Hjemmelavet briketpresser

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej PII

Jamen det lyder godt, at du har lavet et diagram.. Har du nok forstået hvordan jeg vil ha den skal køre maskinen? Jeg har tit fået af vide, at jeg er svært og forstå, når jeg prøver at forklarer noget?

Jeg ved ikke om de relæer er AC eller DC, der står ikke mere på dem, end jeg har taget billeder af.

Vores magnetventil er 230v. Jeg har fået dem til at køre, ved at slutte dem til stikkontakten med en almindelig forlængerledning. Det kan du også de på et af billederne.

Mvh Martin

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej igen PII

Jeg tror de relæer vi har er AC. Det står i hvert fald en 2-3 steder på dem. Kan du også se på de billeder jeg har lagt ind. Der står 24v 50Hz i toppen af dem, og 24v 60Hz i bunden på dem. De er magen til hinanden de to relæer. Men de dur vel ikke til vores system, når magnetventilerne er 230v???

Mvh Martin
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll »

Jeg har lavet et nyt diagram hvor i kan forsyne magnetventilerne med 230V og relæerne med en anden spænding.
Det lyder som om at relæerne er med 24V AC spoler, det kan i også godt bruge men det kræver så at i har en 24V Ac strømforsyning. Styrkredsen til venstre på diagrammet skal så forsynes med 24V AC og magnetventilerne til højre med 230V AC.
Vedhæftede filer
Briket presser_1.pdf
(19.07 KiB) Downloadet 117 gange
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej pll

Jeg skal være fuldstændig ærlig og sige, at jeg ikke har ret meget forstand på el. Vi er ikke nået så langt på skolen endnu, at vi er blevet sat ind i fagbegreber osv. Jeg skal have det skåret ud i pap :-) Ved det ikke er nemt, men alle forsøg er velkomne..

Nu vil jeg lige prøve at ridse op, i ord, hvordan vores briketpresser skal virke.

På pumpestationen sidder 230v magnetventiler. Vi har et stempel, som er monteret i enden af stempelstangen på hydraulikcylinderen. Det stempel skal presse savsmuld ud gennem en konus, for enden af det rør, som stemplet køre frem og tilbage indeni. Når stemplet køre frem, får det olie forsynet gennem magnetventil nr. 43. Og på et tidspunkt når stemplet er så langt ind i presserøret, at det ikke skal længere. Derfor er der monteret en rullekontakt, som rammes af en lodret stang (monteret/påsvejst stempelstangen), og i det den ramme rullekontakten, skal rullekontakten sende et signal til relæerne (hvad hedder disse relæer, og hvor mange?) om at den skal slukke for 230v strøm til ventil nr. 43. Når den slukker for strømmen til ventilen, begynder olien automatisk bare at cirkulerer, og stemplet står derfor stille. Men samtidig med at rullekontakten slukker for strømmen til ventil nr. 43, så vil jeg gerne have at den tænder for strøm til ventil nr. 44, fordi så begynder der at flyde olie modsat ind i hydraulikcylinderen, så stemplet trækker sig tilbage (Her sker inde i presserøret ny ladning af savsmuld). Når stemplet så har trukket sig langt nok tilbage, så rammer den påsvejste lodrette stang igen en rullekontakt, som bare sidder i modsatte ende af den anden rullekontakt. Denne rullekontakt, skal fortælle relæerne (det skal den gøre med et enkelt lille signal, for så snart hjulet på rullekontakten blir sluppet igen, så forsvinder forbindelsen) at nu skal vi slukke for ventil nr. 44, og i stedet tænde for ventil nr. 43, så vi kan få stemplet fremad igen, og presse en ny briket. Jeg havde kun tænkt mig der skulle sidde en afbryder på strømmen til magnetventilerne, da hydraulikpumpen bare blir sat til strøm med et 32 amp stik. Der skal således ikke laves strøm til hydraulikstationen, men kun til el/magnet ventilerne. 230v

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad vi skal indkøbe for at lave denne opsætning..

