Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme på 1. sal

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Tom_AT » 25 mar 2012 22:32

Hej dav

Jeg skal have lavet gulvvarme på vores 1. sal inden længe. som det er nu er der kun varme i stueetagen med radiatorer. Planen er på sigt også at få gulvvarme i hele stueetagen, men der kan godt gå flere år.

Min plan er at købe en 4 kreds gulvvarme shunt til 1.salen, og så sidenhen en 5 kreds til stueetagen når det bliver nødvendigt.
Men så tænker jeg, er der noget smart i at købe en enkelt 9 kreds gulvvarme shunt med det samme, eller vil det blot skabe større problemer med udluftning osv ??

Og er der ikke noget med at gulvvarmeshunten skal placeres lidt højere end slangerne for nemmest at få udluftet skidtet?

En anden ting, hvis jeg køber en 4 kreds shunt til 1. salen, kan jeg så bare sætte en Tee på fremløbet og en på returen og så trække vand derfra op til gulvvarmeshunten på 1. salen, eller skal der noget på til at regulere det, så der ikke er risiko for at gulvvarmeshunten på 1. salen tager al varmen .. eller ?

- Tom


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Bigfoot » 25 mar 2012 23:32

Det nemmeste og bedste, er at blandekredsen sidder ovenover slangerne. Det gør det klart nemmere at udlufte.

Med hensyn til at få vandet dertil, så ja, bare et t på frem og retur, så suger kredsen selv det den skal bruge. Der sidder jo en pumpe i kredsen, så det klarer den fint sådan
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Tom_AT » 25 mar 2012 23:39

Okay super. Og du mener ikke at pumpen i shunten vil "suge" så meget varme ud af fremløbet af radiatorerne ikke vil få noget varme?

Det skal siges at 1. salen vil være på ca 80 m2, stuen er 112 m2. 1 salen vil desuden er være noget bedre isoleret. 200-250mm i vægge. 400mm på loft.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Bigfoot » 25 mar 2012 23:53

anlægget er lavet sådan her hos mig, det er bare omvendt af dit... gulvvarme forneden, og radiatorer foroven.

Har du alpha2 pumper, så kører de jo bare op i hastighed, for at kunne føde hele skidtet, og dit fyr vil bare arbejde det mere.

Har du derimod de gamle pumper, skal de måske køres op i fart.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Tom_AT » 26 mar 2012 00:03

Jeg har en alpha2 pumpe nu. Men har været nødt til at sætte den på trin 2 for at få varme helt ud til den fjerneste radiator i stuen. Da den stod på auto kneb det noget at få varmen ordentligt rundt. Men der er jo forskellige indstillingsmuligheder på sådan en pumpe. Så mon ikke jeg hitter ud af det :-)

Jeg køber nok sådan en Megapro shunt fra DVC. Det er så vidt jeg ved med en Smedegaard lavenergi pumpe, som vel kan ca det samme som en Alpha2 pumpe.


4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af 4x4Frede » 26 mar 2012 05:36

Hej Tom.

Med hensyn til placering er det langt det nemmeste at lufte/skylle dine GV-slanger ud, hvis din shunt sidder højere end slangerne.
Men det andet kan også lade sig gøre, hvis man køre lukket anlæg. Jeg ville ikke gøre det med et åbent, da jeg vil risikere luftlommer i slangerne.

Hvis du har tænkt dig at skulle have trådløs styrring af din GV, skal du være opmærksom på at det muligvis ikke er nok med én styring, hvis du både har en shunt/blandesløjfe i stuen og på 1. sal. og så løber det hurtigt op.

Og endelig så drosler man de korteste GV-kredse, for at de ikke skal stjæle vandet fra de længste. Sådan at du får samme modstand i hver slange.

Håber det kunne hjælpe dig lidt.

Mvh Frede

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Tom_AT » 26 mar 2012 09:33

Når man drosler på de korte GV kredse, gøres det på shunten, eller hvordan ?

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af lille_smed » 26 mar 2012 11:20

hej

så vidst jeg husker kan du køre det der hvor man sætter tele staterne på.. kan du juster flowet .. .. vil du lave det gulvvarme med varme fordelings plader på 1 sal ..

vil du have gulvvarme med støbt gulve nogen steder

jeg skal selv i gang med næsten det sammen som dig her til vinter . men jeg er ikke sikker på at jeg vil have styring på hvert rum . har bare snakket med en del som har bøvl med det

og ingen styring på støbte gulve .. de skal bare køre hele tiden .. tager for lang tid at ændre sig ..

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af Tom_AT » 26 mar 2012 11:32

Det bliver varmefordelingsplader i alle rum på nær badeværelset. Det blive støbe på svalehaleplader.

Planen er da at have trådløs styring i hvert rum. Har aldrig hørt om bøvl med det.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Gulvvarme på 1. sal

Indlæg af noller » 26 mar 2012 11:39

Hvorfor ikke købe shuntkreds til det hele når du alligevel får brug for det, du kan jo bare muffe den kreds af du ikke bruger og nu kommer det smarte så skal du ikke makke i det igen. Er de muffet ordentligt skulle der ikke være problemer med luft.


Besvar