Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
clach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 mar 2011 18:38

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af clach » 20 mar 2012 18:53

Mit indlæg går sådan set på lidt erfaringsudveksling...

Jeg skiftede i efteråret mit gamle oliefyr ud med en 16kw scotte...Og det har været super. Har løseligt udregnet sparet omkring 12.000 på varmeregningen i år alene!! Men jeg har nogle gange oplevet at det har fejltændt og meldt "kold keddeltemperatur", hvilket jeg har prøvet at komme til livs ved at justere på diverse indstillinger i styringen.
Men i løbet af de sidste par uger tror jeg at jeg har haft 2-3 episoder med problemet...Jeg har nogle gange lagt mærke til at styringen viste at der var lys i brænderen på trods af at fyret var slukket, men jeg har ikke tænkt nærmere over det, da det som regel har været lige efter fyret har været slukket at jeg har set det. Så der måske kunne være nogle gløder tilbage...
Men i går da den lavede fejltænding fik jeg nok...jeg undersøgte lysføleren for løse forbindelser uden at finde noget. men kunne se på styringen af lux-tallet skiftevis steg og faldt med slukket fyr.
Efter at ha prøvet lidt forskellige ting slog det mig om lysføleren mon kunne se lys ned igennem pillerøret. Mit fyr står meget tæt på et vindue og det var solskin i går, så jeg prøvede at dække smelteslangen til. Og lx-værdien faldt. Jeg fjernede afdækningen og lx-værdien steg.
Så tror jeg har fundet årsagen til mine problemer, i form af lysindfald igennem den gennemsigtige smelteslange :)

Er det kun mig der har oplevet det? Og hermed en lille opfordring til NBE om at ændre smelteslangen tilbage til den grå hvor lyset ikke kan komme igennem :)


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af Grevens » 20 mar 2012 20:39

... der må være da være andre end dig der har oplevet dette !!! ... 8)
...

levi

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af levi » 20 mar 2012 20:42

clach » 20 Mar 2012, 18:53 skrev:Mit indlæg går sådan set på lidt erfaringsudveksling...

Jeg skiftede i efteråret mit gamle oliefyr ud med en 16kw scotte...Og det har været super. Har løseligt udregnet sparet omkring 12.000 på varmeregningen i år alene!! Men jeg har nogle gange oplevet at det har fejltændt og meldt "kold keddeltemperatur", hvilket jeg har prøvet at komme til livs ved at justere på diverse indstillinger i styringen.
Men i løbet af de sidste par uger tror jeg at jeg har haft 2-3 episoder med problemet...Jeg har nogle gange lagt mærke til at styringen viste at der var lys i brænderen på trods af at fyret var slukket, men jeg har ikke tænkt nærmere over det, da det som regel har været lige efter fyret har været slukket at jeg har set det. Så der måske kunne være nogle gløder tilbage...
Men i går da den lavede fejltænding fik jeg nok...jeg undersøgte lysføleren for løse forbindelser uden at finde noget. men kunne se på styringen af lux-tallet skiftevis steg og faldt med slukket fyr.
Efter at ha prøvet lidt forskellige ting slog det mig om lysføleren mon kunne se lys ned igennem pillerøret. Mit fyr står meget tæt på et vindue og det var solskin i går, så jeg prøvede at dække smelteslangen til. Og lx-værdien faldt. Jeg fjernede afdækningen og lx-værdien steg.
Så tror jeg har fundet årsagen til mine problemer, i form af lysindfald igennem den gennemsigtige smelteslange :)

Er det kun mig der har oplevet det? Og hermed en lille opfordring til NBE om at ændre smelteslangen tilbage til den grå hvor lyset ikke kan komme igennem :)
Sjov historie - jeg har aldrig hørt eller set lign. tilfælde før icon_cheesygrin.gif

mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af mrjyden » 20 mar 2012 20:47

Det lyder da utroligt at lyset km komme igennem men er det en gennemsigtig slange så kan det jo godt ske lyset ryger igennem køre selv med den gammel grå slange men skal da ud og se om et kraftig lys kan påvirke photo senso

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af Oldgaard » 20 mar 2012 21:10

Grevens » 20 Mar 2012, 20:39 skrev:... der må være da være andre end dig der har oplevet dette !!! ... 8)
ikke nødvendigvis :? husk på at der er flere faktorer som spiller ind og de skal alle lige ramme magen til clach`s
F.eks hvad vej vender vinduet ?
hvilket glas er der i ?
højde vinduet sidder i ?
afstand fra vindue til faldrøret ?


hvis bare 1 af de faktore ikke passer, så får man jo ikke problemet
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af lamborg » 21 mar 2012 03:05

Under rense stop.
Når man knalder brændren i og slutter af med at sætte faldrøret på skal man lige være varsom.
Kik på din lux måler inden du trykker på start for den tager ca 30 sek inden den er på nul.
Og får man startet fyret op mens den kan se lux ja så går den ikke i vent og optænding men i drift og smider piller på indtl den har kørt x antal min uden lys.
Men når bare man lige er opmærksom på det så er det jo ikke et problem.
Men hensyn til smelteslangen .
Der er en del som har efterspurgt den klare faldslange herinde og det kan være derfor at NBE har besluttet at genindføre den.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

clach
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 mar 2011 18:38

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af clach » 21 mar 2012 09:07

Ja jeg tænkte ogaå selv at det er en lidt sjov historie og tænkte det måske kunne komme andre til gode :) Det er jo ikke lige der man normalt leder efter fejl :)
@lamborg: Jeg er godt klar over at faldrøret skal sidde rigtigt, og det var også først der jeg troede den måske så lys. Men alle mine tilfælde af problemet har aldrig været efter en rensning...fyret har som regel kørt mange dage uden problemer. Så det var faktisk også fordi det gik i drift ca 5 sek efter det havde påbegyndt optænding 1, at jeg fik mistanke til lysindfaldet :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Erfaring med "Kold keddeltemperatur"

Indlæg af lamborg » 21 mar 2012 14:03

Hej clach
Jeg har sådan en vane med at som det sidste lige at knalde faldrøret i og så trykke på start.
Så jeg røg i den et par gange inden jeg opdagede havd der skete. :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar