Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Gratis" brænde

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Æblebjerg » 18 apr 2012 22:36

Nu vi er i gang med at lufte meninger om fair kontra ikke fair (viewtopic.php?f=183&t=14020 ), vil jeg gerne høre jeres mening om noget.

Jeg har en hel del træer som godt kunne trænge til at blive fældet. Det drejer sig om lidt forskellige stykker beplantning. Et stykke med 30 år gamle juletræer med selvsåede pil, birk og poppel. Et stykke med gamle æbletræer. Et stykke med aske og el osv

Nogle af stykkerne kunne godt blive ryddet helt mens andre bareskla tyndes eller delvis rydes.

Jeg går selv og fælder til eget forbrug, men det vokser hurtigere end jeg kan nå at fælde det.

Jeg overvejer derfor om jeg skal smide en anonce i DBA eller Gul og Gratis og tilbyde at man kan komme og fælde mod at aflevere en andel at brændet til mig. Hvad mener I om den model? Hvor stor en andel ville det i givet fald være rimeligt jeg skulle have? 1/2-del? 1/3-del? 1/4-del?

Jeg ved dog ikke helt om jeg gider have fremmede folk rendene og skove i tide og utide, så det skal jo helst være nogen man har tiltro til. Det meste står så man ikke kan komme til det med bil og trailer, så der bliver måske også noget med at jeg skal køre det ud til vej med traktor. Alt i alt bliver det måske for meget besvær.

Alternativer er vel at få fat i en der kunne flise hele molevitten. Er der nogen der har erfaring med det? Der det noget der koster penge, eller der det noget der giver penge?
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Flemmingth » 18 apr 2012 23:48

Jeg vil mene du skal sælge det 'på roden' til flisning.
Pil, birk, poppel, el og lignende træsorter fælder og fyrer jeg kun med for at hjælpe naboerne. De rydder så selv kvas (gummiged med grab) og jeg låner traktor og tipvogn til at køre stammerne hjem, efter at gummigeden har læsset dem.
Ædlere træsorter (bøg ask, eg mv.) fælder og fyrer jeg med fordi det kan betale sig. Nogle gange rydder jeg selv kvas (med deres gummiged icon_cheesygrin.gif ). Derudover samme fremgangsmåde.

Pris pr. rm: Kr. 0,- (og det er endda incl. moms) icon_cheesygrin.gif
Nåeh - ja, er de i knibe og mangler lidt manpower, giver jeg gerne en hånd med. Prisen er den samme.

SUPER nabolag jeg bor i :great: :great: :great:

Og som det ses på min avatar, henter jeg nogle gange selv træet :oops:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

"Gratis" brænde

Indlæg af miller » 19 apr 2012 04:41

Jeg ville nok ringe til en med en god stor flishugger,og så få ham til at tage "skramlet",det vil alligevel vælte op af jorden igen når det får noget lys. Alt det "gode" træ skulle så bare tyndes,så kunne du selv holde det nede med det du selv skal bruge.

Miller

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Havmand » 19 apr 2012 07:28

I Næstved har jeg ladet mig fortælle at kommunen fliser det.... Hvis der er større mængder gør de det gratis mod de får flisen.

Hvis du får folk til at fælde det, skal du ikke forvente at få noget for træet, da det ikke er let tilgængeligt.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Ulrik » 19 apr 2012 07:33

Så engang en udsendelse i DR's Rabatten.
Der fik jordejeren ½-delen af det træ folk fældede.
Men det var regulær skov.
MvH Ulrik©


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

"Gratis" brænde

Indlæg af Albert » 19 apr 2012 08:34

Mange af de mennesker der tilbyder træ til selvskovning,overvurdere hvor meget træ der egentlig er når der er skilt ad og stablet.
Det er især store træer der overvurderes kraftigt,et eksembel er en her i nabolaget der havde 2 store bøgetræer han gerne ville have fældet,og efter hans vurdering måtte der være mindst 35 - 40 rm. i de to træer,hvor min vurdering var omkring det halve.
Han ville have betaling for min. 35 rm.så jeg takkede nej,jeg ville gerne have betalt samme pris som jeg skulle give i skoven,da det var let at komme til,og regulært træ,men efter min vurdering ville det blive det dobbelte pga.af mængden.
Træerne blev fældet af en anden,savet i 1 m. stykker stablet og opmålt,og her startede balladen da opmålingen viste 16,5 rm.
Manden der havde fældet træerne blev beskyldt for at have fjernet noget af træet på tidspunkter hvor ejeren ikke var hjemme,og manden der havde fældet træerne krævede de halve af pengene tilbage.
Hvis man indgår lignende aftaler,sørg for at der ingen løse ender er i aftalen,og betal aldrig forud.

Det træ som æblebjerg tilbyder,er der temmelig meget arbejde i,set i forhold til det arbejde der skal til,bare for at få samlet 1 rm. og et tilbud jeg til enhver tid vil takke nej til,også selvom jeg fik hele træet gratis.

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

"Gratis" brænde

Indlæg af steinmeier » 20 apr 2012 11:31

hvis du ikke selv vil bruge træet så kontakt hedeselskabet eller andre selskaber der køber op til flis. skoven hvor jeg skover, der bliver der hvert år solgt en del til flis af det som ingen ellers vil have( kroner fra gran og afskæring fra sporet til museumbanen der løber gennem skoven.)
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

"Gratis" brænde

Indlæg af EKP » 20 apr 2012 17:57

Æblebjerg » 18 Apr 2012, 22:36 skrev:Nu vi er i gang med at lufte meninger om fair kontra ikke fair (viewtopic.php?f=183&t=14020 ), vil jeg gerne høre jeres mening om noget.

Jeg har en hel del træer som godt kunne trænge til at blive fældet. Det drejer sig om lidt forskellige stykker beplantning. Et stykke med 30 år gamle juletræer med selvsåede pil, birk og poppel. Et stykke med gamle æbletræer. Et stykke med aske og el osv

Nogle af stykkerne kunne godt blive ryddet helt mens andre bareskla tyndes eller delvis rydes.

Jeg går selv og fælder til eget forbrug, men det vokser hurtigere end jeg kan nå at fælde det.

Jeg overvejer derfor om jeg skal smide en anonce i DBA eller Gul og Gratis og tilbyde at man kan komme og fælde mod at aflevere en andel at brændet til mig. Hvad mener I om den model? Hvor stor en andel ville det i givet fald være rimeligt jeg skulle have? 1/2-del? 1/3-del? 1/4-del?

Jeg ved dog ikke helt om jeg gider have fremmede folk rendene og skove i tide og utide, så det skal jo helst være nogen man har tiltro til. Det meste står så man ikke kan komme til det med bil og trailer, så der bliver måske også noget med at jeg skal køre det ud til vej med traktor. Alt i alt bliver det måske for meget besvær.

Alternativer er vel at få fat i en der kunne flise hele molevitten. Er der nogen der har erfaring med det? Der det noget der koster penge, eller der det noget der giver penge?
Jeg ville give det væk mod at de selv rydder op. Nogle vil ikke gide denne type opgave (mig selv :-) ...) mens andre er mere sultne efter gratis brænde. Det er ret let at finde nogen der vil save det op mod at få brændet. Jeg vil hellere have de rydder ordentlig op end at skulle have procenter af brændet - det er bare min mening :great:

Emil

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Landlyst » 20 apr 2012 18:52

Altså hvis du selv har grej til at håndtere det og save/kløve det, så tjener du klart mest ved at sælge det som savet og kløvet... Og så er det som du vil ha væltet der bliver væltet... Men igen det kommer på hvordan du vil ha det skal se ud bagefter... Om der må ligge noget tilbage eller det hele skal væk for så skal du nok få det fliset...

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

"Gratis" brænde

Indlæg af Æblebjerg » 27 apr 2012 20:55

Til orientering har jeg kontaktet HedeDanmark, og de kommer og kigger på det her i starten af maj, så må vi se hvad de siger til det.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer


Besvar