Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

temperaturmåling = problem

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Bigfoot » 24 mar 2012 10:36

Jeg har førhen lavet nogle emner vedr esbeventiler og sådan, her på forummet, hvor jeg har forbandet deres temperatur-troværdighed langt væk...

Nu er jeg blevet lidt klogere, for efter jeg monterede min kamstrup, fik jeg lige købt mig et par termometre i dyklomme hos levi, så jeg kunne følge temperaturerne på min kedel.
De to dyklommer er placeret i et kryds, lige ovenpå kedlen, så jeg både har kamtruppens følere, og mine to dyklommer monteret der.

Det som jeg nu har opdaget er, at returtemp på baxiens display, kontra det på kamstrup+termometre (de to er ens), men imellem baxien og de to manuelle målinger, da er der som regel en forskel på op til 6 grader :shock:
Og vi taler 6 grader i den forkerte retning.
Så hvis min baxi viser en returtemp på 54 grader, så er den rent faktisk 60, og i det tilfælde her som irriterer mig, er at jeg faktisk kører med returforskel på 10 grader (troede jeg), så kører jeg rent faktisk kun med 5 graders forskel.... hmmm....

nogen fif til hvordan man evt kan gøre et eller andet ved følerne på en baxi, så den måler mere korrekt???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Zarge » 24 mar 2012 10:54

måske det kan justeres i styringen... På min Orlan er der en "hemlig" måde hvorpå man kan justere føleren... Men det står ikke i manualen... Måske baxien kan noget lignende...

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Jan_Al » 24 mar 2012 11:33

Hviken type følere bruger den?

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

temperaturmåling = problem

Indlæg af noller » 24 mar 2012 11:53

SÅ kan man konstatere at Baxi målere kan ikke være monteret i dyklomme da det er den mest optimale målemetode men mener da at det den rigtige retning da du jo som minimum har 60gr. retur. 65gr. retur er vel heller ikke noget at kimse af da den vil falde noget når der er forbrug.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Bigfoot » 24 mar 2012 12:30

noller » 24 Mar 2012, 11:53 skrev:SÅ kan man konstatere at Baxi målere kan ikke være monteret i dyklomme da det er den mest optimale målemetode men mener da at det den rigtige retning da du jo som minimum har 60gr. retur. 65gr. retur er vel heller ikke noget at kimse af da den vil falde noget når der er forbrug.
Problemet er i mine øjne, at frem ligger på 78 og retur på 73, men styringen siger 67 feks.

Jeg vil dog lige se om jeg evt er kommet til at trække lidt i føleren til retur, da jeg monterede iltstyring på den.

Men ja, dyklommer giver jo det bedste resultat, ingen tvivl om det. Det er jo også hvorfor jeg har lavet det ovenpå kedlen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

temperaturmåling = problem

Indlæg af noller » 24 mar 2012 14:21

Hvis du har ganske almindelig kugleventil som shunt har du nu mulighed for at indstille korrekt. Kanon info. Hvad siger fremløb? Måler den også den gale vej. Så ved jeg hvorfor jeg ikke kan hæve mit fremløb andet end til 72gr. for så har jeg reelt 78gr. frem og så pletkoger den, altså hvis vi antager at det er en generel fejl.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Bigfoot » 24 mar 2012 17:44

noller » 24 Mar 2012, 14:21 skrev:Hvis du har ganske almindelig kugleventil som shunt har du nu mulighed for at indstille korrekt. Kanon info. Hvad siger fremløb? Måler den også den gale vej. Så ved jeg hvorfor jeg ikke kan hæve mit fremløb andet end til 72gr. for så har jeg reelt 78gr. frem og så pletkoger den, altså hvis vi antager at det er en generel fejl.
Frem passer helt præcis. Det er retur den er gal med.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

temperaturmåling = problem

Indlæg af noller » 24 mar 2012 18:35

Ok måske der er hændt en ommer under montering af iltstyring.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

temperaturmåling = problem

Indlæg af Bigfoot » 24 mar 2012 18:47

noller » 24 Mar 2012, 18:35 skrev:Ok måske der er hændt en ommer under montering af iltstyring.
nope... har tjekket....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

temperaturmåling = problem

Indlæg af noller » 24 mar 2012 19:34

Det lyder mystisk ud fra den betragtning at det er to ens følere bare de måler hver sin. og der er heller intet sket med printet under montering af iltstyring.


Besvar