Akkumuleringstank i kælder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Aerobatic »

Hej, fra ny bruger og kommende pilleforbruger

Er ved at opdatere energiforsyningen i huset og planen er at købe et pillefyr en solfanger og en akkumuleringstank med solspiral. Fyret, solfanger og akkutank skal i garagen/værkstedet og varmen føres til huset med løgstørrør. I huset bliver der monteret en vvb og varmen bliver gulvvarme i hele huset.

Spørgsmålet er om der er problemer i at placere akkutanken i kælderen under garagen? Skal selfølgelig have en ladeventil med pumpe.

Hilsen Ulrik

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af majland »

Med tvungen cirkulation på kan jeg ikke se problemer med at placere tanken i kælderen. Men hvorfor ikke sætte fyret derned og akku tanken ovenpå. Så kan du måske klare dig med naturlig cirkulation.

Men du får ikke fuldt udbytte af solfangeren når der ikke kan laves brugsvand direkte fra toppen af tanken. Til gulvvarmen er 25-35 grader sikkert nok mens du skal op på 55 grader til vvb'en.

Hvis der ikke er for langt fra fyret til huset kunne du også overveje at lave det varme vand i garagen. Prøv at se på http://vvfs.dk/product_info.php?products_id=478 Det er bare en smart kompakt udgave af at have flere udtag på en akku tanken så gulvvarmen kan få en passende temperatur og så en varmeveksler til brugsvandet.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Aerobatic »

Tak for svar. Det er ikke muligt at sætte fyret i kælderen pga. manglende skorsten samt adgang til kælder er ikke god. Der er ca. 15 m. fra garage til hus, så jeg mener ikke det er godt at lave varmt brugsvand i garagen og har valgt en vvb i huset. Det er et fint system du linker til, men en varmeveksler til brugsvand kræver vel også at akkumuleringstanken er ladet op for at der er kW nok?

Vil prøve at få tegnet et anlægsdiagram og få en vudering på det.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Bjarne B. »

Du kan godt placere tanken i kælderen, men det skal selvfølgelig være med en pumpe, som du også selv skriver. Du skal også huske at sætte ekspantionen ved kedlen.
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af majland »

Aerobatic » 26 Apr 2012, 08:37 skrev:Der er ca. 15 m. fra garage til hus, så jeg mener ikke det er godt at lave varmt brugsvand i garagen og har valgt en vvb i huset. Det er et fint system du linker til, men en varmeveksler til brugsvand kræver vel også at akkumuleringstanken er ladet op for at der er kW nok?
Hvis solen ikke skinner lader man fyret varme toppen af akku tanken op så der er altid er varme nok til lave brugsvand. Med 15meter mellem hus og garage vil jeg også være skeptisk, men det afhænger også meget af afstande til tappestederne. I mange huser er der jo nemt 10-15meter fra vvb til tappestederne.

Tag evt en snak med niels fra varmt vand fra solen - han er ganske flink og lidt af en idealist :-)
(Har blot købt nogle få stumper fra ham ekspansion og ventiler, men synes hans sider er rigtig gode at blive klog af)

Jeg havde ikke lyst til at grave gårdspladsen op da jeg satte solfangere op og jeg har beholdt den gamle vvb i huset. Blot med en styring på så den kan skifte mellem centralvarme vandet (hvis der er varme i akku tanken) eller elpatronen.

Dit anlæg bliver meget lig mit (på godt og ondt). Du vil få svært ved at udnytte solen optimalt når den først skal varme på en "stor" akku tank for dernæst at løbe over gårdspladsen til vvb'en. Men antager at du med et moderne fyr nemt kan supplere med det når solen ikke skinner så du ikke behøver at bruge el i vvb'en. Men VVB'en kræver høj fremløbstemperatur mens resten af huset kunne nøjes med en lav. Selvom isolerede rør er dyre tror jeg godt der kan være økonomi i at lave brugsvandet i garagen.

Mit anlæg det minder meget om det du har planer om
http://majland.org/blog/?p=411
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Bjarne B. »

Hvis det varme vand laves i garagen, vil man da få et vandspild, hver gang man drejer hanen. Der vil jo også være afstand fra der, hvor vandet kommer ind i huset og ud til tappestederne. Så det bliver altså 15meter+ denne afstand. :shock:
Hvis rørene imellem huset og vvb er godt isoleret, er der nærmest ingen spild ved at lade vandet tage den tur frem og tilbage.
Det er korekt at systemet med, at solvarmen først skal varme akkutanken op ikke giver en optimal drift. På min akutank har jeg lavet to spiraler, en foroven og en forneden. Planen er så, at solvarmen skal starte med at varme den øverste spiral og derefter den nederste. Om man kan købe en sådan tank, ved jeg ikke, men det vil jeg da tro.
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Aerobatic »

Tak for input. Kan godt se at jeg ikke får optimal udnyttelse af solvarmen men den må give et godt tilskud og så må fyret supplere op.

Har tilladt mig at starte en ny tråd hvor jeg har vedhæftet min 1. version af anlægsdiagram, så i er meget velkommen med kritik og gode ideer.

/Ulrik
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Aerobatic »

Bjarne B. » 26 Apr 2012, 09:56 skrev:Du kan godt placere tanken i kælderen, men det skal selvfølgelig være med en pumpe, som du også selv skriver. Du skal også huske at sætte ekspantionen ved kedlen.
Er det ikke ok at sætte ekspansionsbeholder i kælder sammen med akkutank? se evt. min anden tråd med anlægsdiagram.

/Ulrik
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Akkumuleringstank i kælder

Indlæg af Havmand »

Hvis du kører med trykekspantion er der intet problem i det...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Besvar