Stoker Alarm

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Dinsen » 23 Apr 2012, 15:14 skrev:Jojo.... Ebay eller?
Mangler du en funktion på din stokerbot siden du skal bruge en ultralydssensor - http://www.stokerbot.dk/e107_plugins/fo ... c.php?1503

Kan godt lad sig gøre på stokerbot da jeg kan se ham som har lavet den bruger en forholdsvis stor atmel chip den der hedder Atmega1284P du kan finde den atmel.com da jeg også har brugt er en atmel men en noget mindre men har 54 I/O så der er masser af muligheder i nu har kun brugt 5-6 i/o´s men det kræver noget kode da det jo er en lille computer - lidt ligesom styresystemet på din PC. Det er ikke som meget det med loddekolbe som er svært - du kan jo går i gang med lidt C-code eller assembly ( http://en.wikipedia.org/wiki/Assembly_language )

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Jeg vil ikke sige at jeg som sådan mangler funktionen. Botten blev oprindelig købt for at skulle overvåge mit varmegenvindings anlæg og beregne virkningsgraden og tabet heri. Anlæget er jeg ikke færdig med at montere endnu. Men nu er det hele blevet lidt nørdet og sjovt at se hvor meget jeg kan bruge botten til ;) Men jeg havde da håbet lidt at man kunne måle rumfang med en ultralydsføler, men jeg synes ikke jeg kan finde nogen, det er måske mig der kigger efter det forkerte.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Ang producenterne. Så er det da bare at kontakte nogle. Feks ekoheat er jo et helt nyt fyr der måske alligevel skal ha lave nogle ændringer. Og nbe er ved at lave en ny scotte/woody det kunne osse være det var noget for dem. Fordelen ved de to producenter er at de er begge danske, så det kan være det er lettere at sælge idéen ;) held og lykke! Jeg synes du i det mindste skylder dig selv at gøre et forsøg.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Vogn » 24 Apr 2012, 00:53 skrev: Mangler du en funktion på din stokerbot siden du skal bruge en ultralydssensor - http://www.stokerbot.dk/e107_plugins/fo ... c.php?1503

Kan godt lad sig gøre på stokerbot da jeg kan se ham som har lavet den bruger en forholdsvis stor atmel chip den der hedder Atmega1284P du kan finde den atmel.com da jeg også har brugt er en atmel men en noget mindre men har 54 I/O så der er masser af muligheder i nu har kun brugt 5-6 i/o´s men det kræver noget kode da det jo er en lille computer - lidt ligesom styresystemet på din PC. Det er ikke som meget det med loddekolbe som er svært - du kan jo går i gang med lidt C-code eller assembly ( http://en.wikipedia.org/wiki/Assembly_language )
Jeg kunne godt tænke mig at lave en form for forbrugsmåling og da min snegl ikke sådan lige er til at montere en magnetkontakt på må jeg finde på noget andet.

Jeg går og leger med to ideer for tiden:

1: Måle rumfanget i siloen og på den måde finde ud af hvor meget der bliver brugt i døgnet. (Helt klart den bedste løsning da, sensoren "resetter" sig selv når der bliver flydt piller på)

2: Måle strøm forbruget på sneglen og derved regne ud hvor mange piller der går pr watt og på den måde regne forbruget ud. (Det er osse derfor jeg efterlyser en clamp on ampere sensor i det indlæg du linker til. Denne metode er ikke så praktisk da jeg skal enten resette eller indtaste hvor mange piller jeg fylder på)

Så du kan nok se at hvis ultralyd kun kan måle afstand er dette desværre ikke bruges da det ikke er præsis nok.

Alarm til påfyldning er ikke nødvendig, det har jeg allerede. Dog ikke så avanceret som dit, overhovedet :wink:
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Dinsen » 24 Apr 2012, 20:10 skrev: Jeg kunne godt tænke mig at lave en form for forbrugsmåling og da min snegl ikke sådan lige er til at montere en magnetkontakt på må jeg finde på noget andet.

Jeg går og leger med to ideer for tiden:

1: Måle rumfanget i siloen og på den måde finde ud af hvor meget der bliver brugt i døgnet. (Helt klart den bedste løsning da, sensoren "resetter" sig selv når der bliver flydt piller på)

2: Måle strøm forbruget på sneglen og derved regne ud hvor mange piller der går pr watt og på den måde regne forbruget ud. (Det er osse derfor jeg efterlyser en clamp on ampere sensor i det indlæg du linker til. Denne metode er ikke så praktisk da jeg skal enten resette eller indtaste hvor mange piller jeg fylder på)

Så du kan nok se at hvis ultralyd kun kan måle afstand er dette desværre ikke bruges da det ikke er præsis nok.

