Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

benekov R15 linux problemer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 09 apr 2012 16:33

Jeg har nu haft tid til både at rode lidt med indstillingerne på mit R25 og få dem skrevet ned så her kommer en næsten komplet udgave af mine kedel indstillinger
Drift hos mig er pt buffer og kedeltemperaturen er sat til 74 og min retur er styret af en ESBE VTC511 60 grader.

Kedel
Generelopsætning
Type R25
Lambda-sensor
Kaliberer Lamda sensor
Fabrikindstilling
Cirkulationspumpe start 70
Restart temperatur 70
Automatisk genstart ON
Minimumseffekt 13%
Blæsergrafer (indstiller blæserens ydelse i forhold til kedelens effektivitet på trin)
Blæser graf 1 (frontblæseren)
10,1 20,3 30,6 40,7 50,8 60,9 70,10 80,11 90,13 100,14
Blæsergraf 2 (røgsugeren)
10,2 20,2 30,3 40,7 50,13 60,14 70,15 80,15 90,17 100,19
Stokergearing 33%
Fyldeskruegearing 32% (sneglerørret)
Ingen Ild timeout 15m
Min. Ydelse timeout 14 min

Tændingsopsætning
Tænding ON
Ild-detektor ON
Tændingstid 200s
Blæserydelse 50%
Genstart fyldeomg. 1,8
Start fyldeomg. 11,0
O2 Ild detektering 15%
Start-op opsætning
Startop før drift Off
Blæserydelse 63%
Snegleydelse 40%
O2 Ild detektering 17%
Tænder puls tid 30s
Tænder pause tid 20s

Driftsopsætning
O2 setpunkt 8,2%
O2 ilddetektering 17%
Min. Snegleydelse 0%
Min Blæserydelse 1%

Nedlukningopsætning
O2 ild detektering 18,5%
Minimumseffekt 17%
Stokersneglesomgange 9,5
Pause-opsætning
Snegle pulstid 3s
Snegle pausetid 180s
Blæsetid 10s
Blæseydelse 25 %
O2 Ild detektering 19,0%

Varm Stokker opsætning (ufuldstændig)
Cellesluse Off


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af KristianVilhelm » 09 apr 2012 17:18

Må man spørge hvorfor din keddeltempratur står så højt? Min står til 65gr (som den stod standard)

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 09 apr 2012 17:46

Godt spørgsmål. :roll:

Mit fyr leverer sin varme til min buffertank og den forsyner så mit gamle stuehus via en veksler fra en udbygning. Min veksler leverer vandet med ca 45-50 grader ind til mit stuehus.

Mit fyr blev indstillet af Karsten for 2½ års siden til ca 75 grader. Jeg var desværre ikke selv tilstede dengang og min far kan jeg ikke længere spørge til, hvorfor den blev sat til den temperatur.
Jeg har efterfølgende fået ESBE returventil på og har en lille alpha 2 pumpe på fyr-buffer kredsen. Ifølge mit stegetermometer får mit fyr returvand med ca. 53 grader. Når jeg så prøver på at følge kurverne for pumpe og returventil skulle jeg op på denne temperatur for at få det nemt til at spille.

Du har da en klar pointe Kristian i, at min kedel muligvis står for høj i temperatur og at jeg nok kan neddrosle fyret noget mere. Især nu hvor min stald ikke skal holdes frostfrit mere.
Det skal da prøves om jeg kan få den til at kører med en lidt lavere kedeltemperatur og stadig lave nok varme.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af KristianVilhelm » 09 apr 2012 19:27

Det er sådanne set ikke fordi jeg kan agumentere for mit skulle være bedre, det undrede mig bare der var den forskel, det kunne godt være du havde en eller anden smart forklaring på det. :)

PS. Jeg har i øvrigt nogenlunde samme setup som dig, også med buffer tank.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 09 apr 2012 22:07

Argumentet for at sænke kedeltemperaturen er vel, at du bedre kan få en lav røgtemperatur også med total lukket bypass-spjæld og jo lavere røgtemperatur jo bedre udnyttelse af varmen fra pillerne.
Som jeg har forstået det er jo netop det, som udnyttes i de konderende kedler. I de kondenserende kedler, hvor røgen sænkes til næsten eller under dugpunktet udledes der jo så næsten kun CO2 via skorstenen. Fugten fra forbrændningen bortskaffes via kloakken/afløbet.

Til gengæld har vi også forbrændingens trekant med ilt, brændbar materiale og varme.
Og for at vi kan forbrænde gasserne fra vores brændsel (træpiller) skal vi ha en mindst 270 grader jvf. http://pellets.force.dk/dk-teknik_docs/ ... f&pdf=true om pyrolyse.
Og gasserne må gerne brænde i en temperatur på 900-1000 grader. Det er denne pyrolyse temperatur, som jeg mener, at bålet gerne skal op på og nok lidt mere, således at gasserne nemt frigøres og afbrændes. Det er blandt andet også derfor, at jeg har rodet med tanken om at få en keramisk reflektor over bålet, som kunne gi en overophedning af gasserne således de forbrænder 100% eller 110%. Til gengænd vil jeg også gerne ha hevet al den varme over i vandet og ikke ud gennem skorsten, når forbrændningen er sket.

Jeg har haft en del problemer med at trimme fyrets software, som du/I kan se ud af mine andre indlæg herinde. Der havde det været gavnlig med en bedre (nørd)-manual new15 til linux styringen, men det kommer der jo nok ikke nu fra det tidligere Benekov Danmark/Liagro. :cry:

Mit andet argument for at have en lidt højre kedeltemperatur er, at min veksler skal ha noget at arbejde med, for at den ikke bare blæser af sted med omrøring af min buffers lagdeling. I øjeblikket har jeg en bundtemperatur på ca 40 grader og en top på ca 70 grader, som den holder næsten end til at bufferens varme er brugt ned til start temperaturen.

Jeg har også rodet med, om jeg skulle har en veksler mere på for at sænke min buffers bundtemperatur yderlig (bestemmes jo af min vekslers returtemperatur til bufferen), men tror ikke rigtig på at der er økonomi i at presse bunden længere ned i temperatur i øjeblikket, med mindre jeg får solvarme på samme tank til at varme bunden op. :lol:

Niels


m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 30 sep 2012 12:45

nu har jeg fået nok af linux er der nogle der vil købe en komplet styring og hvad vil i gi

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Kruse » 30 sep 2012 16:42

Hvad skifter du til? Og hvad kommer det så til at koste?

Vis min styring står af regner jeg også med at det bliver noget andet end Linux. :evil:
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

m kirk
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk » 30 sep 2012 22:07

det er lige meget hvad det koster linux virker ikke selv fumo stoker er holdt med at bruge dem. Det er ikke benekov´s skyld det er SIGA control der har et produkt der virker

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme » 30 sep 2012 23:12

Jeg må nok give både Kirk og Kruse ret i at Linux'en ikke er speciel nem at få til at køre godt. Jeg har før efterlyst bedre manualer herinde. Jeg vil ikke røre ved den gamle diskution om hvem og hvad der ikke fungerer. Men det ville ha været rart med en god og udførlig manual til Linux'en. Vi er vist en del herinde som gerne vil vide hvad og hvordan vi kan optimer på vores fyrs drift.

Og jeg må vist også sige at jeg næste gang nok også vil prøve en mere dokumenteret styring.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Kruse » 01 okt 2012 19:00

Prisen var bare af intresse for at vide hvad det ville koste at skifte. Sidst jeg hørte en pris på at skifte var det vist 6- 7000 kr.

Synes min køre nogenlunde for tiden, men det sker da den finder på noget mærkligt.

En fyldig manual ville være fedt, men som det er må man vist bare leve med den.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar