Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af engberg » 18 mar 2012 21:29

Jeg begynder at lede efter rør ka jeg forstå på det hele, jeg vil gerne ha lidt tilskud i vinteren :)

nu lige der er godt gang i diskutionen, så var der ik engang noget diskution om at man ik skal købe solfangere fra vvs eksperten? eller hvordan var det? :) de har nemlig til en rigtig go pris, hvis det da dur...

Det med solceller skulle også være mit næste projekt og få fat i, har nemlig et rimelig forbrug på 4500kwh når vvb ikke kører på el :( og højere når den gør.

he he sejt :) det jo hel sindsygt, de løber nok ik tør for varmt vand foreløbig :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Lintz » 20 mar 2012 18:29

dr_schlemer » 18 Mar 2012, 14:13 skrev:Hvordan og hvor godt fungerer solfangere egentlig sammen med et pillefyr om vinteren?

Jeg har selv et 20kW woody pillefyr til opvarmning af ca. 240m2. Aktuelt opvarmes brugsvand med el, da varmvandsbeholderen står i hovedhuset og pillefyret i en staldbygning.

I fremtiden pusler jeg med følgende:
1) Erstatte metro 110L el-vandvarmer med en 160L kombi-vandvarmer, som kan kobles på centralvarmen med en termostat-styret ventil. (Der skal jo være lidt til det kommende badekar ;-P )
2) Etablering af 4 gange 30 solrør på staldbygningens store tag, der er vinklet 45 grader direkte mod syd.

Som jeg har forstået det, anvendes solfangerne ofte til at varme returvandet op. Om vinteren er returtemp omkring 30-35 grader og udløbstemp omkring 60 grader. Men hvis det 30-35 grader varme vand løber op i en solfanger i frostvejr og det er lidt gråvejr, så har jeg vel reelt 4 store radiatorer liggende på taget til glæde for de lokale skovspurve, mejser, musvitter og bogfinker???

Man kunne selvfølgelig sætte en eller anden termostat-styring på, men jeg kan ikke rigtig fatte, hvordan man kan udnytte solfangere i frostvejr???
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan andres solfangerer er koblet på systemet, men mit er lavet sådan at al varme fra solfanger løber direkte ned i en 300 l vvb med dobbelt-spiral, hvis solfanger laver mere varme end vvb kan aftage sørger en 3-vejs ventil for at sende overskud ud i huset og dermed sparer jeg på pilleforbruget.
Så hvor meget ens solfanger bidrager til husopvarmningen kommer selvfølgelig an på hvor stort ens vandforbrug er i husstanden.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Flemming DJ » 21 mar 2012 09:58

Dr. schlemer> For lige at rydde en evt. misopfattelse af vejen, så er solvarmekredsen og centralvarmekredsen adskilt: Der løber IKKE centralvarmevand op i solfangeren, hvis væske i øvrigt normalt er frostsikret.

Desuden sørger styringen til solvarmen via temperaturfølere for, at dennes pumpe kun kører, når fangeren er varmet tilstrækkeligt op til at kunne opvarme tanken eller ved rumvarme f.eks. returvandet til fyret via varmeveksler.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af dr_schlemer » 21 mar 2012 10:38

Flemming DJ » 21 Mar 2012, 09:58 skrev:Dr. schlemer> For lige at rydde en evt. misopfattelse af vejen, så er solvarmekredsen og centralvarmekredsen adskilt: Der løber IKKE centralvarmevand op i solfangeren, hvis væske i øvrigt normalt er frostsikret.

Desuden sørger styringen til solvarmen via temperaturfølere for, at dennes pumpe kun kører, når fangeren er varmet tilstrækkeligt op til at kunne opvarme tanken eller ved rumvarme f.eks. returvandet til fyret via varmeveksler.
Ja... talte med et par gutter igår om det... og det virker jo fornuftigt, at det selvfølgeligt er et selvstændigt kredsløb, der er koblet på centralvarmen eller vvb'en med en varmeveksler med termostat-styring...

Men hvor meget kan f.eks. 4x30 rør give på en vinterdag? Mange L kan varmes op til 60grader?

Nogen, der har erfaringer med solfanger som støtte til centralvarmen?
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

engberg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af engberg » 28 mar 2012 21:34

Så blev der bestilt 60 rør og 300l vvb, fra dansk vvs-center :) glæder mig til at se det. og hvor meget det kan gi fra sig, ellers må der jo 30 rør mere op :)


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Flemming DJ » 29 mar 2012 12:00

Her er min oversigt over de første to års solvarmeproduktion i et regneark: viewtopic.php?f=121&t=13237#p138245

Det er forsvindende lidt, der produceres i vintermånederne (læs: november-jan/feb). Men, på en god frostklar solskinsdag kan selv bunden af en 300 ltrs solvarmebeholder da godt snige sig op nær de 60 grad. (Toppen ER jo varmet op af tilskudsvarme fra fyret).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af dr_schlemer » 29 mar 2012 16:13

Flemming DJ » 29 Mar 2012, 12:00 skrev:Her er min oversigt over de første to års solvarmeproduktion i et regneark: viewtopic.php?f=121&t=13237#p138245

Det er forsvindende lidt, der produceres i vintermånederne (læs: november-jan/feb). Men, på en god frostklar solskinsdag kan selv bunden af en 300 ltrs solvarmebeholder da godt snige sig op nær de 60 grad. (Toppen ER jo varmet op af tilskudsvarme fra fyret).
Ok. Men så kan man jo bruge anlægget til at varme centralvarmen op i sommerhalvåret og så anvende træpillefyret i vinterhalvåret. Det kunne måske være en ganske udmærket løsning. Så skal der bare lige regnes på hvor mange m2, der behøves til at dække et varmeforbrug på f.eks. 3-5kW.

Hvordan skal dit ark læses? Har du mulighed for at beregne en søjle med kWh-produktionen pr. m2 solfanger pr. dag i de enkelte måneder?
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Flemming DJ » 29 mar 2012 23:25

Vi har 9 m2 absorberareal, pladefangere. Du kan nøjes med at se på de blå søjler i nederste diagram, som viser produktionen i kWt pr. md. i hhv. 2010 og 11 - eller vælge at se dataarket (det andet faneblad). Det med soltimer er kun lavet for at se, om udbyttet blev større ved en øget pumpehastighed.

Et søjlediagram over produktionen pr. m2 på alle årets dage? Er det dét, du efterspørger? Det har jeg ikke lavet men kan da godt fremstille et, hvis du insisterer. Jeg har data fra de enkelte dage.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 apr 2012 10:03

Det er uden al tvivl en stor indvestering.
Men til gengæld virker sådan et anlæg jo mindst 20 år frem i tiden, og hvad vil El-prisen så være på det tidspunkt.

Det er jo en eengangsudgift, og så behøver man ikke tænke på al bøvlet med køb af brændsel, rengøring af kedel, regning fra skorstensfejer, og pasning af fyr hver dag året rundt.
Udskiftning af kedel efter 10 - 15 år og meget andet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af famdue » 11 apr 2012 10:31

Lintz » 18 Mar 2012, 10:25 skrev: Hold da op - og så er vi så heldige at vi kan købe dem af dig - meget belejligt icon_cheesygrin.gif

:great: :great: :great:
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


Besvar