Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af 4x4Frede » 20 mar 2012 08:35

Hej allesammen.

Inden for en overskuelig fremtid står jeg og skal skifte mit oliefyr ud med et pillefyr.
Og jeg regner med at købe godt og brugt.

Og nu har jeg to i kikkerten.

Men hvordan med driftsikkerheden?
Kan se at KLén ikke er det mest roste. Og den skal man selv tænde op i ikke sandt?

BB14éren synes jeg ikke at kunne finde så meget om, men hvad er folks erfaringer med den?

og er der andre fyr jeg burde kigge på? Prisen skal helst ligge omkring 10.000 +/-

Mvh Frederik


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Ulrik » 20 mar 2012 09:28

-Jeg mener at bb14 er blevet erstattet af biomax.
For 10.000 kommer du ikke langt. De aller billigste ligger omkring 20.000,-
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Bigfoot » 20 mar 2012 09:41

hvis budgettet er så lavt, så burde du lade helt værre.... kort og kontant!

Kl'eren og de andre små pillefyr der, og så som brugt (som jeg går ud fra er meningen, når priser er hvor den er), er mere bøvl end glæde, og husk altid, at dem som sælger sådan noget efter nogle år, som regel har en grund dertil. new5

Ud over fyret, når du konverterer fra olie til piller, så vil der jo også komme andre ting der lige skal ændres, og de har alle sammen en dårlig vane med at koste lidt penge også.

Så gør som Ulrik, find de ca 20.000-25.000 til et fyr som f.eks en scotte eller sådan, og så lige sørg for at have et par kroner ekstra i lommen til diverse, så er du væsentlig bedre kørende.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af 4x4Frede » 20 mar 2012 09:55

Ja, jeg ved at de koster deromkring af ny, men jeg mener ikke, at det er urealistisk at købe brugt i rigtig god stand.

Er der selvopstart på KLén og er det en dødssejler?

Og er der noget man lige skal være særlig opmærksom på i forhold til en BB14?

Og ja, jeg er også klar over at der er en grund til at folk sælger, men jeg er også overbevist om at nogle folk ikke renser og vedligeholder i tilstrækkelig grad, og at det også kan være skyld i deres problemer.

Jeg er selv udlært vvsér i 2002 og er ikke nervøs for installationen. Men mit kendskab til diverse pillefyr er sparsomt, så derfor vil jeg gerne vide lidt mere inden jeg beslutter mig.

Og jeg mener ikke at et højt budget er lig med succes.

Men tak for svarene. Så melder jeg lige tilbage når jeg engang har købt. Så vil jeg nok også have noget mere og bidrage med :)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Ulrik » 20 mar 2012 10:01

4x4Frede skrev:Ja, jeg ved at de koster deromkring af ny, men jeg mener ikke, at det er urealistisk at købe brugt i rigtig god stand.
Brugt er selvfølgelig en anden sag.
4x4Frede skrev:Er der selvopstart på KLén og er det en dødssejler?
Nej, der er ikke tænder på. Det skal der efter min mening være for at muliggøre problemfri helårsdrift.
4x4Frede skrev:Og er der noget man lige skal være særlig opmærksom på i forhold til en BB14?
Jeg kender den ikke, men ved den ikke produceres mere.

Men lad os se om der ikke kommer nogen forbi der rent faktisk har erfaring med disse anlæg.
MvH Ulrik©


4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af 4x4Frede » 20 mar 2012 10:16

Ja det er jo det.

Og nej er der ikke tænder på skal jeg som minimum have mig en akkumuleringsbeholder, og det er jeg ikke interesseret i :)

Men lad os nu se hvad folk byder ind med .

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Havmand » 20 mar 2012 11:01

1 hvor holder du til
2 hvilken oliekedel har du... Er det muligt at montere pillebræbder på (til øvrige medlemmer - ja, jeg ved det er noget gøgl, men en mulighed)
3 overvej at hæve budgettet - der er ikke meget ved at få monteret et fyr, som dels kræver meget indstilling, rens og er alt for dyr i piller - er godt klar over at olien er dyr, men... Det kan hurtigt blive dyrt i piller...
4 har du været ude og kigge hos forhandlerne og pille ved deres demomodeller - nogle gange skal de jo skiftes ud, og så er der som regel en god pris at hente...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Bigfoot » 20 mar 2012 11:20

4x4Frede » 20 Mar 2012, 10:16 skrev:Ja det er jo det.

Og nej er der ikke tænder på skal jeg som minimum have mig en akkumuleringsbeholder, og det er jeg ikke interesseret i :)

Men lad os nu se hvad folk byder ind med .
Sikke da noget vrøvl. Du behøver da ingen akkutank, bare fordi den ikke kan tænde selv. Generelt skal der ingen akkutank til en stoker eller pillebrænder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

dannidines

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af dannidines » 20 mar 2012 11:41

hej Frede,

jeg valgte selv, den december vi købte huset, at hive oliebrænderen af kedlen og smide en woody/scotte brænder på.. med velsignelse af fejeren naturligvis! det er ikke den nemmeste kedel at rengøre, men ikke så slemt som folk får det til at lyde.. virkningsgrad, tja... varmer 220 m2 op for mellem 3,5-5 tons - kun suppleret af brændeovnen i perioder..

det jeg vil frem til er, som nødløsning såfremt fejer godkender det og kedlen egner sig (rense mulighed), så smid en f.eks. scotte brænder på din kedel.. det koster mellem 12500-14000 kr for brænder, sneglen og styring.. så bygger du en silo selv... det næsten så billigt du kan gøre det!

brugt, tja... det kan være farligt, der er som der skrives oftest en grund til det sælges - bedst brugt må være folk som har købt hus med træpillefyr som ikke ønsker det og af den grund skifter varmekilde..

men jeg ville ikke spare 2000-3000 kr mod at miste garantien - det er husets hjerte sådan bette varmefætter;-)

held og lykke med valget!

4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af 4x4Frede » 20 mar 2012 11:58

Ja, det er et område, hvor der er ligeså mange meninge og muligheder, som der er fyrbødere :)

Men jeg er nu ikke bange, for at købe brugt hvis begrundelsen for at sælge er troværdig.

Og tak for de gode svar. Det er altid godt med flere perspektiver.


Besvar