Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 18 mar 2012 22:04

hej pll

Nu tror jeg det begynder at falde på plads. Jeg vil kigge på det i morgen, og sikkert komme til at forstå det endnu bedre..

De kontaktorer med 2 slutte og 1 bryde kontakt.. Kan du prøve at linke til sådant et, eller er det ikke noget man finder på nettet?

Disse to kontaktorer samt to endestop, plus en bunke ledninger, er det eneste vi skal bruge til opsætningen ikke sandt? Eller vi skulle også have fat i en afbryder ikke?


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll » 18 mar 2012 22:09

I skal også have en afbryder, hvis i vil have stemplet til at køre tilbage og stoppe der.
De relæer du viste billeder af er gode nok, i skal bare have en 24AC til styrekredsen.
Ellers kan i finde nogle med 230 spoler og lave det hele i 230V.
Det letteste er at besøge den lokale elektrikker og høre om han ikke har nogle gamle i kan få billigt, han har helt sikkeret noget liggende.

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 18 mar 2012 22:20

Okay... Jamen jeg havde faktisk ikke forestillet mig der skulle en afbryder på. Men jo, det vil nok være det mest fornuftige. Jamen jeg vil gerne holde det hele i 230v for at gøre det så ukompliceret som muligt, så vi må lige se, om vi ikke kan finde nogle nye relæer med 230v spoler.

Som du selv skriver er den lokale elektriker et godt bud. Så må vi håbe han ikke smider noget skrammel i hovedet på mig, når jeg spørger efter to 230v relæer med 2 sluttekontakter og 1 brydekontakt..

Du har i hvert fald været til en kæmpe hjælp indtil videre pll, og det skal du have tusinde tak for. Jeg er blevet sat meget bedre ind i sagen, end jeg var i går aftes ;-) Lur mig om vi ikke nok skal få lavet noget der virker.

Men der kommer nok flere spørgsmål i løbet af ugen, så håber du vil følge lidt med i tråden ;-)

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll » 18 mar 2012 22:33

Jeg skal nok følge med, spørg bare løs.

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 18 mar 2012 22:40

Dejligt dejligt... Min fornemmeste opgave i morgen blir at få styr på det her, og eventuelt få skaffet nogle dele. Så snart jeg har delene, smider jeg billeder op, så vi kan se om jeg har skaffet det rigtige grej..


MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 19 mar 2012 21:46

Hej hej

Ja nu skal i høre.... Til vores store skuffelse og frustration, brød maskinen desværre ned i dag... Da vi dumt nok havde valgt at køre jern mod jern (i mangel på tid, til at lave sliddele på stemplet), fandt vi i dag ud af, at det skulle vi aldrig have gjort. Vi splittede både stempel, adapter til stempelstang og presserøret af. Gevindtappen knækkede af adapteren til stempelstangen, presserøret fik revet en stor stribe metal af indvendigt i røret, som nu sidder i en stor klump, og stemplet er også revet godt og grundigt i stykker... øv øv øv, mest fordi vi skal afleverer fredag, og ikke har tid til at lave nye dele. I stedet vil vi torsdag og fredag frem til kl 12.00 prøve at få maskinen repareret, så vi kan fremvise lidt for censor... Men det er godtnok noget af en skuffelse. Vi var lige ved at afprøve en ny matise med en anderledes konus, som så ud til at lykkedes for os, og sende en fin briket ud, da maskinen sprang fra hinanden...

Men vi kommer forhåbentlig op på hesten igen. Nu står tiden frem til onsdag kl 12.00 på at skrive rapport, fordi den skal afleveres to dage før selve maskinen, som skal afleveres fredag kl 12.00. Vores koncept er godt nok, man kan godt lave en briketpresser sådan som vi har gjort, men vi har desværre valgt nogle for spinkle materialer, mht godstykkelser osv. Men så har vi lært det. Vi troede endda til at starte med, at vi havde overdimentioneret alt alt for meget. Men vi blev da klogere. Bare ærgeligt det skulle gå sådan her...

Med hensyn til EL er jeg stadigvæk i fuld gang. Vi skal anvende to fag i vores projekt, det første er selvfølgelig hydraulik og det andetn er EL. Så derfor er det stærkt nødvendigt, at vi få fuldført opgaven indenfor dette fagområde.

PLL

I morgen tidlig har jeg fået en lærer til at hjælpe mig en smule, og sætte mig lidt bedre ind i tingene. Så jeg forventer at få laves alt hvad der hedder EL og styring i morgen. Jeg lægger billeder op af det cirka kl 16 i morgen, og jeg vil gerne spørge dig, om du har lyst til lige at kigge det igennnem, og eventuelt rette det nøgleskema (jeg laver det efter det nøgleskema du sidst har lagt op), hvis jeg skulle lave lidt om i forhold til tegningen, og så smide et nyt op. Så kunne vi nemlig bruge det i vores rapport som skal afleveres onsdag. Det ser nemlig ud til du har meget styr på det, og jeg har overhovedet ikke, så ville blive meget glad, hvis du gad hjælpe med det i morgen. Selvfølgelig kun hvis du har tid, lyst og mulighed :-)

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Havmand » 19 mar 2012 23:00

Øv når tingene ikke virker...
Ang. Dim. Så er det nogle voldsomme kræfter der er på spil ved hydraulik....
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af Havmand » 19 mar 2012 23:03

I øvrigt håber jeg i når at få rimeligt styr på dyret til afleveringen....

Hvor kunne det være sjovt at ha presset opgaven ind i en briket...
På gym, skulle den sidste mat. Opgave afleveres lidt kreativt...

Jeg har set opgaver afleveret på en pattegris, skrevet på et lagen og som pynt på et juletræ :lol:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll » 20 mar 2012 06:37

Hej, jeg skal nok kigge det igennem.

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk » 20 mar 2012 15:59

Hej Hej

Styringen er lavet og det virker ;-)

Jeg lægger lige billederne ind kl 17. Blev lidt forsinket i arbejdet ;-)


Besvar