Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af styring?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af styring?

Indlæg af Bigfoot » 27 mar 2012 09:52

jeg vil også sige, at hvis den dybe tallerken er opfundet, hvorfor så prøve at lave en der er dybere og anderledes??? i bund og grund ender det ud i det samme..... vejen dertil er bare væsentlig længere end ved at købe et færdigt udviklet produkt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Valg af styring?

Indlæg af lamborg » 27 mar 2012 09:53

Rigtigt ...
Men bør man se på det på den måde ? Hvis nu opfindelsen hvor man kan varme huset op på en pille om dagen (en mild overdrivelse fremmed forståelsen af ens agument) ligger lige for men ingen gad bruge tid . Hvad så... :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af styring?

Indlæg af Bigfoot » 27 mar 2012 10:22

lamborg » 27 Mar 2012, 09:53 skrev:Rigtigt ...
Men bør man se på det på den måde ? Hvis nu opfindelsen hvor man kan varme huset op på en pille om dagen (en mild overdrivelse fremmed forståelsen af ens agument) ligger lige for men ingen gad bruge tid . Hvad så... :-)
hvis den mulighed lå der, så var den nok allerede indhentet af de forskellige firmaer, som ikke laver andet end at forske og forbedre på det område.
Jeg tror næppe af producenterne af kedler og styringer, de sidder i en børnehave og har en hobby med at lege med el, for så at lave en styring ud af det... de tider er forbi icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Valg af styring?

Indlæg af lamborg » 27 mar 2012 11:07

Hæ hæ .
Kan godt være i har ret men det er jo kedeligt. Der skal opfindes . Være gang i udviklingen...selv de små ting tæller
Husk at en optimist kan se lys for enden af tunnelen. En pesimist tror det er et tog.
:-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Mattesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 mar 2012 20:36

Valg af styring?

Indlæg af Mattesen » 27 mar 2012 18:22

ja, det er lige det om det kan betale sig. at lave selv. Men ville da give lamborg ret. det kunne jo også være både sjovt og lærerigt at lave sin egen styring.


Mattesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 mar 2012 20:36

Valg af styring?

Indlæg af Mattesen » 27 mar 2012 20:58

lige en tegning over hvordan jeg havde tænkt mig styringen skulle være hvis jeg selv skulle lave den. Har dog ikke meget forstand på elektronik (er smed) men lidt kan man vel altid finde ud af.

Link til tegning: http://jalbum.net/da/browse/user/album/1147902/

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af styring?

Indlæg af Bigfoot » 27 mar 2012 21:28

Mattesen » 27 Mar 2012, 20:58 skrev:lige en tegning over hvordan jeg havde tænkt mig styringen skulle være hvis jeg selv skulle lave den. Har dog ikke meget forstand på elektronik (er smed) men lidt kan man vel altid finde ud af.

Link til tegning: http://jalbum.net/da/browse/user/album/1147902/
noget siger mig at du bør købe en færdig styring... Det der er da på ingen måde smart.
Jo du får flammer, håber jeg, men du har ikke nogen form for regulering af forbrændingen, og heller ikke nogen blæserkontrol.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mattesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 mar 2012 20:36

Valg af styring?

Indlæg af Mattesen » 28 mar 2012 02:18

Nu er dette her også kun et udkast. Nu er jeg ikke særlig meget inde i den her verden. Men de brændere jeg har set sidder der ikke flere følere, ikke andet end en der kan afbryde sneglen hvis faldrøret bliver overfyldt. Men det har jo ikke noget med styringen af forbrændingen at gøre. På taktgiveren kan man indstille hvor lang tid sneglen skal køre af gangen og hvor lang tid der skal gå i mellem den kører. Mht til regulering af blæser er det nemt at bygge en regulator ind.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Valg af styring?

Indlæg af Bri_Jac » 28 mar 2012 09:51

Bigfoot » 27 Mar 2012, 09:52 skrev:jeg vil også sige, at hvis den dybe tallerken er opfundet, hvorfor så prøve at lave en der er dybere og anderledes??? i bund og grund ender det ud i det samme..... vejen dertil er bare væsentlig længere end ved at købe et færdigt udviklet produkt.
Helt uenig i denne betragtning...

Alle enheder "burde" i mine øjne løbende forbedres... Tag fx. en bil fra 1955 og nu 2012:
Motoren er mere økonomisk og kører længere på literen.
Kabinen er blevet mere sikker at opholde sig i ved kollision.
Der findes diverse elektroniske sensorer og styreenheder der kan hjælpe i forbindelser med udskridninger ESP/ASR så ulykker kan undgås i nogle tilfælde.

Og det samme kan garantere lade sig gøre i diverse pillestyringer. Mit eget Passat C1 styring ligner noget der er udviklet engang i 1980... Hvad med Scotten anvender en Eprom... Alle andre "seriøse" elektronik udviklings firmaer har da en flash sammenbygget med CPU tag fx en Arduino, du kan selv oploade nye programmer via USB istedet for at programmere en Eprom...

Så jeg håber da at udviklingen på samtlige områder vil fortsætte i det uendelige, "bare lige fordi" man kan forbedre :-)

Mattesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 26 mar 2012 20:36

Valg af styring?

Indlæg af Mattesen » 13 apr 2012 13:46

Hej igen

Lige en statusopdatering. har fået fat i en siemens logo og fået den programeret. har testet programmet på en kammerats pille brænder, og det kører bare. nu skal jeg så til at lave selve brænderen. Men står og mangler en blæser. den billigste jeg kan finde er til en scotte. men er der nogen der ved om den kører på 12v eller 230v? er begyndt at rode lidt med noget iltstyring vil jeg også selv lave ud fra denne guide: http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... 102004.pdf Skal dog have nogle små relæer bygget ind ved dioderne som kan give signal til logo'en


Besvar