Alarm til påfyldning er ikke nødvendig, det har jeg allerede. Dog ikke så avanceret som dit, overhovedet :wink:
Hvad med at bruge en tryk sensor (Lidt ligesom når du er i svømmehallen) mener det er sådan de gøre ved de forskellige gylle-alarmsystemer.

stokerjens
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 apr 2012 12:54

Stoker Alarm

Indlæg af stokerjens »

Hej........ tror det er noget der vil gavne alle med stokkerfyr, alle har vel prøvet at komme til et koldt badeværelse gulv en vinter dag :-( træls, og hvad kan der ellers ske af skader, for ikke at tænke på det arb. der evt. venter i fyrrumet, lyder som en rigtig god ide, hvor kan den købes ?
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Stoker Alarm

Indlæg af snubbi »

hej
jeg synes det er en rigtig godt ide du har fået
jeg har savne nået lignede til baxien , det er lidt surt at komme hjem til et koldt hus efter et besøg hos nogle venner i jylland .jeg har prøvet det .
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Stoker Alarm

Indlæg af Dinsen »

Vogn » 24 Apr 2012, 21:53 skrev: Hvad med at bruge en tryk sensor (Lidt ligesom når du er i svømmehallen) mener det er sådan de gøre ved de forskellige gylle-alarmsystemer.
Spændene tanke, tænker du tryk som i luft trykket i siloen? Min silo er alt andet end lufttæt :)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

snubbi » 25 Apr 2012, 21:31 skrev:hej
jeg synes det er en rigtig godt ide du har fået
jeg har savne nået lignede til baxien , det er lidt surt at komme hjem til et koldt hus efter et besøg hos nogle venner i jylland .jeg har prøvet det .
Mange tak - Kører i øjeblikket test har kun lavet en med display og en gammel uden som har køret i 6 uger uden problemer. Jeg kan sige at jeg spare en hele del tid ved ikke at rende og sjat fylde min silo - her tænker jeg hvis man bruger en masse ekstra penge på f.eks et 600 liters magasin til en baxi som jeg mener er næsten 10.000 dyre end den med det lille magasin, så ville det jo være en fordel at man kun fylder på når den er næsten tom - og hvordan skulle man vide det uden en eller anden form for alarm da der er mange faktorer som er i spil f.eks kolde nætter, udlufter meget en dag, brændværdi på piller o.s.v

Hermed mener jeg jo man ligså godt kunne købe den med det lille magasin hvis man jo skal rende og kigge næsten hver dag - jeg er sikker på der er mange timer spildt på et år :wink:

Samt da jeg var igang også ligså godt kunne sætte en temperatur føler på så ved man jo om der er ild i fyret eller for meget ild :)

Regner også med næste gang vi skal på vinterferie at videre stille den til min kammerat så han er fri for at komme hverdag for at se om der er pilller på fyret samt han får en besked hvis det er gået ud (Må være en fordel for forsikringsselskaberne). Hvilket gøres nemt ved at skrive i en sms #SETMOBIL xxxxxxxx (x = mobilnr) også stille den tilbage når vi kommer hjem igen. Men du vil også stadig kunne se tilstanden selv om du er ferie med #AFSTAND og #GETTEMP som sender tilbage til den som sender beskeden.
Vogn
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 apr 2012 00:07
Mit fyr: danTrim
Areal: 260 m2
Brændsel: Træpiller (Lava)
Årligt forbrug: 5-6 ton

Stoker Alarm

Indlæg af Vogn »

Dinsen » 25 Apr 2012, 21:41 skrev: Spændene tanke, tænker du tryk som i luft trykket i siloen? Min silo er alt andet end lufttæt :)
Hej Dinsen

Kan se du er godt igang med at lave en afstandsmåler i procent til dit magasin med stokerbot :wink: siden du har brugt 269 kr,- på en ultralydssensor. Derefter skal du jo igang med at sende via SMS eller GPRS også har du jo snart en stokeralarm :)

http://www.stokerbot.dk/e107_plugins/fo ... c.php?1531

Nu skal jeg give dig nogle hints til hvordan du laver en stokerbot selv.

www.arduino.cc - Start med en ARDUINO UNO kan købes til 15$ (85 kr,-) på ebay.

Så har du en god microprocessor fra atmel som du kan lave en masse sjovt med og som er nem at kode til uden du behøver at vide en masse om Assembly. Der er masser libraries på nettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assembly_language

Så køb dig en Ultrasonic HC-SR04 til 17 kr,- på ebay og en DS18s20 eller DS18b20 til en femmer så er du godt igang med en "ny" stokerbot/stokerkontrol som også er lavet på atmel processor - www.atmel.com

Som du kan se har jeg et godt forslag til en ændring af stokerbot og stokerkontrol så man er fri for at have en PC til at stå i fyrrummet :wink: ved at bruge SMS eller GPRS

http://www.stokerforum.dk/index.php?top ... t=prev#new

Besvar