Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
mikkel8000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 jan 2012 19:07

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af mikkel8000 » 29 mar 2012 20:54

Det samme gælder SMA inverteren den overstiger også værdien


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af thoken » 29 mar 2012 21:02

infobsam » 29 Mar 2012, 20:31 skrev:

og lidt teori :
en en faset skal ikke have HPFI foran, fordi at de har en transformer med galvanisk adskillelse. Dvs. en transformer hvor viklinger på den ene side kører rent AC og på den anden side kører rent DC, og de to sæt viklinger er fysisk adskilte. Derfor er det umuligt at få en DC strøm på AC siden 8)

Hej!
De fleste et fasede invertere er da også transformerløse?(ihvertfald andre end danfoss)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 30 mar 2012 07:56

Eller også skal leverandøren komme med følgende skriv...
for residual sinusoidal alternating currents, whether suddenly applied or slowly rising.

for residual pulsating direct currents.

for residual pulsating direct currents superimposed on a smooth direct current of 0,006 A.



I think the last sentence means that if the superimposed smooth DC current exceed 6mA, it is not warrantied that the GFCI will be able to trip in case of a later current leakage towards earth.

That’s the reason why in the PV inverter a type B RCD is embedded.



The type B RCD embedded in the inverters is compliant with VDE 0126-1-1 specifications, which extend the requirements of EN 60755 itself (see GFCI2 attachment).

Therefore the internal RCD will trip in case of a DC current leak.

Så skulle alle problmer være løst
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen » 30 mar 2012 21:40

solcelle » 30 Mar 2012, 07:56 skrev:Eller også skal leverandøren komme med følgende skriv...
for residual sinusoidal alternating currents, whether suddenly applied or slowly rising.

for residual pulsating direct currents.

for residual pulsating direct currents superimposed on a smooth direct current of 0,006 A.



I think the last sentence means that if the superimposed smooth DC current exceed 6mA, it is not warrantied that the GFCI will be able to trip in case of a later current leakage towards earth.

That’s the reason why in the PV inverter a type B RCD is embedded.



The type B RCD embedded in the inverters is compliant with VDE 0126-1-1 specifications, which extend the requirements of EN 60755 itself (see GFCI2 attachment).

Therefore the internal RCD will trip in case of a DC current leak.

Så skulle alle problmer være løst
Ja det troede jeg også - men har fået at vide at den model ikke er "godkendt" i DK - Typisk danmark! :evil:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 30 mar 2012 22:18

Ja det er da hvad SIK siger... at hvis producenten garentere at der ikke kan komme mere end maks 6mA ud på lys nettet så skulle den være ok...
Nu syntes jeg at de skulle tage og blive enige både told og skat og energistyrelsen og ligeså SIK og energistyrelsen...
Der står klart og tydeligt at overholder man 6mA reglem skulle der ikke være noget problem...
Den der graver jeg vider i det finder jeg mig ikke i... det kan man værken byde os som forhandler eller kunder der står med en usikerhed...

Jeg påberåber mig her SIK.
"
712.413.1.1.1.2  Hvor en elektrisk installation omfatter et solcellesystem uden mindst enkel adskillelse mellem vekselstrømssiden og jævnstrømssiden, skal en fejlstrømsafbryder, der er installeret for at give beskyttelse mod fejl ved automatisk afbrydelse af forsyningen være af type B i henhold til IEC 60755, amendment 2.
Note Fejlstrømsafbrydere af type B i henhold til IEC 60755 er en type, der fungerer ved fejlstrømme med jævnstrømsindhold over 6 mA.
Hvor solcelleinverteren ved sin konstruktion ikke er i stand til at levere fejlstrømme med jævnstrømsindhold til den elektriske installation, kræves der ikke en fejlstrømsafbryder af type B i henhold til IEC 60755 amendment 2.
"

Så overholder man IEC 60755 kan jeg virkelig ikke se at der skulle være et problem... de er da ikke rigtige kloge :evil: :evil: :evil: :evil:

Nu har jeg skrevet til ENS. og bedt om en redegørelse... lad os se hvad de kommer med...
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen » 31 mar 2012 10:35

Super Kim :-)

Har insider viden fra Danfoss, at de prøver også at finde en løsning, men at SIK ikke selv har helt styr på det.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

mjk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22 mar 2012 17:55
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: Fjernvarme
Geografisk sted: Risskov
Kontakt:

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af mjk » 31 mar 2012 12:42

@Kim. Ser frem til hvad du hører fra Energistyrelsen.

Det er helt sikkert et emne som der tales meget om. Jeg kan kun opfordre at når der bruges over 100.000 kr på et anlæg, så lad være med at springe over hvor gærdet er lavest, selvom der kan spares et par tusinde kroner. Installer det Type B relæ ved alle 3 faset vekselrettere hvis der hersker usikkerhed.

Da el installatørene er ansvarelig for at deres arbejde er rigtigt, så snak med dem om det. De har alle grunde til at gøre det rigtigt, om når de laver installationen, er det ikke kun deres autoritation som er på spil, men også kundernes liv.
Rasmus Jensen skrev:Har insider viden fra Danfoss, at de prøver også at finde en løsning, men at SIK ikke selv har helt styr på det
Hvis der er nogen tvivl, så kan i kontakte Sikkerheds styrelsen, de vil sikkert gerne hjælpe jer, og jeg håber virkeligt ikke at de er i tvivl om det. Sørg evt. at få det på skrift, så der ikke senere er tvivl om hvem som siger hvad.
mvh Mikael

Risskov teknik & solar

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 02 apr 2012 16:15

Har fået første svar fra ENS. der havde ???????? at svare med de aner ike hvad det er for sager der tales om... de vil grave lidt i det men lige pt, var meldingen at der er nogen der rander med en halv vind...

@ Rasmus Jensen Hvem har du fået det at vide fra... har du en konkret sag vi kan bruge...

Jeg blev bet om at I GEN at kontagte SIK, Jeg har i dag sendt et anbefalet brev om krav på en afgørelse, ENS. ind til vider har så, for vores produgt det er det jeg har at gå ud fra, inviliget i at godkende SIK's afgørelse...
Så lad os se hvad det ender med...

Men den and med de 12 anlæg... den ville vi alle gærne have bekræftiget mere konkret da ind til vider ser det ud til at nogen prøver at gøre market usikeret, detter er ikke et angrem men når ENS. ikke kender sagen op står der tvivl omkring den konkrete sag.
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af Rasmus Jensen » 02 apr 2012 21:40

solcelle » 02 Apr 2012, 16:15 skrev:
@ Rasmus Jensen Hvem har du fået det at vide fra... har du en konkret sag vi kan bruge...
Nej - han vil ikke citeres for det, det må jeg respekter. :|
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Energi styrelsen ser på solcelle anlæg

Indlæg af solcelle » 03 apr 2012 08:28

Ja det er ok
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar