Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
neess
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:01

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af neess » 20 apr 2012 18:44

Hej

Jeg overvejer (kraftigt) at skifte mit gamle oliefyr ud som står og "brøler" i underetagen af mit ny erhvervede hus i Trørød, nord for KBH. Selve brænderen (Bentoflex 225) er fra 1997, kedlen fra 1976 og olie tanken fra 1984. Kedlen giver både varmt vand til radiatorer og forbrugsvand.

De sidste 12 mdr. har vi brugt ca. 2200 L olie uden at underetagen er varmet nævneværdigt op samt at vi fyrre i brændeovnen hver dag.
I følge olie selskabet har den tidligere ejer (eneboer) brugt mere end 3000 L pr. år, så brændeovnen har nok snart tjent sig hjem allerede. Men igen så har den tidligere ejer selv ikke fyret i underetagen og dette påregner vi at skulle gøre i fremtiden.

Jeg har hørt/læst meget godt om pillefyr, men vil gerne høre jer lidt om jeres anbefalinger. Jeg vil gerne evt. starte ud med et nyt fyr med varme til både radiatorer og forbrugsvand, men have mulighed for at kunne koble et solanlæg på senere. Kan det betale sig at investere i en sol vvb allerede nu selvom jeg ikke sætter solceller op nu? Eller bruger en sol vvb f.eks. meget mere strøm til at opvarme vandet? Kan det overhovedet betale sig at have solceller når man har pillefyr?

Er der evt. nogen af jer der bor nord for KBH med f.eks. en Scotte og en sol vvb, som er frisk på en fremvisning eller "telefon konsultation" ?

Mvh, Morten


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af Lintz » 20 apr 2012 18:52

Hej Neess
En "sol-vvb" som du kalder den er jo såen set bare en vvb med to spiraler- Og så er det bare at se hvor stor prisforskellen er mellem en med éen og to spiraler.
Jeg tror at vandene er meget delte herinde hvad angår solvarme og pillefyr, Nogle påstår at det aldrig kan betale sig og vil anbefale solceller, Andre er meget glad for det.
Som du kan se på mine oplysninger har jeg selv en Scotte 16 kw med vaccumsolvarme som jeg er glad for - Det kan erhverves for en fornuftig pris hvorimod solcelle anlægget vel koster ligesåmeget som mit anlæg tilsammen - Men som sagt - vandene er delte.

Vælger du en Scotte gør du ikke et fejlkøb - Det er sikkert.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

neess
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:01

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af neess » 20 apr 2012 19:31

Lintz » 20 Apr 2012, 18:52 skrev:Hej Neess
En "sol-vvb" som du kalder den er jo såen set bare en vvb med to spiraler- Og så er det bare at se hvor stor prisforskellen er mellem en med éen og to spiraler.
Jeg tror at vandene er meget delte herinde hvad angår solvarme og pillefyr, Nogle påstår at det aldrig kan betale sig og vil anbefale solceller, Andre er meget glad for det.
Som du kan se på mine oplysninger har jeg selv en Scotte 16 kw med vaccumsolvarme som jeg er glad for - Det kan erhverves for en fornuftig pris hvorimod solcelle anlægget vel koster ligesåmeget som mit anlæg tilsammen - Men som sagt - vandene er delte.

Vælger du en Scotte gør du ikke et fejlkøb - Det er sikkert.
Jeg er ikke så stærk i solvarme endnu.........hvad er forskel på vaccumsolvarme og solceller?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af Lintz » 20 apr 2012 20:40

Der er himmelvid forskel icon_cheesygrin.gif
Solceller producerer strøm og solvarme producerer varme - helt enkelt.
Hvilket solvarme-anlæg du evt. vil have er vel lidt an på tegnebog samt om du vil have bedst udnyttelse om sommeren eller i begge ender af den bedste "sol-tid".
Jeg er absolut ikke ekspert på området men hvis sådan en som "Pelle" evt melder sig på banen tror jeg helt sikkert at du kan få en mere udførlig forklaring af de forskellige solvarme-anlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af klinten » 20 apr 2012 20:49

neess, Jeg bor i nordsjælland og har en Scotte 10kW. Du er meget velkommen til at komme her og se den.. :D
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 454
Tilmeldt: 13 jan 2011 13:06
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af Thomas83 » 20 apr 2012 21:57

Hvis du får strikket et anlæg sammen hvor solvarmen kan være med til at opvarme vandet til centralvarmen tror jeg nu godt det kan svare sig, prøv at forestille dig at på en forårs/efterårsdag hvor solen skinner kan et solvarmeanlæg varme returvandet til pillefyret op fra ca.30°c til ca.45°c det betyder altså noget på pilleforbruget

En varmtvandsbeholder til solvarme fylder lidt mere da den skal stå på gulvet i stedet for at hænge på væggen.
Hvor mange er i, i husstanden der skal i bad hver dag?
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

neess
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:01

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af neess » 21 apr 2012 09:29

klinten » 20 Apr 2012, 20:49 skrev:neess, Jeg bor i nordsjælland og har en Scotte 10kW. Du er meget velkommen til at komme her og se den.. :D
Det lyder godt.
Har du også solvarme......er Scotten med sammenbygget silo eller "tragt"?

neess
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 06 feb 2012 21:01

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af neess » 21 apr 2012 09:30

Thomas83 » 20 Apr 2012, 21:57 skrev:Hvis du får strikket et anlæg sammen hvor solvarmen kan være med til at opvarme vandet til centralvarmen tror jeg nu godt det kan svare sig, prøv at forestille dig at på en forårs/efterårsdag hvor solen skinner kan et solvarmeanlæg varme returvandet til pillefyret op fra ca.30°c til ca.45°c det betyder altså noget på pilleforbruget

En varmtvandsbeholder til solvarme fylder lidt mere da den skal stå på gulvet i stedet for at hænge på væggen.
Hvor mange er i, i husstanden der skal i bad hver dag?
2 voksne og 2 børn

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af klinten » 21 apr 2012 10:16

neess » 21 Apr 2012, 09:29 skrev: Det lyder godt.
Har du også solvarme......er Scotten med sammenbygget silo eller "tragt"?
Ingen solvarme, og den er med "tragt" :)
Du burde kunne se nogle billeder her: https://plus.google.com/photos/11753889 ... 2085109809
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Scotte pillefyr i Nordsjælland? Anbefalinger mht. solvarme?

Indlæg af Ulrik » 21 apr 2012 15:21

Hvad skal vi sige et solvarmeanlæg + montering løber op i? 40.000 er vel ikke helt ved siden af.
Nu skal vi så sætte denne udgift op mod det solvarmen kan spare i træpiller.
Puha, man kan få mange træpiller for 40.000!
MvH Ulrik©


Besvar