Ekstern lille VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Jeg har et badeværelse der ligger forholdsvis langt fra fyrrummet. Idag er der cirkulation på det varme vand, men i forbindelse med en renovering af badeværelset tænker jeg på om det evt. var bedre med en lille VVB koblet på den store, og så droppe cirkulationen af det varme vand.
VVB streng.pdf
(88.68 KiB) Downloadet 48 gange
Mit spørgsmål er så:

Hvordan vil temperaturen være på vandet i badeværelset. Jeg kan godt se at når der bruges lidt til håndvask så fungerer det perfekt, men hvordan vil det være når man tager et bad. Vil vandet variere i temperatur eller vil det "kolde" der er i strengen mellem fyrrum og badeværelse blande sig med det varme i den lille beholder så der altid vil være 35-40 graders vand til rådighed.

Er der nogle der har erfaringer med sådan et setup ?


Peter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Ekstern lille VVB

Indlæg af Lintz »

viewtopic.php?f=17&t=13437 Prøv evt at læse denne tråd - og spørg gerne ind til den hvis der er mere du vil vide.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af kadett 76 »

har været med til at lave det setup flere gange, mest på jordvarmeanlæg, da man ikke anbefaler cirkulation på sådan et anlæg, det virker fint, hvad der er billigst i længden ved jeg ikke, men med ur og termostat på pumpen samt godt isolerede rør tror jeg det er cirkulation, da man har tomgang begge steder, men den ene tomgang kommer fra elnettet, den anden fra fyret, der er ikke noget med koldt vand imellem, det klarer lagdelingen i en vvb for dig, man behøver ikke bruge gennemstrømingsvarmer til den type installation da der er varmt vand fra fyret længe inden en alm 30 liters vvb er tom, så hvilken løsning der er bedst er vist et temperamentsspørgsmål
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af Emborg41 »

@Lintz

Hvordan opfører Metroen sig hvis du skal bruge meget vand ?
Som jeg kan læse det på produktbladet er der ingen termostat, men vandet opvarmes direkte ud fra gennemstrømningshastigheden. Derfor var jeg lidt betænkelig ved sådan en da det er et forholdsvis stort badeværelse hvor dr bruges meget vand :-(


@ kadet 76
Lige nu har jeg cirkulation, og det er DYRT hvis det skal køre hele tiden. Problemet for mig er at vi har et 60'er hus med rør i gulvet der på ingen måde kan være isoleret. Derfor går der ufatteligt lang tid inden der kommer varmt vand hvis cirkulationen ikke er tændt. Det var derfor jeg skrev at der var "koldt" vand i strengen mellem fyrrum og bad.
Da du har været med til at lave setup'et flere steder kan du så sige mig om det kan mærkes temperaturmæssigt når der bruges vand i badet og den lille beholder er tømt. Eller blandes vandet i VVB'en med det der har stået i strengen hurtigt nok ?

Peter
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Ekstern lille VVB

Indlæg af Lintz »

Emborg41 » 09 Apr 2012, 14:29 skrev:@Lintz

Hvordan opfører Metroen sig hvis du skal bruge meget vand ?
Som jeg kan læse det på produktbladet er der ingen termostat, men vandet opvarmes direkte ud fra gennemstrømningshastigheden. Derfor var jeg lidt betænkelig ved sådan en da det er et forholdsvis stort badeværelse hvor dr bruges meget vand :-(


@ kadet 76
Lige nu har jeg cirkulation, og det er DYRT hvis det skal køre hele tiden. Problemet for mig er at vi har et 60'er hus med rør i gulvet der på ingen måde kan være isoleret. Derfor går der ufatteligt lang tid inden der kommer varmt vand hvis cirkulationen ikke er tændt. Det var derfor jeg skrev at der var "koldt" vand i strengen mellem fyrrum og bad.
Da du har været med til at lave setup'et flere steder kan du så sige mig om det kan mærkes temperaturmæssigt når der bruges vand i badet og den lille beholder er tømt. Eller blandes vandet i VVB'en med det der har stået i strengen hurtigt nok ?

Peter
Det er korrekt at den opvarmer vandet ud fra gennemstrømningshastigheden.
Som du måske har opdaget er det den mindste gennemstrømningsvandvarmer som jeg har købt, da den kun bruges i køkkenet.
Jeg valgte den udelukket fordi jeg ikke ville "sætte et skab til" ved at installerer en 15 l vvb - Som nok er en bedre løsning men også mere pladskrævende.
Jo varmerer vandet - jo laverer gennemstrømningshastighed - Så jeg har ikke så meget tryk på vandet i køkkenet, Men er alligevel glad for det da jeg har ca 35 g varmt vand efter 3 - 4 sek.
Har det samme problem som dig med en varm streng i gulvet der er 7 (syv) grader varmt (koldt) - så at den kan hente temp 28 g op er vel ok.
Har du pladsen vil en 15 l vvb nok være bedre. Eller evt den største gennemstrømningsvandvarme fra Metrotherm.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af Emborg41 »

@Linz
Kiggede også på den store Metro, men AV for en pris.

Tror jeg lige laver et eksperiement med en lille VVB hvis jeg kan finde en til en fornuftig pris. Det vil være surt at lave et færdigt setup i et nyrenoveret bad, og det så ikke virker helt efter hensigten.


Peter
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af kadett 76 »

"Hvordan opfører Metroen sig hvis du skal bruge meget vand ?
Som jeg kan læse det på produktbladet er der ingen termostat, men vandet opvarmes direkte ud fra gennemstrømningshastigheden. Derfor var jeg lidt betænkelig ved sådan en da det er et forholdsvis stort badeværelse hvor dr bruges meget vand :-("

så vidt jeg kan læse holder metromini 4 for eksempel en fast temperatur uanset fremløbstemperatur og forbrug ,så må der da også næsten være en form for termostat i den

"Lige nu har jeg cirkulation, og det er DYRT hvis det skal køre hele tiden. Problemet for mig er at vi har et 60'er hus med rør i gulvet der på ingen måde kan være isoleret. Derfor går der ufatteligt lang tid inden der kommer varmt vand hvis cirkulationen ikke er tændt"

nu skriver jeg også nye isolerede rør men de gamle cirkulationsanlæg kan også gøres meget mere rentable med ny pumpe med ur og termostat indbygget, de nye pumper bruger ikke nær så meget strøm, den vil være slukket når i sover pga uret og vil slukke hvis returvandet overstiger en settemperatur efter eget ønske, og derfor køre systemet meget mere økonomisk


"Da du har været med til at lave setup'et flere steder kan du så sige mig om det kan mærkes temperaturmæssigt når der bruges vand i badet og den lille beholder er tømt. Eller blandes vandet i VVB'en med det der har stået i strengen hurtigt nok ?"

det mærkes ikke takket være den lille naturlov at varmt vand stiger op og koldt synker ned, det er det der menes med lagindeling i en vvb, den er altid kold i bunden og varm i toppen og derfor tappes der altid fra toppen (ofte er tilslutningen i bunden men røret indeni går op til toppen) så det varme vand der kommer fra strengen vil løbe "igennem" det kolde vand i bunden og op i top hvor du skal bruge det, selvfølgelig vil det forstyrre lagdelingen i beholderen men det betyder ikke noget i dette tilfælde
Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Ekstern lille VVB

Indlæg af Dinsen »

Bare lige en tanke:

Hvad med at bibeholde cirkulationen, og så montere en pir sensor i badeværelset som trækker pumpen?
Så starter cirkulationen når der er aktivitet på badeværelset = Varmt vand i hane/bruser.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af kadett 76 »

der er jo også grundfoss nye lille pumpe der forsøger at lære dit forbrugsmønster: http://dk.grundfos.com/grundfos-comfort-pm.html, den skulle også kunne spare ret meget, hvor godt det virker skal jeg ikke kunne sige, har ikke testet det, men grundfoss plejer nu godt nok at vide hvad de laver
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ekstern lille VVB

Indlæg af Emborg41 »

@kadet 76
Den er godt nok smart. Prisen er ca 2000 så dermed lidt pebret, men det er da absolut en mulighed der lige skal tænkes lidt over.

tak for info.

Peter

Besvar