Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
braue
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 09 nov 2011 22:28
Mit fyr: Kedel BS Opop 20 Scotte 10 kw version7
Areal: 128
Brændsel: Barlinek 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: Forventet 5-7 Tons
Geografisk sted: Broager
Givet likes: 1 gang

Valg af pillefyr

Indlæg af braue » 13 apr 2012 11:32

Hejsa

Jeg har nu læst med på sidelinjen i et stykke tid for og finde ud af om et pille fyr er noget for os og det tror jeg nok det er. Lidt om hytten, huset er fra 1906 på 128 kvm og sikkert isolert under middel, under etagen ingenting og 1. sal har 150 mm i taget, belignede så den ene langside ligger frit mod vest sydvest. har tilbud hjemme på nye vinduer og døre.
I fyrsæson 2010/2011 brugte vi for kr. 18000 i olie + 2 T. briketter i brændeovn :cry: I år har vi til dato brugt for kr. 12000 men 3 T. briketter i stedet for da jeg løb i et godt tilbud kr. 1380 pr palle icon_cheesygrin.gif så 4 T. blev købt. Hvis der skal pillefyr ind skal det helst stå i bryggers da vi ellers ingen varme har der.

1: Skal det stå i bryggers, bliver det der hvor oliefyret står nu, og vi mister et højskab, så det skal være pillefyr og silo i et pga pladsen, ca. 1.2 m bredt når højskab er fjernet, så er det lige det med VVB da vi kun har 212 cm i loftshøjde så den skal nok være vandret eller findes der vvb der kan give varmt vand nok der hænger lodret, vi er 2 voksne i husstanden.

2: Alternativet ville være og flytte fyret over i udhuset hvor olietanken står endnu, grave varmerør ned i jorden og så sætte VVB op hvor oliebrænderen står lige nu, fordelene vil være større piletank og vi beholder højskabet.

Og så religionskrigen hvad kan anbefales til så lille en pris som muligt :P

Nå det blev en lang smøre, men håber det gør det lidt nemmere og få hjælp.

På forhånd tak for jeres hjælp
Leif Maletzki
Mvh Leif
Kedel: Opop Black Star 20 med 10 KW brænder - V7 - 3 vejs VVBprio
Forventet forbrug 4-5 tons lige nu 6mm Barlinek piller


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 13 apr 2012 11:35

Det er vist nemmere hvis du fortæller hvad du har af penge at gøre med.

braue
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 09 nov 2011 22:28
Mit fyr: Kedel BS Opop 20 Scotte 10 kw version7
Areal: 128
Brændsel: Barlinek 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: Forventet 5-7 Tons
Geografisk sted: Broager
Givet likes: 1 gang

Valg af pillefyr

Indlæg af braue » 13 apr 2012 11:42

Det er derfor jeg søger hjælp her på stokerpro for at finde den billigste løsning. Men hvis jeg siger 40K og meget arbejde kan jeg lave selv eller få hjælp til er det så urealistisk
Mvh Leif
Kedel: Opop Black Star 20 med 10 KW brænder - V7 - 3 vejs VVBprio
Forventet forbrug 4-5 tons lige nu 6mm Barlinek piller

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 13 apr 2012 11:54

Så burde du kunne få en ekoheat. Men prøv selv at søg på forum. Der er rigtigt mange tråde med samme spørgsmål som dit.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af MartinLau » 13 apr 2012 12:01

Pillefyret skulle helst ikke afgive ret meget varme, hvis det er ordentlig isoleret.
Men hvis du alligevel skal pille lidt ved rørføringen, så få sat en lille radiator på i bryggerset.

I den prisklasse (som jeg også selv ligger i) er Ekoheat eller Scotte, nok det mest oplagte valg.

Se lignende tråde, for at se diskussionerne om det skal være det ene eller det andet. Det er nok det nemmeste og langt det hurtigste :great:
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Ulrik » 13 apr 2012 16:35

Jeg ville til enhver tid vælge at installere pillefyret i udhuset.
MvH Ulrik©

ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

Valg af pillefyr

Indlæg af ras65ser » 13 apr 2012 20:53

Jeg holder med Ulrik.... Hva det skal væer er jo nok problemet. Men med 40lange såååå komme du langt lavede selv pille fyr og solvarme for 2år siden og det kostede 43000 alt incl... lavede også alt selv.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Lintz » 13 apr 2012 21:20

Som sagt af andre er der rigtigt mange tråde der omhandler samme problem så synes ikke at jeg vil komme med et indlæg om type af fyr - Dog slog det mig at du spørger ind til en Vvb som kan stå på en lofthøjde på under 212 cm - Ingen problem - min er en 300 l på Ø60 og 156 i højden.
Men måske har jeg misforstået dig og du måske mener at den skal være over fyret ???
Alternativt, hvis du har så lidt plads og du vil have det stående i bryggers kan du evt. placerer silo udenfor (selvfølgelig an på anlæg) og lade fødesnegl gå igennem væggen, hvilken også minimerer støv ved påfyldning.

Held og lykke med hvad du bestemmer dig for.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

braue
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 09 nov 2011 22:28
Mit fyr: Kedel BS Opop 20 Scotte 10 kw version7
Areal: 128
Brændsel: Barlinek 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: Forventet 5-7 Tons
Geografisk sted: Broager
Givet likes: 1 gang

Valg af pillefyr

Indlæg af braue » 13 apr 2012 22:00

Ok, rummet det evt skal stilles op i er 3X3 m. så loftet skal isoleres lidt + gipsplader på og graves vand + fjernvarmerør ned, afstanden er lidt over 2m mellem ydervægene og ca 3m inde i bryggers og selvfølgelig laves en skorsten, ydervæge og skillevæg er mursten og betonbagvæg, skillevæggen kan evt brækkes ned og sættes op i multiplader for og give mere plads.

Fordelen for mig er jeg får et rum hvor flydedragte, andet fiskeudtyr og evt våde bådkaleche kan tørre uden det skal smides ud i fiskeskuret med det samme icon_cheesygrin.gif

@Linz, det er pladsen over fyret der vil give problemmet med Vvb og loftshøjde, fyret har en vis højde plus en lem der skal åbnes ved rensning, derfor mit ? ang. Vvb
Mvh Leif
Kedel: Opop Black Star 20 med 10 KW brænder - V7 - 3 vejs VVBprio
Forventet forbrug 4-5 tons lige nu 6mm Barlinek piller

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Valg af pillefyr

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 06:35

braue » 13 Apr 2012, 22:00 skrev:Ok, rummet det evt skal stilles op i er 3X3 m. så loftet skal isoleres lidt + gipsplader på og graves vand + fjernvarmerør ned, afstanden er lidt over 2m mellem ydervægene og ca 3m inde i bryggers og selvfølgelig laves en skorsten, ydervæge og skillevæg er mursten og betonbagvæg, skillevæggen kan evt brækkes ned og sættes op i multiplader for og give mere plads.

Fordelen for mig er jeg får et rum hvor flydedragte, andet fiskeudtyr og evt våde bådkaleche kan tørre uden det skal smides ud i fiskeskuret med det samme icon_cheesygrin.gif

@Linz, det er pladsen over fyret der vil give problemmet med Vvb og loftshøjde, fyret har en vis højde plus en lem der skal åbnes ved rensning, derfor mit ? ang. Vvb
Hvad vil du dog bruge alt det plads til :P
Mit fyrrum er 1,80 x 300 med dør i den ene ende, der er plads til vvb, fyr, silo og stålskorsten samt div støvler og ridetøj.

I den fjerneste ende står fyret med pillesilo side on side med stålskorsten bag fyret - De 3 ting fylder hele breden af rummet éen meter ud - Så har jeg så to meter tilbage, ved siden af døren til højre står vvb som fylder som før nævnt Ø60 og 156 i højden, til venstre for døren en lav skoreol og over en knagerække.
Så min gulvplads er et L-formet stykke på ca éen meter i bredden som går 90 g rundt om vvb - Ja der er selvfølgelig også en stol der inde så konen kan sidde ned og tage ridetøjet på.
Alle rør er uisoleret og skorsten op til loftshøjde er heller ikke isoleret hvilket gør at jeg har et dejligt hygge-tørre rum på ca 22-23 g.

Som du nok kan se så fylder et pillefyr ikke meget - Jeg var også stærkt i tvivl om jeg kunne nedlægge oprindelig fyrrum/mellemgang med oliefyr og fastbrændsel og flytte det nye fyr ud i gammelt kontor på nævnte mål - men det kan snildt stå der - Altså på 1,80 x 3,00.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar