Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sommerhus drift og økonomi

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlæg af Flyball » 17 apr 2012 19:31

Grevens » 17 Apr 2012, 19:26 skrev: ... med mindre jeg har misforstået dit indlæg ... og/eller -jeg har misset pointen i den bog jeg har gennemlæst ... vil jeg da mene at det modsatte er mere korrekt ... nemlig at jo varmere luft ... jo mere vand/damp kan det indeholde ... ( ikke i procent .. men i Liter )

... lidt forenklet skrevet ...

ved 0 graders varme kan 1m3 luft indeholde 5 gram vand = 100% luftfugtighed.
Ved 20 graders varme kan 1m3 luft indeholde 17 gram vand = 100% luftfugtighed.

... det "farlige" ved fugt, er at det sætter sig de steder, hvor den varme luft bliver kold ... ...altså "overskuddet af vanddamp" fra varm luft vil afsætte sig på steder hvor det er koldere ... -jævnfør "tesen" om at varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft ...

- når den ged er barberet er "almindelig" fugt jo ikke dit største "problem" ... men det, at du har opstigende vand / fugt i garagegulvet ... ... her tror jeg ikke det vil hjælpe at sætte mere varme på ... det vil blot medvirke til at vandet vil trænge endnu mere op i gulvet, da betongulvet vil virke som en rod på et træ ... suge vand i bunden og afdampe i toppen ... ... med mindre du går til ekstremer med at sætte fuld varme og fuld affugtning 24/7 365 så naboer bli´r helt tørre i halsen ... men når du stopper vil vandet stadigvæk komme op gennem gulvet ... indtil du får lavet en bund der er brugbar til det nye formål med din garage ...

- derfor mit tidligere indlæg om et mejet mindre skur inde i garagen, hvor du kan styre fugt og temp. mejet billigere ... ... som en "nødløsning" indtil en flok SP brugere forbarmer sig og kommer og graver betongulvet op ...
:D

... for ikke at blive beskyldt ( alt for mejet) for at lede tråden på vildspor med garagesnak ... ... er jeg jo nød til at komme med et lille indput vedr. Sommerhuset som det jo egentligt startede med ...
Qva ovenstående "tese" var det indtil for få år tilbage, go´byggeskik IKKE at bygge sommerhuse med dampspærre ... idet man mente at når det nu ikke var så mejet i brug i de kolde perioder, var det bedre, at den om sommeren opsamlede fugt i sommerhuset, kunne "afdampe" , "udjævne sig" , i den kolde periode, når sommerhuset uden gæster, ligesom kunne afklamatisere sig til omgivelserne, og lade "dampoverskuddet" "vandre" gennem konstruktionen ( agtigt ) ...

( nu fik jeg igen skrevet for meget tekst ... var ellers klar til at fortælle om nødvendigheden af at montere dampspærre når man efterisolerer... en anden gang ... )
:shock:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

sommerhus drift og økonomi

Indlæg af mikael1960 » 17 apr 2012 19:37

Det var liggodt grevens.... :-)
Tak for præcisering.

Jeg begynder så små at forstå at det eneste rigtige er at opsætte en affugter indtil gulvet bliver lavet rigtigt.

:-)
Mikael

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlæg af Grevens » 17 apr 2012 20:13

... min hat af for Flyball ... det havde været hurtigere for mig bare at bladre tilbage og læse hans indlæg i denne tråd ... :great:


... og ja ... fugten kan godt komme fra gulv over i væg ... - det er dog rimelig nemt at kontrollere og tilrette ...

... dit fundament står i fugtigt jord ... mellem fundament og resten af væg skal der jo være en spærre for fugt, normalt "murpap" ... så stopper fugten der ...
Men:
... i mit hus ( og måske i din garage ?) er der nogle steder fysisk forbindelse mellem fundament på den "våde" side ( under murpap ) og det støbte betongulv inde i huset OG den pudsede væg ...
... det vil sige at vandet kan ( og har gjort ) vandre fra fundament via gulv op i den pudsede væg ...

... så det frem med skæreskive og hammer og adskille de tre (3) komponenter ... ... det vil sige man skal sørge for at de forskellige bygningskomponenter ( fundament/gulv/væg) ikke har direkte fysisk kontakt, og da dette ikke er muligt skal man bruge en fysisk spærre der kan holde på vandet ... -og vupti ... ikke mere svampefabrik på den væg ...
...


Besvar