Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Efterløn = Solcelleanlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 12 mar 2012 09:40

Efterlønsordning - jeg sad og så en udsendelse, pengemagasinet tror jeg det var, hvor de kom frem til at for mit vedkommende, årgang 67, jeg ville få ca 145.0000,- udbetalt hvis jeg droppede efterlønnen og blev ved med at arbejde til jeg er 69 år frem for 65 år, hvor imod hvis jeg valgte at få den udbetalt nu ca. 70.000, lagde 35.000 oven i, købte et 6KW anlæg, brugte de første 3 år på at afdrage de 35.000, også satte den årlige besparelse ind på en opsparing/pensionsordning, og hvis vi tager udgangspunkt at strømmen i alt fald ikke falder vil det jo give mig mindst 252.000 + afkast/renter, når jeg er 69 år(204.000 + afkast/renter, når jeg er 65 år) + gratis strøm de næste 10-15 år (120.000-180.000 kr udfra nuværende strømpriser) . Og hvis strømmen stiger, hvad den jo sansynligvis gør så kommer det jo oveni. Det eneste jeg kan se jeg går glip af, er garantien for et seniorjob men med de prognoser vismændende spår for beskæftigelsen, burde det jo ikke være et problem at finde et job om 20 år. Også selvføgelig de 186.000 om året før skat i 4 år hvis jeg vælger at gå på efterløn når jeg er 65 år, det er vel ca 440.000 kr i nettopenge. Men så kan jeg selv vælge om jeg vil på efterløn, hvad jeg jo ikke er sikker på at jeg kan hvis jeg lader staten styre pengene. Ser det helt idiotisk ud eller ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af kongsted » 12 mar 2012 11:42

Står ikke selv i efterløns situationen, men beregningerne ser ikke helt forkerte ud. Men tror det vil hjælpe meget med overskueligheden, hvis du stiller det op i et regneark, så det kommer i nogle kolonner, men nogle beskrivelser. Det er noget rodet i en lang tekst :o)

//Kongsted

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af Rasmus Jensen » 13 apr 2012 23:35

Er det ikke noget med at man fra råder folk over 40 at hæve efterløns pengene - da det beder kan svare sig at blive.
Plus at hvis man f.eks. er fyldt 55 - så skal kommunen finde et job til en hvis man ikke selv kan, men er man ikke i efterløns ordningen, så bortfalder det krav.
Just my cent.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 14 apr 2012 08:16

jo, jeg er også kommet frem til at jeg må financere solcelle anlægget på anden vis, det er ikke fordi jeg tror min beregning ikke holder stik, men netop seniorjobordningen tør jeg ikke rigtig give afkald på, så jeg betragter mere efterlønsordningen som en slags forsikring.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af Flyball » 14 apr 2012 11:18

jhjorsal » 14 Apr 2012, 08:16 skrev:jo, jeg er også kommet frem til at jeg må financere solcelle anlægget på anden vis, det er ikke fordi jeg tror min beregning ikke holder stik, men netop seniorjobordningen tør jeg ikke rigtig give afkald på, så jeg betragter mere efterlønsordningen som en slags forsikring.
Seniorjobordningen - den har de da afskaffet til den tid, det er der da ikke råd til... :)


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af Oldgaard » 14 apr 2012 11:29

Flyball » 14 Apr 2012, 11:18 skrev: Seniorjobordningen - den har de da afskaffet til den tid, det er der da ikke råd til... :)


:great:
Det er også min konklusion :wink: , så fik min efterløn udbetalt, så hellere fremover smide pengene ind på en alm pensionsordning eller spare dem op på anden måde.
jhjorsal hvis i er 2 og begge betaler til efterlønordningen samt har gjort det siden det startede, så kan i faktisk spare de sidste penge op på ca 3 år, så er der til kontant betaling af solcellerne ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 14 apr 2012 12:23

I har sikkert ret, det er jo et spørgsmål om tro, tror man den er afskaffet til den tid eller tror man det ikke, og jeg tror sådan set også på at den er afskaffet til den tid. Jeg er pt 45 og vi er lige pt. ikke 2 i hustanden. så selvom jeg tror den er afskaffet til den tid, så tør jeg ikke rigtig løbe risikoen, hvis jeg bliver arbejdsløs efter mit 57 år og ikke kan få et nyt job så er jeg alligevel nogenlunde sikret til min efterlønsalder, men hvis jeg hæver pengene, så er der ikke engang bistandshjælp at hente før alt friværdien er ædt op. Og afskaffer de ordningen så får vi vel en ny chance for at hæve pengene skattefrit, det tror jeg på. Så jeg finder ikke rigtig en billigere lønforsikring, sålænge den eksistere. Det er grundlaget for mit valg.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af MNielsen » 14 apr 2012 13:09

Du forudsætter jo også at den nuværende fordelagtige afregning for solcellestrøm forsætter som nu.

Jeg kan godt mistænke statskassen for af ville få kløe i fingerne, hvis solceller forsætter den nuværende stigning i udbredelse. Det er jo trods alt den der betaler det meste af støtten til anlægget. Den er ikke meget for at midste for mange indtægter.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af lamborg » 14 apr 2012 13:22

Senior job ordningen er ikke som mange tror en aftale under efterlønsordningen men en seperat ting. Det er rigtigt at man frasiger sig den hvis man vælger at få efterløn udbetalt men lur mig om ikke den lov bortfalder når nu kommunerne får for mange de skal betale understøttelse til . For job til overenskomst løn kan de ikke finde..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Efterløn = Solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 14 apr 2012 13:27

lamborg » 14 Apr 2012, 13:22 skrev:Senior job ordningen er ikke som mange tror en aftale under efterlønsordningen men en seperat ting. Det er rigtigt at man frasiger sig den hvis man vælger at få efterløn udbetalt men lur mig om ikke den lov bortfalder når nu kommunerne får for mange de skal betale understøttelse til . For job til overenskomst løn kan de ikke finde..
Du har garanteret ret, men jeg spiller også lotto hver uge.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar