Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aske fra korn giftig?

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Besvar
Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Aske fra korn giftig?

Indlæg af Falcon » 08 sep 2007 08:24

Jeg læste i et af de tidligere indlæg at asken fra korn er giftig og indeholder tungmetaller. Hvor giftigt er er det egentlig og hvilke tungmetaller taler vi om og hvor skulle de stamme fra ?


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 08 sep 2007 08:43

Hej
Dette er det eneste jeg har læst om det jeg ved ikke om det hjælper.
det er kopieret fra

http://www.bmr.dk/energi/default.htm
Aske - hvorhen ?
Asken fra kornet indeholder en række af kornets næringsstoffer og kan udspredes på marken, men det bør spredes meget tyndt, idet det også indeholder tungmetaller. I praksis kan man sprede asken sammen med staldgødning.
Aske bør ikke hældes i gylletanken, pga. det bundfælder og danner en hårdt lag i bunden af tanken.
Alternativt bør asken bortskaffes med dagrenovation, eller afleveres på genbrugspladsen, til deponering.



Støv fra korn og aske -
Særligt støvet fra korn er farligt at indånde. Det er derfor nødvendigt at bruge støvmaske til håndtering af kornet, særligt hvis der er tale om korn, som er uegnet til dyrefoder (pga. mug).
Også ved rengøring af kedlens røgtræk og røgrør bør man anvende støvmaske. Som mindste krav bør man anvende et filter af typen P2, eller endnu bedre et P3-filter. I samme forbindelse er det vigtigt at huske at brug af én-gangsmasker sjældent giver en acceptabel sikkerhed, da disse er vanskelige at få til at slutte tæt mod ansigtet.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Indlæg af Falcon » 09 sep 2007 12:07

OK - tak for linket.

Det undre mig bare at et bio brænsel som korn skulle frigive tungmetaller ved afbrænding. Det kunne jeg da godt tænke mig at høre den naturlige forklaring på.

liagro
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 25 feb 2007 12:04
Mit fyr: MGM Comfort
Areal: 160
Brændsel: Diverse piller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Indlæg af liagro » 09 sep 2007 17:17

Jeg er ikke biokemiker men da det korn der bruges til varme har vokset under den samme sol og på den samme jord som det korn der anvendes til dyrefoder og menneske føde, må indholdet af tungmetaller også være det samme så mon asken fra fyret er mere farlig end det der normalt ender på toilettet.
Hilsen Karsten

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Indlæg af Sol-eco » 09 sep 2007 22:31

liagro skrev:Jeg er ikke biokemiker men da det korn der bruges til varme har vokset under den samme sol og på den samme jord som det korn der anvendes til dyrefoder og menneske føde, må indholdet af tungmetaller også være det samme så mon asken fra fyret er mere farlig end det der normalt ender på toilettet.
Hilsen Karsten
Hej

Det er korrekt at aske fra korn, og specielt fra halm indeholder tungmetaller. Tungmetallerne stammer fra den gødning der spredes ud på markerne, her er de naturligt forekommende. Gennem årene er stofferne blevet opkoncentreret. Det tungmetal der er særligt problematisk er cadmium.
Langt de fleste halmfyrede kraftværker kan idag ikke overholde de krav der er til udbringning på markerne og leverer derfor deres flyveaske til Kommunekemi.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk


levi

Indlæg af levi » 10 sep 2007 11:15

Ved rensning af stoker som kører med korn bør man have iltværn på ved rensning/vedligeholdelse, da støvpartiklerne fra kornasken betegnes som særdeles skadelige.

Snakkede engang med en skorstensfejer som sagde at aske fra korn var ligeså skadeligt som asbest (Ved nu ikke om det er korrekt).

Det største problem må være bortskaffelse af kornasken - det må man vel ikke bare smide i skraldespanden, eller grave ned i haven ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 10 sep 2007 13:22

Ved rensning af stoker bør man have støvmaske på uanset hvad man fyrer med.
Asken fra korn kan deponeres på genbrugspladsen eller på marken.
Jeg har altid afleveret min aske på genbrugspladsen uanset om den er fra korn, træpiller eller andet.

Som jeg læser det er det støvet fra kornet der er værst, især hvis man fyrer med skadet korn som indeholder mug, svampe.
Derfor skal man også have støvmaske på når der fyldes korn i magasinet.
Dette bør man iøvrigt også have selvom man fylder andet brændsel i magasinet. Støv i lungerne er usundt.

Det læsestof der refereres til tidligere, kan findes her som pdf:
http://www.bmr.dk/docs/kornfyr05.pdf
MvH Ulrik©

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 10 sep 2007 21:51

stortset Alt det støv/røg/gasser som du indhalere er farligt. Arbejder du med beton risikere du at få "betonlunger", arbejder du med jern, får du "jernlunger". Cykler du på arbejde langs en trafikere vej, dør du af de giftstoffer som bilerne udleder... Kort sagt, så er alt giftigt, men hvis vi bare begrænser indtagelsen/ikke udsætter os selv for alt for store mængder, lever vi jo nok den tid som vi skal...

Når man renser fyret, skal prøve at minimere støvgenerne, det kan gøres ved at trække rensebørsten langsom ud, det sidste stykke, og ved at beherske skovlen. En anden god ting er at lave gennemtræk, hvis muligt.


Besvar