Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med ny C2

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Problemer med ny C2

Indlæg af Albert » 19 mar 2012 19:23

Der er den åbenlyse fordel ved at have pumpen på retur,at hvis der er luft i kedlen,vil den have meget lettere ved at komme af med luften ,når trykket kommer nede fra,så det er uden tvivl derfor din VVS mand har sat den på retur,og som du skriver han ved nok hvad han laver.

Der kan være nogle teorier om at den suger luft når den sidder på retur,men hvis det skyldes utætheder vil der jo løbe vand ud de samme steder,hvis du flytter pumpen over på fremløb,hvor den så iøvrigt stadig suger på returstrengen,så den teori er vist ikke helt vandtæt.


Et C1 anlæg ville være rigeligt til 225 m2,jeg kører selv med 15 KW til 240 m2,og den er absolut ikke presset.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med ny C2

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 19:30

Albert » 19 Mar 2012, 19:23 skrev:Der er den åbenlyse fordel ved at have pumpen på retur,at hvis der er luft i kedlen,vil den have meget lettere ved at komme af med luften ,når trykket kommer nede fra,så det er uden tvivl derfor din VVS mand har sat den på retur,og som du skriver han ved nok hvad han laver.

Der kan være nogle teorier om at den suger luft når den sidder på retur,men hvis det skyldes utætheder vil der jo løbe vand ud de samme steder,hvis du flytter pumpen over på fremløb,hvor den så iøvrigt stadig suger på returstrengen,så den teori er vist ikke helt vandtæt.


Et C1 anlæg ville være rigeligt til 225 m2,jeg kører selv med 15 KW til 240 m2,og den er absolut ikke presset.
Det er netop problemet. Der kan være så små utætheder at vandet ikke kan komme ud men stadig sagtens suge luften ind.

Nu er det ikke altid at teori og praksis går hånd i hånd. Men du lader ikke til at ville tro mig. Så du kan jo prøve at søge lidt rundt på forum. Jeg er ikke den eneste der har haft dette problem.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Problemer med ny C2

Indlæg af Albert » 19 mar 2012 19:35

Jamen lille mand,hvis der ikke kan komme vand ud,hvordan i alverden kan du så vide at der kan komme luft ind :shock: :shock:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med ny C2

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 19:37

Albert » 19 Mar 2012, 19:35 skrev:Jamen lille mand,hvis der ikke kan komme vand ud,hvordan i alverden kan du så vide at der kan komme luft ind :shock: :shock:
Der er ingen grund til at tale ned til mig. Det troede jeg egentlig du var voksen nok til ikke at gøre.. Men jeg tog nok fejl.

Der er vist ingen grund til at fortsætte denne diskussion.

Diham
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2012 13:44

Problemer med ny C2

Indlæg af Diham » 19 mar 2012 20:02

Vi er yderst taknemmelige over jeres svar og håber bestemt at fyret snart bliver mere ophedet en debatten herinde;-) tak igen
Men det at den er for stor - kan det gøre at den bliver så varm på nogle flader og dermed danner luft?


levi

Problemer med ny C2

Indlæg af levi » 19 mar 2012 20:44

Diham » 19 Mar 2012, 20:02 skrev:Vi er yderst taknemmelige over jeres svar og håber bestemt at fyret snart bliver mere ophedet en debatten herinde;-) tak igen
Men det at den er for stor - kan det gøre at den bliver så varm på nogle flader og dermed danner luft?
Ja! - og jeg vil forøvrigt også mene den Passat er ALT for stor til jeres hus...

levi

Problemer med ny C2

Indlæg af levi » 19 mar 2012 20:48

Tom_AT » 19 Mar 2012, 19:37 skrev: Der er ingen grund til at tale ned til mig. Det troede jeg egentlig du var voksen nok til ikke at gøre.. Men jeg tog nok fejl.

Der er vist ingen grund til at fortsætte denne diskussion.
Tom - jeg er desværre enig med Albert - hvis du får luft i systemet når pumpen sidder på returen, - så er problemet et andet sted end en utæthed i anlægget!

F.eks hvis en selvudlufter eller lign. "hænger" etc. - ja der kan være mange årsager, - men en utæthed, - næppe :shock:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Problemer med ny C2

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 21:03

Ingen behøver egentlig at være enige :-)
Jeg har oplevet at have problemer med luft i anlægget da pumpen sad på returen. Dette problem blev elimineret da pumpen blev sat over på fremløbet. Efterfølgende har jeg læst lidt om andre der også har nævnt samme problematik her på forum.

En smed har også nævnt problemet for mig, det var derfor jeg prøvede at flytte pumpen i første omgang.

levi

Problemer med ny C2

Indlæg af levi » 19 mar 2012 21:05

Tom_AT » 19 Mar 2012, 21:03 skrev:Ingen behøver egentlig at være enige :-)
Jeg har oplevet at have problemer med luft i anlægget da pumpen sad på returen. Dette problem blev elimineret da pumpen blev sat over på fremløbet. Efterfølgende har jeg læst lidt om andre der også har nævnt samme problematik her på forum.

En smed har også nævnt problemet for mig, det var derfor jeg prøvede at flytte pumpen i første omgang.
Men problemet kommer ikke pga. en utæthed, - det kommer af en anden årsag, - f.eks fra en selvudlufter der "hænger" eller lign.

Pumpens placering har INGEN indflydelse på luft i anlægget overhovedet!

Blot det der var min pointe :great:

Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

Problemer med ny C2

Indlæg af Blaser » 30 apr 2012 07:50

Hej,
Uden at have erfaring med Passat stoker vil jeg gerne blande mig lidt alligevel. Jeg fyrer selv med flis og har også haft lidt indkørings problemer. Lidt samme problemstilling som trådstarteren har. Ved flisfyring har jeg indstillet styringen med kort pause tid mellem indskub, altså sneglen holder kun stille i 15 sekunder mellem hver kørsel, standard indstilling for min stoker er 20 sekunder. Det er en lille forskel men nok til at det nu kører rigtig godt, og brænder helt rent.
Jeg har også erfaret at meget fint hugget flis (mini- eller pilleflis) kræver en anden indstilling i forhold til groft flis med større stykker træ i.
Generelt for flisfyring gælder efter hvad jeg har læst mig til herinde, og nu også erfaret, at stokeren skal fødes med brændsel ofte men i små mængder.

Håber det kan hjælpe
Blaser


Besvar