Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kan det betale sig

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

kan det betale sig

Indlæg af lille_smed » 26 mar 2012 20:48

hej

har en forbrug på 2700 til 3000 kW og året ... men ved ikke om man lige skal vente lidt og håbe på at prisen falder og det bliver bedre end de er lige nu ..

hvis man ser år tilbage så er prisen faldet en del .. men så er det jo lige det om prisen falder lige så meget de næste år

eller om man bare skal hoppe på vognen nu


Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

kan det betale sig

Indlæg af nasty » 26 mar 2012 21:22

Glem det har på fornemlsen at der nok også skal komme afgift på det
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

kan det betale sig

Indlæg af BWJ » 26 mar 2012 21:32

lille_smed » 26 Mar 2012, 20:48 skrev:hej

har en forbrug på 2700 til 3000 kW og året ... men ved ikke om man lige skal vente lidt og håbe på at prisen falder og det bliver bedre end de er lige nu ..

hvis man ser år tilbage så er prisen faldet en del .. men så er det jo lige det om prisen falder lige så meget de næste år

eller om man bare skal hoppe på vognen nu

hvilken opvarmningsform har du ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

kan det betale sig

Indlæg af Rasmus Jensen » 26 mar 2012 21:56

nasty » 26 Mar 2012, 21:22 skrev:Glem det har på fornemlsen at der nok også skal komme afgift på det
Meget uenig.

Ja det er en god forretning, den bliver selvfølgelig beder jo billiger anlægget er. Kvalitet skal slf. være i orden.

Tror ikke man vil sløjfe nettomåler ordningen foreløbig, det vil være stavns binding af mange mennesker der har investeret store penge, ud fra en ordning som netop har det formål at flere skal invester i alternativ energi former. Og solceller er en rigtig god ide. Også fordi den energi der bliver brugt til at producer dem er tjent hjem på ca. 8 år når det er mono eller poly - men ca 3-4 når det er tyndfilm - har jeg læst.

Så ja - Det er en god forretning - det er nemmer for folk med et større forbrug at tjene det hurtigt hjem.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

kan det betale sig

Indlæg af manny » 26 mar 2012 22:36

Der er ingen tvivl om at priserne er raslet kraftigt det seneste år. Konkurrencen på markedet er blevet hård og der er mange forhandlere om budet. Derfor er priserne nu også dernede hvor de nærmest ikke kan presses længere ned. Det er jo altid svært at spå om fremtiden men jeg har min tvivl på at priserne vil komme meget længere ned end hvor vi ligger nu.
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11


smalle10
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2011 15:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 130
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

kan det betale sig

Indlæg af smalle10 » 26 mar 2012 23:37

Hej. Vi sælger et 3 Kw anlæg til 42.000 kr. Så hvis du selv montere er det tjent hjem efter ca.7 år.

Hvis du mister et års elproduktion nu og venter med at købe til næste forår, så skal anlæget være faldet ca. 15 % på det år, det tror jeg ikke på og skal du tjene på det, skal faldet være større. Nej det bliver ikke billigere end nu.
Per Schmalfeldt

http://www.solcelle-fyn.dk

Lad solen hjælpe miljøet og få selv lidt mønt ud af det

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

kan det betale sig

Indlæg af lille_smed » 27 mar 2012 06:35

BWJ » 26 Mar 2012, 21:32 skrev:
hvilken opvarmningsform har du ?
jeg fyre med træ normalt og piller når jeg er for dovn og gas til varmt vand om sommeren

jeg tænkte bare på da sol fangeren kom frem .. var det også meget dyrt.. mine forælder fik tilskud til det i 96.. menere det var 15000 kr de fik .. ellers kunne det ikke betale sig .. ved godt at sol celler har været fremme noget tid .. så prisen kan da kun gå en vej .. lige som med alt anden hvor der er meget der sælgere ..

og ser gerne at cellerne bliver mere effektive end de er lige nu .. er det ikke kun 7-8 procent de udnytter

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

kan det betale sig

Indlæg af manny » 27 mar 2012 07:24

[quote="lille_smed » 27 Mar 2012, 06:35

og ser gerne at cellerne bliver mere effektive end de er lige nu .. er det ikke kun 7-8 procent de udnytter[/quote]

En monokrystalincelle udnytter ca. 13-16 % af solens stråler. Det kan lyde som en ganske lille effektivitet men man skal samtidig tænke på at solens energi er 100% gratis, så henter man 15% fra et udgangspunkt på 0 er det jo ikke så ringe endda.
Det er jo ikke at sammenligne med en bil hvor du hælder 100 liter benzin på og kun forbruger 15 liter :wink: S¨å havde regnestykket set anderledes ud.

Solceller skal da nok blive mere effektive i fremtiden, det tvivler jeg ikke på.

Med de celler der tilbydes i dag, kombineret med nettoordningen og de afskrivningsmuligheder der tilbydes er økonomien dog allerede så god at solcellerne kan tjenes ind på ganske få år. der er slet ingen tvivl om at det er en god investering som tingene og priserne er i dag, er der faktisk en bedre forretning i at have pengene liggende på taget frem for i banken uanset om man står med pengene eller finansierer anlægget.
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

kan det betale sig

Indlæg af Rasmus Jensen » 29 mar 2012 13:54

Rasmus Jensen » 29 Mar 2012, 13:54 skrev: En monokrystalincelle udnytter ca. 13-16 % af solens stråler. Det kan lyde som en ganske lille effektivitet men man skal samtidig tænke på at solens energi er 100% gratis, så henter man 15% fra et udgangspunkt på 0 er det jo ikke så ringe endda.
Det er jo ikke at sammenligne med en bil hvor du hælder 100 liter benzin på og kun forbruger 15 liter :wink: S¨å havde regnestykket set anderledes ud.

Solceller skal da nok blive mere effektive i fremtiden, det tvivler jeg ikke på.

Med de celler der tilbydes i dag, kombineret med nettoordningen og de afskrivningsmuligheder der tilbydes er økonomien dog allerede så god at solcellerne kan tjenes ind på ganske få år. der er slet ingen tvivl om at det er en god investering som tingene og priserne er i dag, er der faktisk en bedre forretning i at have pengene liggende på taget frem for i banken uanset om man står med pengene eller finansierer anlægget.
[/quote]

Lige en kort kommentar - PANASONIC/Sanyo Laver paneler der er oppe på 20% - Men de er så meget dyre, at det ikke rigtig kan svare sig, men en mulighed hvis det kniber med pladsen.

VH Rasmus 8)
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

kan det betale sig

Indlæg af pelle » 29 mar 2012 19:01

Du spørger om det kan betale sig Lille_smed...
Et forum er jo ikke en sted med profeter eller eksperter. ( Jeg mener sku det med eksperter, En ekspert skal man vogte sig for. De er så skråsikre i deres måde at tænke på, så alt andet er lige meget) Så eksperter= yt...Men. Interesserede, åbne mennesker. = in. :)
Nå, nok om det..
Jeg ved ikke om det kan betale sig for dig lille_smed. Og det er ærlig snak... :)
Men, da jeg er et interesseret og åbent menneske, vil jeg fortælle dig hvad jeg mener...
Jeg mener godt, det kan betale sig. Og du skal få solceller NU!!. :great:
Det er den vej det peger. politikerne her i landet har jo lagt sig på den grønne linje og endda med et bredt forlig.. Har man sagt A må man også sige B.
Det kan der ikke ændres på de næste mange år. Men, endnu før du får etableret solceller, endnu før vil de også have tjent sig hjem. En ting er stensikkert. prisen på el vil bare stige..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar