Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tagkonstruktion på garage

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Bubbii » 29 mar 2012 13:37

Hej, jeg skal her i foråret i gang med at bygge lidt ekstra lagerplads til bl.a. træpiller.
Da jeg har lidt overskydende byggematerilaler fra andre projekter i form af IBF betontagsten, rigeligt med åser (7,5*15,5) og 10*10 stolper var meningen at dette skulle indgå i projektet
Det hele skal bygges som en stor garage på 7*5 meter altså 35m2.
jeg vil ligge en rem i bunden af 10*10 stolper, derpå skal der stå 10*10 stolper maks 1,75 meter i mellem undtagen garage åbning (Hul 2 steder åbning 2,33 meter) og derpå 7,5*15,5 som overligger hele vejen rundt, åbning i den ene langside. Ovenpå det vil jeg lave gitterspær af tag åsene 7,5*15,5 godt nok lidt overkill men kan jo ligeså godt bruge det forhåndenværende, højde 1,25 meter på midten spændvidde 5 meter, dvs 26,57 grader taghældning
mine spørgsmål er så:
- 35 m2 skal man ikke længere søge om?
- En taghældning på godt 26 grader er det nok til tagsten
- Hvordan finder man ud af hvor de forskellige tværstiver og bærer (nok ikke fagudtryk, men håber i forstår) skal sidde på et gitterspær
- Er diminsioner af stolper, remme, og overligger ok til at bære et betonstenstag, det hele skal stå på rigeligt stolpesko støbt i jorden

Håber der er en der har lyst til at hjælpe mig lidt videre :great:
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Havmand » 29 mar 2012 16:40

Om du skal søge, ring til teknisk forvirring og spørg - under alle omstændigheder skal de informeres... Og det kommer også an på placeringen på din grund.

26 grader brude være nok til tegl... De fleste tegl kan klare ned til 15 graders hældning... Selv har jeg koramic madura tegl - de går til 10 grader, men så skal de også køre med næsten minimal lægteafstand... Men find et datablad på dine sten, så kan du se et...

Hvis de lodrette stolper kommer til at trykke på remmen direkte oven på stolpeskoen, skulle det være ok.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2012 17:19

Bubbii » 29 Mar 2012, 13:37 skrev:Hej, jeg skal her i foråret i gang med at bygge lidt ekstra lagerplads til bl.a. træpiller.
Da jeg har lidt overskydende byggematerilaler fra andre projekter i form af IBF betontagsten, rigeligt med åser (7,5*15,5) og 10*10 stolper var meningen at dette skulle indgå i projektet
Det hele skal bygges som en stor garage på 7*5 meter altså 35m2.
jeg vil ligge en rem i bunden af 10*10 stolper, derpå skal der stå 10*10 stolper maks 1,75 meter i mellem undtagen garage åbning (Hul 2 steder åbning 2,33 meter) og derpå 7,5*15,5 som overligger hele vejen rundt, åbning i den ene langside. Ovenpå det vil jeg lave gitterspær af tag åsene 7,5*15,5 godt nok lidt overkill men kan jo ligeså godt bruge det forhåndenværende, højde 1,25 meter på midten spændvidde 5 meter, dvs 26,57 grader taghældning
mine spørgsmål er så:
- 35 m2 skal man ikke længere søge om?
- En taghældning på godt 26 grader er det nok til tagsten
- Hvordan finder man ud af hvor de forskellige tværstiver og bærer (nok ikke fagudtryk, men håber i forstår) skal sidde på et gitterspær
- Er diminsioner af stolper, remme, og overligger ok til at bære et betonstenstag, det hele skal stå på rigeligt stolpesko støbt i jorden

Håber der er en der har lyst til at hjælpe mig lidt videre :great:
Du skal anmelde det til kommunen.. Men ring da lige derhen og få en snak omkring tingene..
Jeg mener at du nemt kan anvende de IBF tagsten...
Vedr spæropbygning, så kan jeg henvises til Træ 28, som beskriver det du søger... Dog ville jeg personligt ikke anvende så kraftig tømmer til denne opgave... En hurtig udregning/skøn vil spærene veje over 100 kg pr stk... :shock:
Ideen med at anvende 100x100 mm som stolper er ok, og anvende 75x155 mm til rem er også ok.. Og afstanden imellem stolperne er også iorden.. Også til den gode side... :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Bubbii » 29 mar 2012 18:47

Okay tak for svar
-vil lige tjekke op på Træ 28
-Det med de 35m2 var bare fordi jeg havde hørt at der var nye regler for små byggerier, som sagde at op til 35m2 skulle man ikke længere søge hvis bare man overholdt afstand til skel og det er ingen problem her.
Men det er da nok rigtig nok at jeg hellere skulle tage at spørge på teknisk forvirring - har bare ikke de bedste affaringer derfra, fra tidligere hvor jeg skulle have nedrevet en bygning - hvilket jeg forøvrigt allerede havde gjort -he,he icon_cheesygrin.gif (man står jo hurtigt med diverse blanketter og lige et giro-kort i hånden inden man er kommet derfra)
-Angående vægt på gitterspær, det havde jeg sådan set ikke lige tænkt over, rent vægtmæssigt er der ikke noget problem i at få dem derop, men det giver jo godt nok en større vægt at bære for konstruktionen- syntes jo bare at jeg ligeså godt kunne bruge det jeg havde, men kan da godt være det er bedre at spendere en mønt på lidt spærtræ eller kan man ligeså godt købe dem færdig lavet så?, jeg har ingen anelse om hvad de ville koste, jeg skal jo bruge 8 stk ? nogen der har en idé?
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Havmand » 29 mar 2012 19:11

[quote="[url=viewtopic.php?p=146959#p146959]Bubbii » 29 Mar 2012]
Men det er da nok rigtig nok at jeg hellere skulle tage at spørge på teknisk forvirring - har bare ikke de bedste affaringer derfra, fra tidligere hvor jeg skulle have nedrevet en bygning - hvilket jeg forøvrigt allerede havde gjort -he,he icon_cheesygrin.gif (man står jo hurtigt med diverse blanketter og lige et giro-kort i hånden inden man er kommet derfra)
-[/quote]
Så er bygningen vel blot blæst omkuld :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2012 19:20

Havmand » 29 Mar 2012, 19:11 skrev:[quote="[url=viewtopic.php?p=146959#p146959]Bubbii » 29 Mar 2012]
Men det er da nok rigtig nok at jeg hellere skulle tage at spørge på teknisk forvirring - har bare ikke de bedste affaringer derfra, fra tidligere hvor jeg skulle have nedrevet en bygning - hvilket jeg forøvrigt allerede havde gjort -he,he icon_cheesygrin.gif (man står jo hurtigt med diverse blanketter og lige et giro-kort i hånden inden man er kommet derfra)
-
Så er bygningen vel blot blæst omkuld :great:[/quote]

Jordskælv icon_cheesygrin.gif

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Bubbii » 29 mar 2012 19:37

Blæst omkuld, he, he ja det skulle jeg ha sagt :great:
Historien var egentlig at bygningen var revet ned og alt byggeaffald fjernet uden at spørge, tænkte ikke lige at det var nødvendigt da der ikke var tale om nogen specielt gammel eller fredet bygning, syntes da egntlig bare at det ville pynte, men da man jo har pligt til at opdatere sin BBR, ville jeg lige have den slettet i registret.
Det endte så med at jeg skulle søge om tilladelse til at rive den ned, og jeg kunne komme til at genopføre den hvis ikke jeg fik tilladelsen gjorde den "rare" dame mig mange gange opmærksom på, nå men jeg søgte om tilladelse og fik den da heldigvis 3 uger efter, oveni fik jeg så et giro-kort på sagsomkostninger, godt 1000 kr og en vejledning i hvordan jeg sorterede og bortskaffede affaldet - det var længe kørt væk - hold kæft hvor kommunalt :roll:
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2012 19:49

Bubbii » 29 Mar 2012, 18:47 skrev:Okay tak for svar
-vil lige tjekke op på Træ 28
-Det med de 35m2 var bare fordi jeg havde hørt at der var nye regler for små byggerier, som sagde at op til 35m2 skulle man ikke længere søge hvis bare man overholdt afstand til skel og det er ingen problem her.
Men det er da nok rigtig nok at jeg hellere skulle tage at spørge på teknisk forvirring - har bare ikke de bedste affaringer derfra, fra tidligere hvor jeg skulle have nedrevet en bygning - hvilket jeg forøvrigt allerede havde gjort -he,he icon_cheesygrin.gif (man står jo hurtigt med diverse blanketter og lige et giro-kort i hånden inden man er kommet derfra)
-Angående vægt på gitterspær, det havde jeg sådan set ikke lige tænkt over, rent vægtmæssigt er der ikke noget problem i at få dem derop, men det giver jo godt nok en større vægt at bære for konstruktionen- syntes jo bare at jeg ligeså godt kunne bruge det jeg havde, men kan da godt være det er bedre at spendere en mønt på lidt spærtræ eller kan man ligeså godt købe dem færdig lavet så?, jeg har ingen anelse om hvad de ville koste, jeg skal jo bruge 8 stk ? nogen der har en idé?
Jeg vil tro at du kunne købe de nye spær for en lille tuse pr stk, men du kunne sikret lave dem billigere selv... icon_cheesygrin.gif
Køb evt noget 45x120 spærtræ til de skrå emner, og til spærfoden og tingerne i 45x95 mm, det er langt rigeligt, hvis du laver spærene efter Træ 28.. :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Havmand » 29 mar 2012 19:53

Bubbii » 29 Mar 2012, 19:37 skrev:Blæst omkuld, he, he ja det skulle jeg ha sagt :great:
Historien var egentlig at bygningen var revet ned og alt byggeaffald fjernet uden at spørge, tænkte ikke lige at det var nødvendigt da der ikke var tale om nogen specielt gammel eller fredet bygning, syntes da egntlig bare at det ville pynte, men da man jo har pligt til at opdatere sin BBR, ville jeg lige have den slettet i registret.
Det endte så med at jeg skulle søge om tilladelse til at rive den ned, og jeg kunne komme til at genopføre den hvis ikke jeg fik tilladelsen gjorde den "rare" dame mig mange gange opmærksom på, nå men jeg søgte om tilladelse og fik den da heldigvis 3 uger efter, oveni fik jeg så et giro-kort på sagsomkostninger, godt 1000 kr og en vejledning i hvordan jeg sorterede og bortskaffede affaldet - det var længe kørt væk - hold kæft hvor kommunalt :roll:
Næste gang så vælg en tændstik... Så er der heller ikke noget affald du skal køre væk... icon_cheesygrin.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Tagkonstruktion på garage

Indlæg af Zarge » 29 mar 2012 22:31

Syntes jeg kan mindes en kammi snakkede noget om at man ikke selv måtte lave spær mere, men at de skal laves af en spærfabrik ( godkendt med beregninger og alt det pjat...) ved ikke om det har noget på sig, og om det evt kun gælder beboelse...?


Besvar