Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min oplevelse med tørvepiller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Min oplevelse med tørvepiller

Indlæg af thy » 19 sep 2007 21:49

Dyrehavevej skrev:Hej Thy

1 % kridt = 0 slagger

Men der er masser af aske, og det støver meget ved håndtering fra BB til magasin.
Men det ok indtil videre. Jeg har snart brændt 1 ton af nu.
godt at høre det virker med kalken...

som jeg ser det skal jeg lige have de første ca 600 kg brændt helt af baxien samler støvet forest i tanken så det har jeg kørt helt tom i dag så fra i morgen tester jeg med ca 1%..
det ser umidelbart ud som om at kalken giver finere aske der for fylder det lidt mere..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Ole S. » 20 sep 2007 13:51

Hej

Så har jeg modtaget min gevinst fra Karby, en B.B. 10 mm tørvepiller. Så blir det jo spændende at se hvordan kvaliteten er, og om det er noget der kan brændes i en Multi 22.

Mvh Ole
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 20 sep 2007 21:47

Nu var jeg desværre ikke så hurtig at tage billeder af min BB da jeg skar den op, da det gik som 7 næver i en bestemt legemsdel med at få det kørt i silo, men det lignede meget godt det som jeg ser på de billeder. Så måske det ikke helt er p.g.a 10 mm piller der ikke er set før. Måske bliver det sneglet i BB fra fabrik, eller måske er vi bare nogle der har været uheldige og fået den sæk der tog det sidste fra deres silo, incl. smuld
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 20 sep 2007 21:57

søren ø skrev:Nu var jeg desværre ikke så hurtig at tage billeder af min BB da jeg skar den op, da det gik som 7 næver i en bestemt legemsdel med at få det kørt i silo, men det lignede meget godt det som jeg ser på de billeder. Så måske det ikke helt er p.g.a 10 mm piller der ikke er set før. Måske bliver det sneglet i BB fra fabrik, eller måske er vi bare nogle der har været uheldige og fået den sæk der tog det sidste fra deres silo, incl. smuld
Jeg har også på fornemmelsen at der kan være forskel.
Det bedste man kan gøre er at kontakte forhandleren hvis der er problemer.
Andet er næsten ikke fair.

Tørvepillerne er nye i dk, startproblemer er ikke usandsynligt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 20 sep 2007 22:41

Jeg har lige talt med forhanler har sige at jeg for leveret 6mm. og hvis der skulle være en bigbag af bårlig kvalitet skulle vi bare kontakte han så bliver den bytte uden berigning :great: . Det lyde jo som OK servise
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)


Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 21 sep 2007 14:00

Ja, så har Finn, Karby Bio Brændsel været her.

Jeg ringede til ham fra morgenstunden - og der var ingen slinger i valsen.
Selvfølgelig skulle 10mm tørvepillerne byttes til noget der kunne bruges.
En ny BB med 6mm tørvepiller blev læsset af og 10mm tørvepillerne som jeg havde fyldt på 25 kg sække, blev taget med (minus det jeg havde fyldt i stokermagasinet).

Det er ingen sag at prøve noget nyt, når det er seriøse leverandører man handler med, og som straks erkender hvis det er noget skidt der er blevet leveret.

Det forlyder at man fra fabrikken har erkendt, at der har været problemer i produktionen af 10mm pillen, så det er formentlig ikke et problem vi vil støde på fremover, da man vistnok for fremtiden kun tager 8 og 6mm piller hjem.

Nu glæder jeg mig bare til at få taget hul på den ny BB, og forhåbentlig konstatere at kvaliteten er iorden.
Det bliver spændende at se hvor meget slagger der så bliver - men kridt kan nok ikke undværes.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 25 sep 2007 22:36

Nå, nu er det vist blevet min tur til at skrive om de erfaringer jeg har gjort med tørvepiller i min Benekov R 15.

Jeg startede med at fyre med tørvepiller mens jeg havde tornadoen monteret og kridtosseren afmonteret. Det var sq en uheldig blanding :|
Uden kridt giver tørvepillerne en del slagge som nærmest stopper herden helt til. Det sker ikke på en dag, men efter 4 dage skal der renses for slagge hvis der ikke tilsættes kridt.

Tornadoen og den brede tallerken gør at asken hober sig så meget op at der nærmest dannes en vulkan. Det er ikke så smart da bålet på et tidspunkt vil komme så tæt på tornadoen at det påvirker forbrændingen i en uheldig retning.


Tornadoen blev afmonteret, kridtdosseren påmonteret og jeg fik en anden tallerken i med alm bredde.
Kridtdosseren er indstillet til at give 0,4% kridt.
Dette giver meget mindre slagge og den kan køre uden dagligt tilsyn. Den har kørt i 4 dage uden jeg har rørt ved den.
Den slagge der kommer ligger sig på kanten af tallerkenen.

Dog kommer der stadigt et temmelig højt muldvarpeskud, specielt ved lavt forbrug.
Den kan godt sode lidt. Jeg har på intet tidspunkt konstateret uafbrændte piller i askeskuffen med den opsætning jeg kører med nu.
Noget af højden på muldvarpeskuddet regner jeg med at kunne reducere ved at skære 3-4 cm af tallerkenen hele vejen rundt. Så vil asken have nemmere ved at falde ud over kanten.


Alt i alt er jeg godt tilfreds med tørvepillerne.

Hvis man skal sammenligne det med korn, er fordelene prisen og den mindre mængde aske.
Ulempen er at slagge ikke kan undgås.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 26 sep 2007 19:47

Så landet hvor 24 ton tørvepiller det blev 6mm og af hvad jeg lige så i de par bag jeg kikke i var der ikke synligt smuller kun piller :great: og de se ok ud.
Så skal magersinet lige tømmer så de nye piller prøves (hvis ikke der komme en føsel i vejen termin den 30.). Kan næsten ikke vænte med at prøve.
Min så på 2½ var med over hvor vi læsse af og han ville have en big bag med piller med hjem og det fik han så. Han blev elle vild og var henne og kramme den :)
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Indlæg af RLStyling » 30 sep 2007 20:25

Hej

efter at have prøvet tørvepillerne i 14 dage, vil jeg sige at de brænder fint, men man skal lige ud til fyret hver dag, for lige at fjerne den klump der dannes nede i herderen. men jeg kan ikke helt finde ud af om det er slagger eller??? for hvis man knuser det med fingerne, så er det lige som om man har sandpapir mellem fingerne.
men samme problem havde jeg også med det piller jeg fik fra Arno-eko sidste år, så er vand til at skulle kigge til fyret hver dag.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Ole S. » 30 sep 2007 22:38

Hej RLS.

Ville bare lige høre om det er 10mm tørvepiller du har fyret med. For det har jeg nemlig forsøgt med det meste af weekenden, uden held. :x
Min snegl kan simpelthen ikke håndter de store piller, og det hele knager og brager, med det resultat at der ikke kommer piller i kedlen og den brænder ud. Har også forsøgt at tilsætte kridt, men intet hjalp.

Mvh Ole
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar