Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Lodberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Lodberg » 24 apr 2012 21:23

Grevens » 24 Apr 2012, 21:20 skrev: ... tvisten går på om "Lovteksten" skal følges som den er skrevet ... -eller Energinets fortolkning af lovteksten.

Skat siger at teksten : " - anlæggets producerende del på maks 6K ... " ... den producerende del af anlægget er jo i dette tilfælde her solpanelerne ...

Energinets fortolkning af teksten er: " - det samlede anlæg på maks 6K ... " ... det vil sige flere solpaneler end 6K .. men med en inverter der er begrænset til maks 6K ...

Det betyder at hvis skat får "ret" i at den producerende del maks må være 6K for at indgå i nettomålerordningen, så er der en stor del af de allerede opsatte anlæg der ryger ud af nettomålerordningen ...

... og hvis man læser teksten som den er skrevet ... HAR Skat jo ret ... -det er skisme svært at argumentere for at den producerende del af anlægget IKKE er solpanelerne ...

Betegnelsen " 6K " er her brugt som betegnelsen 6KWp ... dvs. du må ikke producere mere end 6KW på noget givent tidspunkt ... men gerne 6KW over en længere tid så du samlet set kommer over 6KWh om året ... hvis du vel at mærke kan få solen til dette ...
Hej Grevens

Interessant læsning - særligt når jeg mere eller mindre har bestilt et 7,8kW anlæg.
Har du nogle links ang. tvisten hvor man kan læse mere?


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Grevens » 24 apr 2012 21:36

@ Lodberg ...

... her er link til en anden tråd på StokerPro .... i den er der flere links ... så du selv kan "boge" den ...

viewtopic.php?f=189&t=13638

... for god ordens skyld skal det nævnes at denne tråd som omhandler skematisk ordning og/eller virksomhedsordning ... ikke har betydning for nettomåler ordningen ... ... (tror jeg nok)
Last edited by 1 on Grevens; edited 24 times in total
...

Lodberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Lodberg » 24 apr 2012 21:37

Tak, jeg kigger på sagerne :)

Frank J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2012 09:48
Mit fyr: Milton
Areal: 235
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2630
Årligt forbrug: alt for meget
Geografisk sted: Tåstrup

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Frank J » 24 apr 2012 21:46

Hej
hvorfor ikke rette henvendelse til Klima-, energi- og bygningsminister på e-mail adresse: min@kemin.dk
eller en af de øvrige energiordfører så de kan afkræve ministeren at svar.

Mvh Frank

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Rasmus Jensen » 24 apr 2012 22:48

http://energinet.dk/SiteCollectionDocum ... 20krav.pdf

Jeg synes nu det er rimelig tydelig her.
Og efter som at det er Energinet der i sidste ende godkender ens anlæg - så kan jeg ikke se noget problem.
(energinet som i øvrigt er enig med energistyrelsen - som laver reglerne - kan ikke se hvorfor fanden skat skal blande sig i det, man har er fritaget for skat de første 7000,- kr - dvs 11.666Kwh, og så bliver man så beskattet af det over det)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af BWJ » 25 apr 2012 07:57

Rasmus Jensen » 24 Apr 2012, 22:48 skrev:http://energinet.dk/SiteCollectionDocum ... 20krav.pdf

Jeg synes nu det er rimelig tydelig her.
Og efter som at det er Energinet der i sidste ende godkender ens anlæg - så kan jeg ikke se noget problem.
(energinet som i øvrigt er enig med energistyrelsen - som laver reglerne - kan ikke se hvorfor fanden skat skal blande sig i det, man har er fritaget for skat de første 7000,- kr - dvs 11.666Kwh, og så bliver man så beskattet af det over det)

Man bliver ikke beskattet af produktion til eget forbrug på nettoordningen, fradraget på 7000,- er for overproduktionen som sælges (60 øre/Kwh de første 10 år og 40 øre/Kwh de næste 10 år) :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Lodberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 mar 2012 20:00

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Lodberg » 27 apr 2012 15:42

Rasmus Jensen » 24 Apr 2012, 22:48 skrev:http://energinet.dk/SiteCollectionDocum ... 20krav.pdf

Jeg synes nu det er rimelig tydelig her.
Og efter som at det er Energinet der i sidste ende godkender ens anlæg - så kan jeg ikke se noget problem.
(energinet som i øvrigt er enig med energistyrelsen - som laver reglerne - kan ikke se hvorfor fanden skat skal blande sig i det, man har er fritaget for skat de første 7000,- kr - dvs 11.666Kwh, og så bliver man så beskattet af det over det)
Jeg har brugt de sidste par dage på at opsøge seneste nyt i sagen ang. om de 6kWp. Pt. diskuteres det på ministerniveau, så vi må håbe der snart sker noget.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af thoken » 27 apr 2012 15:57

Lodberg » 27 Apr 2012, 15:42 skrev: Jeg har brugt de sidste par dage på at opsøge seneste nyt i sagen ang. om de 6kWp. Pt. diskuteres det på ministerniveau, så vi må håbe der snart sker noget.

Hej!
Ja, så sker der da helt sikkert ikke noget icon_cheesygrin.gif

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Solcelleguiden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15 apr 2012 22:25

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af Solcelleguiden » 27 apr 2012 17:03

Det er utroligt sjældent, at man via den skematiske ordning bliver beskattet af overproduktionen, da anlæggene typisk dimensioneres efter husstandens forbrug. Og hvis man endelig kommer over de 7000 kr. i bundfradrag, så er det så lidt i forhold til hvad afkastet ellers er.

Hvis man derimod benytter virksomhedsskatteordningen, så beskattes man hele produktionen. Dog stadig til den lave pris og samtidig får man så alle afskrivningerne, som rigeligt kompenserer herfor. Der kan så være andre ulemper, som revisorudgifter og beskatning ved salg af ejendom.

Prøv solcelle beregneren på solcelleguiden, som kan regne både med den skematiske ordning og virksomhedsordningen. Hele udregningen stilles fint og overskueligt op: http://www.solcelleguiden.dk/solceller_beregner.asp

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Den skematiske ordning / Virksomhedsordning.

Indlæg af majland » 27 apr 2012 20:28

Prøvede lige solcelleguiden og lavede en sammenligning. Forskellen for mig er overraskende lille. Under 8000kr over 30år(forudsætning er inflation på blot 2% og forventet prisstigning på el på blot 2%)

Sættes begge op til 4% bliver netteoforskellen over 30år 10% eller 20000kr

Ja der er mange usikkerheder, men når forskellen ser ud til at være så lille tror jeg at jeg tager den simple skematiske ordning. Og det blot fordi jeg tror at politisk indgriben i den vil være mindre sandsynlig end i virknsomhedsordningen.

Men begge dele er enormt langsigtet. Jeg kan derimod forholde mig til en tilbagebetalingstid på 7-8år og en ikke ubetydelig gevindst derefter :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar