Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af hundefar » 05 apr 2012 08:55

En ide opstod pludselig.... Feed back ønskes.

For nogle år siden besøgte jeg VVS eksperten for at høre om solvarme, men eftersom vores 2 personers husstand på 120 m2 har fjernvarme, så anbefalede de at droppe ideen med mindre jeg syntes det var sjovt.

For 6 måneder siden monterede jeg så et nyt Dantherm HCH-5 varmegenindvindingsanlæg og det kører i døgndrift på trin 1 og har løst vores fugtproblemer i huset 110% + at vi aldrig skal lufte ud. Vi elsker vores varmegenindvindingsanlæg!!!!

HCH-5 anlægget bruger mellem 12 og 30 watt og jeg har blandt andet derfor investeret i et solcelleanlæg på 3,12 KW som skal dække hustandens strømforbrug de næste 30 år.

Jeg er dog stadig vildt begejstret for at kunne bruge solens stråler til opvarmning, og så kom jeg i tanke om at man kan købe en varmespiral til væske som kan indsættes imellem spiro rørene.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/vand- ... -mm--p1074

Jeg kunne tænke mig at købe et lille solvarmeanlæg med eksempelvis en 200 eller 300 liters tank og så monterer dette som et lukket system der kun skal føde varmespiralen og derved få tilført ekstra varme til huset især om aftenen. Er det en helt tosset ide? Den burde kunne realiseres for kr. 10.000.

Kan man lave et sådan varmesystem så man har en form for væske i tanken og varmespiralen der ikke kan fryse, ala kølevæske til bilen?

Hvis du kan følge min ide eller har et link til en hjemmeside med samme tanke hører jeg gerne fra dig. På forhånd tak :-)

kh

Henrik - Herning


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af Fer » 05 apr 2012 16:14

Tænk på at når du har varme fra solen, har du ikke brug for varmen i huset!!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af hundefar » 05 apr 2012 16:52

Hej Tommy,

Det er jo netop derfor jeg vil lagre varmen i en 2-300 liters topisoleret tank så vi kan tænde for systemet mellem eksempelvis 18 og 23 om aftenen. Jeg siger heller ikke at ideen er genial, men hvis man kunne have fornøjelse af 300 liter vand i eksempelvis 5 timer, så syntes jeg da at tanken stadig er lidt lyserød. Kom gerne med flere indput....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af pelle » 05 apr 2012 20:16

Har tænkt lidt over det. Der skal noget buffer på selvf. eks. en nedgravet palletank, hvor varmemediet er regnvand.
Det er smart med det varmegenindvendingsanlæg, og jeg kan godt forstå du er glad for det. Det er jo skønt med et godt inde klima, hvor du kan styre luftfugtighed. Der er vel også et filter i det anlæg, så støv og andet i huset også kan opsamles. Det giver et både sundt og rent hjem. Der er vel en tab på 5 % på sådan en varmegenindvendings anlæg.
Du skriver du regner med 10.000 kr. i investeringen. Der er blot det ved det at det er når udetemp. er lav der er brug for varme. Solvarme giver jo meget om sommeren. Og knapt så meget om vinteren.
Hvad med at investere i lidt flere solceller, en ekstra inverter og en varmepumpe og så udnytte nettoordningen fuldt ud. Det er det jeg har gjort. Samtidigt har jeg også træfyr og solvarme. Det er 3 uger siden jeg har fyret sidst.
Jeg påtænker at lave noget med solvarme samlet i en palletank, nede i jorden. Jeg har fisket en stor kaliofære op af en container. Det skal så laves noget mere solvarme. Kaliofæren skal placeres foran varmepumpens udedel. Således, at hvis væsken i palletank er varmere end udetemp. starter en pumpe ned til beholderen og pumper varmtvand ind i caliofæren. Et par låger vil så smække i så det er lukket ud til det fri og luften skal suges igennem kaliofære.ø Jeg lægger en tegning ind af min "tanke" en af dagene, Er det i orden med dig vil jeg benytte tråden her. men der skal bruges en palletank.noget flamingo , et solvarmeanlæg , et par pumper , et par elektriske vinduesåbnere. 2 differens styringer og noget kobberrør til at lave spiraler med. Alle Stumperne har jeg faktisk liggende. De har ikke kostet mange Kr.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af thoken » 05 apr 2012 20:37

pelle » 05 Apr 2012, 20:16 skrev:Har tænkt lidt over det. Der skal noget buffer på selvf. eks. en nedgravet palletank, hvor varmemediet er regnvand.
Det er smart med det varmegenindvendingsanlæg, og jeg kan godt forstå du er glad for det. Det er jo skønt med et godt inde klima, hvor du kan styre luftfugtighed. Der er vel også et filter i det anlæg, så støv og andet i huset også kan opsamles. Det giver et både sundt og rent hjem. Der er vel en tab på 5 % på sådan en varmegenindvendings anlæg.
Du skriver du regner med 10.000 kr. i investeringen. Der er blot det ved det at det er når udetemp. er lav der er brug for varme. Solvarme giver jo meget om sommeren. Og knapt så meget om vinteren.
Hvad med at investere i lidt flere solceller, en ekstra inverter og en varmepumpe og så udnytte nettoordningen fuldt ud. Det er det jeg har gjort. Samtidigt har jeg også træfyr og solvarme. Det er 3 uger siden jeg har fyret sidst.
Jeg påtænker at lave noget med solvarme samlet i en palletank, nede i jorden. Jeg har fisket en stor kaliofære op af en container. Det skal så laves noget mere solvarme. Kaliofæren skal placeres foran varmepumpens udedel. Således, at hvis væsken i palletank er varmere end udetemp. starter en pumpe ned til beholderen og pumper varmtvand ind i caliofæren. Et par låger vil så smække i så det er lukket ud til det fri og luften skal suges igennem kaliofære.ø Jeg lægger en tegning ind af min "tanke" en af dagene, Er det i orden med dig vil jeg benytte tråden her. men der skal bruges en palletank.noget flamingo , et solvarmeanlæg , et par pumper , et par elektriske vinduesåbnere. en differens styring.og noget kobberrør til at lave spiraler med. Alle Stumperne har jeg faktisk liggende. De har ikke kostet mange Kr.

Hej!
Kanon ide, Pelle :great:
Glæder mig til at se billeder.
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Solvarmeanlæg kombineret med varmegenindvinding (HCH5)

Indlæg af pelle » 05 apr 2012 21:08

Uha... Thoken.. Det kan godt gå en rum tid inden der kommer billeder. :)
Konen, har masser af ting hun vil have lavet inden. Hun står med korslagte arme og vipper med den højre fod og Ansigtet ser bistert ud. Nå, min kone er jo sød og dejlig og hun er jo god nok på bunden.( selvom der, godtnok, sommetider kan synes at være lidt langt derned icon_cheesygrin.gif )
Nå... Pjat... Jeg syntes blot det er mere interressant at arbejde med solvarme ved en langt lavere temp. end feks. 20 gr. Der kommer en varmepumpe jo på sin rette plads til et solvarmeanlæg.
Det her, jeg tænker på er en combi anlæg til at bruge af luftens udetemp. og solenergi. Det har altså intet med jordvarme at gøre.
Jeg vil ligge et billede ind af en tegning en af dagene.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Lagring af varmt vand, erfaringer søges....

Indlæg af hundefar » 08 apr 2012 10:01

Jeg er stadig lidt besat af tanken om at købe 1 eller 2 solvarmepaneler og lagre varmen i en topisoleret tank på loftet og så bruge denne varme via vores varmegenindvindingssystem i tidsrummet 17-22 hvor vi er i stuen.

Se link: http://www.lindab.com/dk/pro/products/P ... e6c5d3daf3

Men jeg starter lidt på bar bund og har derfor følgende spørgsmål:

Hvor stor en beholder skal jeg bruge for at have udnyttelse af cirkulation af vandet i eksempelvis 5 timer om dagen på dage hvor solen har skinnet?

Hvad kan vandtemptemperaturen nå op på i eksempelvis en 200 liters beholder? Jeg regner med at jeg bare skal have en A-mærket cirkulationspumpe jeg kan have til at tænde kl. 17 og slukke kl. 22 dagligt. Er en 200 liters tank alt for lille til 5 timer eller skal jeg satse meget højere???

Jeg kan jo se at man kan købe solvarmepaneler til ca. 4000 kroner og en vandbeholder af x-antal liter kan jeg nok krejle mig til herhjemme eller på nettet et sted.

Er det urealistisk at kunne få lidt fornøjelse af et forholdsvis simpelt vandvarmesystem de næste 20 år? Jeg har desværre ikke mulighed for at få det tilsluttet brugsvand. Hvis min ide er realiserbar er det jo et simpelt kredsløb jeg selv kan tilslutte uden brug af VVSér. Når nu det er et lukket system kan jeg vel bare tilføre tilpas meget frostvæske (solvæske) så systemet ikke kan fryse.

Jeg ved godt at solen skinner mest om dagen (og om sommeren) men systet er tænkt som et supplement til vores dyre fjernvarme.... og fordi det føles godt at få lidt ekstra varme når vi er i stuen.

Jeg har spurgt på dette forum vedrørende ovenstående før, men syntes ikke rigtig jeg kunne bruge svarene til noget. Er der lidt ide i mine tanker ????

kh

Henrik - Herning


Besvar