Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

størrelse på solcelleanlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 07 apr 2012 08:12

Jeg overvejer at investere i et solcelleanlæg, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om størrelsen, mit problem er at jeg for 2 år sioden blev skilt og siden er mit forbrug faldet fra 6000KWh til 4700KWh, jeg forventer jo selvføgelig at jeg på et tidspunkt finder mig en ny kæreste, dog uden at jeg gør det store for at finde en, det hele virker lidt nemmere lige nu ;-) Jeg fyrer med træpiller der også varmer min varmvandsbeholder op, så mine overvejelser ligger i om jeg skal investere i et 6000KWh anlæg også bruge den overskydende strøm til at varme mit forbrugsvand op med eller om jeg skal investere i et anlæg der kan producere mit forbrug, jeg kunne jo selvføgelig også investere i et anlæg der har en 6000KWh inverter og kun solpaneler til mit forbrug, så er der jo mulighed for at udvide( det skal lige nævnes at jeg i forbindelse med mit arbejde er indvolverede i 2 byggesager, hvor dem der har fået el entreprisen, begge har tilbudt at jeg kan købe et anlæg ved dem til deres kostpris, uden dog at vide hvad det er) Sidst men ikke mindst, er jeg også i forbindelse med mit arbejde kommet i besiddelse af en 650l akkumoleringstank med 2 spiraler, som jeg vil have bygget ind i mit eksisterende varmeanlæg, også have koblet nogle vandbaserede solpaneler på, primært for at lave varmt vand om sommeren, hvor jeg idag slukker fyret og kører på el. men også for at have lidt varme på mit hus om sommeren, jeg har et hus ver vender syd nord og ingen vinduer i syd gavlen, så der er faktisk altid lidt koldt om sommeren.
Der er selvføgelig lidt mange faktorer at tage hensyn til, men hvad ville i gøre, både hvad angår el paneler men også hvad angår det vandbaserede anlæg, jeg forventer iøvrigt at kunne montere det meste selv.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af thoken » 07 apr 2012 09:18

Hej!
Jeg har gjort mig præcis de samme overvejelser som dig. Jeg ville helt klart gå efter et anlæg på 6kwp, og så "justere" lidt på forbruget med el-patron eller evt. en varmepumpe.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

kentfraskagen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 jul 2011 09:35
Mit fyr: Geminox
Areal: 205
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 9990
Årligt forbrug: Ca. 2000 Nm3
Geografisk sted: Nordjylland, Skagen

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af kentfraskagen » 07 apr 2012 09:23

Jeg ville helt sikker anskaffe et 6 kW. solcelleanlæg.
Forskellen på det forbrug der er i huset og den produktion der er på solcellerne ville jeg "fyre" af i en luft/vand varmepumpe om foråret og efteråret, hvor træpillefyret så spares til der bliver mere koldt.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 07 apr 2012 16:19

Ja okay den med varmepumpen havde jeg ikke lige tænkt, er det en bedre ide end den jeg har med et vandbaseret solcellesystem, fortæl fortæl fortæl, og er der nogen der allerede har en af løsningerene må de da også gerne byde ind
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 07 apr 2012 16:32

hva koster sådan varmepumpefætter egentlig der bare skal kunne lave varme i sommerhalvåret
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af pelle » 07 apr 2012 20:39

Skal du have en god luft/ luft varme pumpe. Så er det en panasonic varmepumpe. Den jeg har koster 16-17000 monteret. incl alt. Nøjj..Den er dælme god.. :great: .
Men, du bliver altså nød til at komme ind på flere ting . Hvad er din tagældning. Er der nogle naboer, der har store træer, Er der evt andet der kan skygge..
Du har en gavl, uden vinduer, mod syd. Der kunne solcellerne jo sidde på et stativ. Eller hva.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 08 apr 2012 07:53

Alt det der tror jeg at jeg har rimelig styr på, jeg bor på en nedlagt ejendom hvor mit fyrrum med et baxi 1.5 ligger i en længe der ligger øst-vest med en taghældning på 40 grader og der er ingenting foran de første 5 km, så det må være oplagt at ligge de 45 m2 solpaneler på det tag. Jeg forestiller mig også inverteren skal sidde i fyrrummet, også skal jeg bare have trukket et kabel op til elmåleren som sidder i soveværelset på stuehuset. (for forståelsen af det efterfølgende hvil jeg lige skrive at min varmvandsbeholder er i stuehuset, i den del der blev renoveret for få år siden)
Også kunne jeg jo egentlig holde der, for den overskudsstrøm jeg laver på et år med et 6000KW anlæg passer nogenlunde med det, det vil koste at varme mit forbrugsvand op året rundt (dette er regnet ud fra at jeg om vinteren bruger ca 300-350KW i måneden men om sommeren når fyret er slukket og elpatronen tændt, bruger ca. 500-550 KW i måneden) men det giver mig jo ikke gulvvarem i den del af huset der har gulvvarme, bl.a. badeværelset. og det hæver jo heller ikke temperaturen i den resterende del af huset som er lidt småkoldt om sommeren. Sidst men ikke mindst flytter det jo heller ikke noget i forhold til min fyringssæson mht. dårlig drift pga. lavt forbrug. Og alt dette skal jo holdes op imod at investere i en luft/vand varmepumpe eller et vandbaseret solsystem, hvor jeg har en 650l akkutank og udsigt til en til om et år på 1600l. Jeg har tænkt lidt over det hvis jeg vælger det vandbaserede solsystem kan jeg jo stadig putte overskudsstrømmen i varmvandsbeholderen, når solsystemet ikka kan lave forbrugsvandet varmt nok, og i fyringssæsonen. Men hvis jeg vælger varmepumpen skal jeg vel bare dimensionere pumpen til at kunne trække varmen i huset ½forår sommer ½efterår også stadig have el på varmvandsbeholderen i den periode, også lade pillefyret lave varm vand i fyringsperioden.
Hvad ville i gøre?, og pelle hvor stor er din varmepumpe?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af pelle » 08 apr 2012 08:06

Den hedder HE9LKE

http://www.klimacompagniet.dk/product.asp?product=161

Så er du jo ved at få noget i stil med mit. Der er både solvarme og solceller. Solvarme til lidt gulvvarme og til det varme brugsvand. Jeg har dog ingen elpatron.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af jhjorsal » 08 apr 2012 10:00

Hej Pelle
Har jeg forstået det rigtigt, har du både solvarme, solceller, varmepumpe og et fyr ?
Det er bare fordi jeg tænker at solvarme og varmepumpen for mit vedkommende mest handler om komfort varme om sommeren og for at flytte lidt på fyringssæsonen og det er måske lidt meget at investere i for lidt komfortvarme og en udvidede fyringsfri sæson, har du nogen anelse om hvor meget du skal fyre mindre i dit fyr med disse ekstra varmekilder?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

størrelse på solcelleanlæg

Indlæg af pelle » 08 apr 2012 22:07

jhjorsal » 08 Apr 2012, 10:00 skrev:Hej Pelle
Har jeg forstået det rigtigt, har du både solvarme, solceller, varmepumpe og et fyr ?
Det er bare fordi jeg tænker at solvarme og varmepumpen for mit vedkommende mest handler om komfort varme om sommeren og for at flytte lidt på fyringssæsonen og det er måske lidt meget at investere i for lidt komfortvarme og en udvidede fyringsfri sæson, har du nogen anelse om hvor meget du skal fyre mindre i dit fyr med disse ekstra varmekilder?
Ja, det skal være et samspil mellem, de 4 ting. For det er rigtigt forstået. Jeg har faktisk ikke rigtig nogen anelse om hvor meget mindre jeg kommer til at fyre. . solcellerne vil let kunne dække mit Alm, strømforbrug. Og i hvertefald vil kunne dække over det halve af mit varmeforbrug fra kedlen... Jeg er faktisk bleven noget overrasket over hvor meget varme sådan en varmepumpe kaster fra sig...
Mit alm, strømforbrug ligger vel på 3200 kwt . solcelleanlægget er lavet til at kunne give 7000 kwt om året. Så, der er sat 3800 kwt af til den varmepumpe.
Jeg har så et par akkutanke med visere og en shunt på således jeg kan styre fremløbs temp. ind til huset. Så varmen tappes langsomt og kontrollerbart af akkutanke. Der er jo termostater på radiatorer. Så, jeg er allerede, nu klar over at varmepumpen kommer på arbejde, hvis den skal kunne omsætte 3800 kwt til varme. Meen, vi får se. Solvarme og trækedel skal selvf. forsyne huset og akkutanke med varme.....
Jeg ved ikke lige hvordan det er med en baxi med pausefyring..
Ja, jeg har investeret 107.500 kr . i et solcelleanlæg og 17000 kr i en luft/luft varmepumpe. = 124.500 kr.
Det er så 7000 kwt x 2 kr. =14000 kr pr år x 9 år.. = 125.000 kr.. Der er så ikke taget højde for pristigninger på el. Så, bliver tilbagebetalings tiden jo blot mindre, hvis elprisen stiger. Det er ikke så meget pengene. Mere komforten . Med de penge jeg giver for træ, kan det jo slet ikke hænge sammen. Jeg syntes blot det er godt at få energien fra co2 fri energi, hvad solenergi, jo er. (Hvad, så de standby elværker bruger af kul. Det er jo noget de må se at få løst.) jeg gør jo blot, det her fordi jeg har muligheden for det.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar