Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af Klaus » 24 apr 2012 11:11

Efter købet af mit nye lille landssted har jeg en gæld på 500000kr, der er en del der kan renoveres, men ikke nødvendigvis behøver at blive renoveret(brunt køkken ol.)
Jeg leger lidt med tanken om at reparere når ting bliver defekte, bruge genbrugsmaterialer til reperationer osv. og så betale lånet af hurtigt, dvs. over ca. 10år.
Tanken om at være gældfri er besnærende icon_cheesygrin.gif For derefter blive bonderøv på deltid :great:
Hvad er faldgruberne i en sådan beslutning.
Hvilket lån vil være det bedste osv.
Andre indput?
Jeg har idag et rentetilpasningslån med afdrag.

Kom med jeres indput


Jensen8700
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af Jensen8700 » 24 apr 2012 12:48

Tja, det hele er jo en balancegang.
På den ene side vil man gerne være gældfri, så man har sin økonomiske frihed - på den anden side er verden fuld af meget ønskværdige ting, som altså bare koster lidt penge....
Det afhænger også af hvorhenne man er i sit liv.
Din F1 med afdrag er nok det bedste valg overhovedet - klø løs på den i en håndfuld år, undgå enhver anden slags lån (billån, kassekredit osv), og tag tingene som de kommer.

Min egen personlige erfaring er, at livet ændrer sig uforudsigeligt.
De eneste to ting der er sikre er, at vi skal herfra engang - og mens vi er her er livet meget nemmere når man har sin økonomiske frihed.
Den tredie ting der er helt sikker er, at der er ingen lommer i den sidste skjorte.... 8)

/Lars

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af holberg19 » 24 apr 2012 15:55

Hvilket lån vil være det bedste? Det er der ingen der ved. Folk står dog i kø for at fortælle hvad der historisk set har været det bedste og baserer ret ofte deres anbefaling på dette. Det er svært at give et mere eller mindre kvalificeret bud, uden at kende din situation og økonomi mere detaljeret.

Jeg vil også være gældfri overfor banken hurtigere end min restløbetid indikerer og forsøger derfor at leve efter et meget simpelt princip. Når jeg står og skal have penge op af lommen, prøver jeg at vurdere, hvorvidt mit køb egentlig vil ændre min livskvalitet eller gøre mit liv væsentligt lettere. Hvis ikke det er tilfældet, slår jeg det ud af hovedet. Det lykkes som regel og betyder, at jeg har mere at ligge til side hver måned til ekstraordinært afdrag på gæld, end ligesindede der rejser meget, udskifter telefon, fladskærm, bil ofte osv.

Det er i hvert fald på den måde, jeg prøver at blive gældfri på, så hurtigt som muligt - uden at det skal være "pasta med ketchup" metoden :)

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af newpas » 24 apr 2012 16:17

Hvorfor afdrage lån når et afkastmæssigt giver mere at spare "overskud" op. Overordnet set og med nuv. renter og afkast.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af holberg19 » 24 apr 2012 16:28

newpas » 24 Apr 2012, 16:17 skrev:Hvorfor afdrage lån når et afkastmæssigt giver mere at spare "overskud" op. Overordnet set og med nuv. renter og afkast.
Den generelle betragtning du fremlægger der er ikke sand. Har du eksempelvis et boliglån betaler du typisk alt imellem 6 og 12% i rente.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af pelle » 24 apr 2012 16:53

Klaus » 24 Apr 2012, 11:11 skrev:Efter købet af mit nye lille landssted har jeg en gæld på 500000kr, der er en del der kan renoveres, men ikke nødvendigvis behøver at blive renoveret(brunt køkken ol.)
Jeg leger lidt med tanken om at reparere når ting bliver defekte, bruge genbrugsmaterialer til reperationer osv. og så betale lånet af hurtigt, dvs. over ca. 10år.
Tanken om at være gældfri er besnærende icon_cheesygrin.gif For derefter blive bonderøv på deltid :great:
Hvad er faldgruberne i en sådan beslutning.
Hvilket lån vil være det bedste osv.
Andre indput?
Jeg har idag et rentetilpasningslån med afdrag.

Kom med jeres indput
Du er ligesom, jeg. Klaus... Det er præcis, hvad jeg har gjort de sidste 11 år, det du påpønser. Et brunt køkken... Tjahe.. hvid maling kan gøre hele forskellen.
Du kan spare lidt op, og tage et rum af gangen.
Hvad faldgruper angår. Så er der ingen for dig.. Men, måske for samfundet... Money, makes the world go around.
Så, er der alt for mange som "bonderøven" Tjahe.. så vil det nok koste nogle jobs.. :)
men, jeg har levet efter at spare lidt sammen og selv udføre håndværket. Om 2 år er jeg gældfri.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af holberg19 » 24 apr 2012 17:59

pelle » 24 Apr 2012, 16:53 skrev: Du er ligesom, jeg. Klaus... Det er præcis, hvad jeg har gjort de sidste 11 år, det du påpønser. Et brunt køkken... Tjahe.. hvid maling kan gøre hele forskellen.
Du kan spare lidt op, og tage et rum af gangen.
Hvad faldgruper angår. Så er der ingen for dig.. Men, måske for samfundet... Money, makes the world go around.
Så, er der alt for mange som "bonderøven" Tjahe.. så vil det nok koste nogle jobs.. :)
men, jeg har levet efter at spare lidt sammen og selv udføre håndværket. Om 2 år er jeg gældfri.
:great:

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af Bri_Jac » 24 apr 2012 20:40

holberg19 » 24 Apr 2012, 16:28 skrev: Den generelle betragtning du fremlægger der er ikke sand. Har du eksempelvis et boliglån betaler du typisk alt imellem 6 og 12% i rente.
Manden skriver; "Jeg har idag et rentetilpasningslån med afdrag" - det tolker jeg nu som F1 lån, dvs renten er under 1% og inflationen er (2011 =2,6% og 2012=1,8%) http://www.euo.dk/nyheder/euidag/2011/m ... gnose2011/

Så hvis du betaler mindre i rente og bidrag end inflationen så tjener du jo penge ved ikke at betale dem tilbage.

Men som andre skriver undgå alle andre lån en realkredit obligationslån...

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af Klaus » 24 apr 2012 20:55

Bri_Jac » 24 Apr 2012, 20:40 skrev: Manden skriver; "Jeg har idag et rentetilpasningslån med afdrag" - det tolker jeg nu som F1 lån, dvs renten er under 1% og inflationen er (2011 =2,6% og 2012=1,8%) http://www.euo.dk/nyheder/euidag/2011/m ... gnose2011/

Så hvis du betaler mindre i rente og bidrag end inflationen så tjener du jo penge ved ikke at betale dem tilbage.


Men som andre skriver undgå alle andre lån en realkredit obligationslån...
Nej på den måde kan det ikke svare sig at betale lånet ud, men nu er det ikke den bedste forretning på min budgetkonto jeg søger, men friheden til at gøre som jeg vil :great:
Prøv at fortælle din bankmand at du har sagt dit arbejde op fordi du vil være bonderøv nogle år men han skal ikke være nervøs for inflationen betaler dine afdrag :lol:
Af samme grund har jeg ikke en ny bil med afdrag men en 22år gammel Mercedes der koster en formue i vægtafgift og forsikring, men som er betalt.
Det handler om livsfilosofi.

Tak for indput

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Indlæg af Bri_Jac » 24 apr 2012 21:26

Men derfor er det stadig vigtigt at vide at det IKKE altid er 'billigst' at betale lånet tilbage ASAP for at 'spare' penge i rente udgifter... (Og lige nu er der det specielle at inflationen er højere end renteudgifterne på et F1 lån)

Jeg kører også selv i en gammel MB, da det er en diesel er den brandskattet i afgifter :-( kunne betale afdrag i flere måneder til en lille ny bil, der er billig i vægt/grøn afgift... Men det er vel off topic...

Men ellers tag og kig på dine bank udskrifter fra de sidste 3 måneder og kig på de største udgifter og tjek om du ved at være bevidst om hvad du anvender din penge til, måske kan fokusere og spare lidt stakatter...

Ellers de typiske største udgifter for en familie: bolig, bil, varme, tøj og mad


Besvar