Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overophedning/styring

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Besvar
phl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 maj 2010 17:51
Mit fyr: Benekov 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12000
Geografisk sted: Hadsten

Overophedning/styring

Indlæg af phl » 02 apr 2012 14:41

Hej ...!
Nu efter at jeg kan se at Karsten har drejet nøglen, vil jeg se om nogen i dette kompetente forum kan hjælpe mig.

I sidste uge havde jeg en kedelig oplevelse:
Fyret blinkede i displayet og skrev at det var udkoblet pga. overophedning og jeg skulle åbne denne kontakt (jeg husker ikke den præcise tekst).

Det underlige var at fyret kørte...

Da jeg havde nulstillet overhedningssikringen, blev displayet normalt igen og jeg kunne se at det var i alm drift...
Fyret er indstillet til at køre med pausedrift, en drift form der har været relevant denne forårsdag, hvor der ikke var meget brug for fyret.
I min verden burde fyret stoppe helt når overophedningssikringen udløser. Er det styringen der er programmeret forkert?

Min software version er: 3.01.51-s og fyret er et Benekov S15.
Styringen blev opdateret sidst i januar og regulerer forøvrigt helt fantastisk :-)

Håber nogen kan hjælpe med lidt opklaring.

Mvh. Per


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Overophedning/styring

Indlæg af KristianVilhelm » 02 apr 2012 20:52

Det kan godt være det er mig der spørger dumt nu, men kan det have været din inspektionslem der har været åben?

Går ud fra du har linux styringen med drejeknap, og ikke TM-Styringen?

Har du overvejet bufferfyring?
Jeg kører med 1000L akkumuleringstank på min, så slukker/starter den bare ved hjælp af to følere, derved er forårs/sommer/efterårs fyrring intet problem.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Overophedning/styring

Indlæg af remme » 02 apr 2012 23:11

Jeg ville ikke bruge pausefyring på mit benekov fyr om sommeren, men jeg overvejer selv at bruge pausefyring om vinteren, hvor der er et stort varmeforbrug derfor ellers giver mange starter og slukninger.
jeg kører også som Kristian Vilhelm med bufferstyring, så fyret slukker helt når min buffer er varm i bunden og først starter, når toppen af tanken er kold.
Jeg roder også med mine indstillinger og må sige, at det kan man bruge meget tid på. Især fordi manualerne er meget dårlige/ikke eksisterende fra Liagro på linux-softwaren.

Men skriv nu for alt i verden dine værdier ned allerførst, før du begynder at ændre på noget i styringen.

Den første ændring jeg lavede i min styring efter at jeg fik nyt brændehoved efter ca 2 års tid, var at øge hastigheden på både fyldeslusen og stoker-gearingen, for at få en mere fyldt stokker-rør frem til hovedet.
Dette gør, at det meste af luften fra blæseren kommer ind gennem hullerne i brændehovedet og ikke gennem stokker-sneglen. Dermed burde det være nemmere at justerer luftens fordeling til brændslet og dermed ilt%.

Herefter har jeg leget med mine blæsergrafer. I min R25 har jeg ikke multifuelbrænderhoved og tænderen varmer nede i bunden af brænderhovedet.
Denne opbygning bevirker at hvis jeg skurer for meget op på blæsergraf 2 (som styrer min røgsuger), suger jeg også luft ind gennem tænderen i bunden af brænderhovedets bund. Dette tænder en større mængde af pillerne pga øget luft igennem pillerne og giver meget varme. For at undgå for store temperatur-svingninger har jeg derfor skruet ned for blæsergraf 2 . Til gengæld har jeg skruet noget op for blæsergraf 1; som giver luften til gasserne fra pillerne og også primærluft i rand-hullerne af brændehovedet.

Når jeg stiller på mine blæsergrafer ved kedel =100 prøver jeg at stille blæserne så lavt at fyret kun lige kan nå op kedeltemperaturen.
jeg har også fået en 3-vejs termisk esbe-shunt på mit fyr for at undgå for kold temperatur fra min buffertank. Skulle jeg lave det om idag ville jeg nok ha fået en regulær ladomat/termovar på mit fyr i stedet. jeg har dog fået en konstant returtemperatur til fyret efter esbe-ventilen blev monteret.

Jeg eksperimenterer stadig meget for at finde de optimale blæssergraf værdier, således at fyret primært kører med 100 % blæser og en iltprocent omkring 8,5 eller lavere. Denne eksperimenterende betyder også at jeg foreløbig ikke har fået skrevet om mine blæserværdier herinde, men håber snart at kunne gøre det.

Håber ikke at jeg røg ud i en for langhåret forklaring.

Med venlig hilsen
Niels

phl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 maj 2010 17:51
Mit fyr: Benekov 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12000
Geografisk sted: Hadsten

Overophedning/styring

Indlæg af phl » 04 apr 2012 04:55

Tak for svarene.
Det er ikke selve reguleringen jeg har problemer med, men alene det af fyret ikke lukker ned, hvis det har været for varmt og overkogningssikringen udløses. Umiddelbart virker det som om det er en programeringsfejl i softwaren...
Mvh. Per

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Overophedning/styring

Indlæg af remme » 04 apr 2012 07:23

Hej Per.
Umiddelbar kan jeg godt følge din tanke om en programeringsfejl. Især fordi det er svært at få dæmpet bålet hurtigt nok til at fyret ikke fortsætter med at stige i temperatur. Problemet, som jeg har oplevet, det er at både luft tilførslen og tilførslen af piller ikke hurtig nok reduceres så kedeltemperaturen ikke fortsat stiger og evt. rammer overkogningssikringen. Det er derfor at jeg har pillet med bl.a. mine blæsergrafer.
Der er rigtig mange parametre som kan pilles ved i linux'en og jeg ved ikke om TM3006 /3007 er nemmere at indjusterer. Jeg synes ihvert fald ikke at det har været helt nemt med indjusteringen.
Mvh Niels


phl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 maj 2010 17:51
Mit fyr: Benekov 15
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12000
Geografisk sted: Hadsten

Overophedning/styring

Indlæg af phl » 05 apr 2012 20:48

Umiddelbart syntes jeg min version af softwaren regulerer rigtigt godt.
Uanset om der reguleres godt eller dårligt skal fyret stoppe helt når overkogningssikringen udløser. Er der nogen herinde der har programmet som styringen er programmet efter?

Mvh. Per

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Overophedning/styring

Indlæg af KristianVilhelm » 06 apr 2012 08:04

Vi mangler stadig lidt at slå fast hvilken styring du har, phl.

Er det linux styringen, med en stor drejeknap i midten.? (Som jeg umidlbart vil gætte på, tilsynladene lidt af et problembarn.)

Eller TM-Styringen, med 4 pilformede trykknapper?

Ved hvilken temperatur slår din overkogsikring fra?

Hvis det er linuxstyringen, ved jeg der har været nævnt en del problemer, du kan jo evt. tage kontakt til carsten fra c-service, og høre om han har en updatering eller lign til den. Han er meget behjælpelig, selvom han nok har lidt ekstra travlt i dagene efter liagro/benekov dk er lukket.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Overophedning/styring

Indlæg af remme » 06 apr 2012 19:06

det største problem ved linux styringen er nok at dokumentationen er så relativ beskeden, Når først man får den lært tror jeg så men stadig at det er en ok-styring, men jeg har nu heller ikke prøvet andre så...
Denne læringsproces er dog meget besværlig og tager tid. icon_frown.gif


Besvar