanger bordet mht ny kondenserende kedel. Desværre må man ikke installere f.eks en tasso ms20 kedel der ellers har en virkningsgad omkring de 91%. Det er lidt ærgeligt for den ville nok nappe en trediedel af forbruget i forhold til sådan en gammel salamander og disse tasso kedler er der mange af på f.eks. dba.

Så det bedste er at få lavet service på fyret for at få optimeret forbruget. Der kan også monteres nogle røgvenderplader i salamanderen for at trække røggas temperaturen ned på et fornuftigt niveau

EDIT, nå der var en der var hurtigere på tasterne

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Brian B » 26 apr 2012 18:05

Hej
Jeg tror ikk der er så meget at gøre det er der og har siddet der i alle de år så det er bare tænde op.. Det var nok noget andet hvis det var et gammel svin han havde fundet ved jernhandleren og sat op
Der skal nok lige laves en or eller hva det hedder attest på det er justeret så det ikk sviner mere end højest nødvendig..
Nå jeg var for langsom
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Bjarne B. » 26 apr 2012 18:08

Hvis det ikke har kørt i 16. år, er der vel mulighed for, at det kunne gå i stykker :blush:


MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP » 26 apr 2012 18:09

Tak for de to svar!

Der har aldrig i de 16år været en skorstensfejer på stuehusets skorsten, ej heller nogen andre personer end udlejer har kigget på kedel eller brænder! Betragtes fyret så som afmeldt????

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af John Skov Jensen » 26 apr 2012 18:13

Det er kun afmeldt hvis ejer har gjort noget aktivt for at afmelde det

MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af MNP » 26 apr 2012 18:22

Det har han nok ikke, han har bare købt en ejendom med et halmfyr, og et oliefyr i stuehus som ikke på daværende tidspunkt havde været serviceret i 15år.

Skal skulle skorstensfejeren ikke have været her og feje selv om der ikke var noget at feje.
Skulle esso service manden ikke have været her løbende, og skal han stadig ikke komme når de startes igen?

Hvad med:Kapitel 11

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser m.v.

§ 42. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. februar 2011, jf. dog stk. 3.

Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 438 af 3. juni 2008 om eftersyn af kedel- og varmeanlæg i bygninger, jf. dog stk. 5.

Stk. 3. Bestemmelsen i § 7 træder i kraft den 1. juni 2011.

Stk. 4. Uanset kravet om energimåling én gang årligt i § 5, skal kedelejere blot have energimålt og registreret deres kedelanlæg første gang inden den 1. juni 2012.

Stk. 5. Kedelanlæg, hvor der er foretaget et regelmæssigt eftersyn efter § 5 i bekendtgørelse nr. 438 af 3. juni 2008, og kedelanlæg, hvor der er foretaget et engangseftersyn efter § 11 i bekendtgørelse nr. 438 af 3. juni 2008, skal ikke energisynes efter bekendtgørelsen.
§ 5. Oliefyrede kedelanlæg skal energimåles én gang om året af en godkendt teknisk ekspert.


Hvad med brændsikkerheden i fyrrummet?

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af Bjarne B. » 26 apr 2012 18:24

Hvad med tanken? Er den blevet skiftet, sådan som den skal?

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Opstart af Oliefyr sidst godkendt 1980

Indlæg af From » 26 apr 2012 18:30

Gå ind på Ois.dk , der kan du se BBR-meddelelsen, hvor der blandt andet står hvordan huset bliver varmet op. Oliefyret bør være nævnt hvis det ikke er afmeldt.


Besvar