Jeg vil gerne have at det hele forbliver 230v som magnetventilerne, og hvis det kræver køb af nye relæer, så må det være sådan. Aner heller ikke hvilke rullekontakter vi skal anskaffe os. har fået af vide, at de gamle vi har ikke vil virke, og at vi skal købe sådan nogle nye, som jeg har lagt billeder op af. Noget med at vores kun have plads til 3 ledninger, og at vi skulle bruge en rullekontakt hvor der var plads til 4 ledninger ( på side 6 kan i se billeder af den gamle rullekontakt som vi har 2 stk. af, og der er også billeder af sådan en rullekontakt, som min kammerat mente vi skulle anskaffe os)..
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi »

hej
er der ikke nogle på skolen der måske kan hjælpe jer med el ét ,nogler der er lidt længer fremme i uddanelsen.
pil har lavet et udemærket diagram .
der er da el linie på den teknisk skole .
der er lidt langt til frederikshavn ,dejlig by for øvrig .har været på efteruddanelse der en del gange på NUSA.

nb.
en sidste løsning kunne være at tage en snak med en elinstalatør i område det kunne være at han hade en lærling der gik lidt i tom gang .som kunne strikke den styring op , for der er ikke meget at lave for tiden.
han kunne få sin reklame styringen.
ellers ser det godt det i har lavet :great: :great:

MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej snubbi

Jo der er må findes nogle på skolen som har styr på det, så har også sat mig for at jagte dem i morgen. Problem er tiden. Vi skal afleverer projektet onsdag kl 15, så vi er meget presset desværre, og pengene er heller ikke særlig store.. Ja det pII har lavet ser rigtigt fint ud, jeg printer det også ud, og tager det med på skolen i morgen. Ja en maskinmesteruddannelse er næsten 50% el, men problemet er bare, at vi slet ikke er begyndt på det endnu ;-) Er næsten lige startet jo. Ja Frederikshavn er en dejlig by. Den er desværre bare gået lidt død de sidste 10-15 år. Men håber der kommer lidt liv i den igen, for den under jeg den sgu.

Hvad er det nu lige NUSA er? Jeg har kørt forbi det skilt mange tusinde gange, men har aldrig taget mig sammen til at finde ud af, hvad det i grunden var?

Den med en elinstallatør vil jeg lige overveje. Blir nok sådan én vi skal prøve at lokke et par relæer og nogle rullekontakter ud af i hver fald. Håber vi kan få det billigt/låne det sådan et sted i hvert fald..

Mange tak tak.. Vi er også selv meget stolte. Knap så stolte over vi har så travlt, men i det mindste er det et godt produkt vi har prøvet at lave, med en god sag for øje, nemlig vedvarende energi :-) Hehe eller i det mindste udnytte spildprodukter
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll »

Er ved at lave en beskrivelse, sender den om lidt.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af snubbi »

hej
NUSA er nordisk uddanels center der efteruddanelse i bla. brand og sikrings anlæg . og andet
er der ikke nogle der er i sidst del af uddanelsen?
det tager ikke mere end en times tid med den simple styrring at fortråde den op.
det er på you tub et lignene forsøg fra ålborg tekniskskole der faldt knap dig ud.
MartinGrzegorczyk
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 77
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:35

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af MartinGrzegorczyk »

Hej snubbi

Okay.. Haha ja det var lidt anderledes end jeg havde regnet med. Da jeg var yndre, forbandt jeg ordet NUSA med NASA, så i mit hoved har jeg altid haft forestillinger om, at de byggede rumraketter... Haha skørt hva

Jo der er godtnok ældre studerende, men de er sgu altid så travlt optaget. Men mon ikke vi kan ødelægge en af el-lærernes frokostpause :-)

Jeg forstår ikke lige den sætning du skriver med ålborg tekniskskole?
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Hjemmelavet briketpresser

Indlæg af pll »

Opdagede lige en fejl i diagrammet, hermed et nyt.

I skal bruge 2 hjælpe relæer eller kontaktorer med 2 slutte og 1 bryde kontakt.
Rullekontakter eller endestop som det rigtigt hedder, er tegnet hvor de ikke er påvirket. Det er ok med dem med 3 ledninger.

Diagrammet virker således:

Når stemplet er tilbage vil endestop S2 være påvirket og der vil kunne løbe strøm gennem S0 hvis denne er tændt, til relæ spole K1 og denne vil trække.
Hermed vil der komme spænding på magnetventil Y1 og stemplet vil begynde at køre fremad. Samtidig vil sluttekontakt K1 parallel med S2 slutte (holdekontakt) og sørge for at der er spænding på relæ K1 efter at endestop S2 ikke længere er påvirket. (stemplet er begyndt at køre fremad)

Når stemplet er helt fremme påvirkes endestop S2, dette får relæ K2 til at trække. Når K2 trækker bryder brydekontakt i holdekreds for relæ K1 og dette afbryder og fjerner spændingen til magnetventil Y1.
Samtidig får magnetventil Y2 spænding og stemplet køre tilbage.

Når kontakt S0 afbrydes vil stemplet hvis det er på vej fremad fortsætte fordi det får spænding gennem holdekredsen. Hvis det er helt fremme eller på vej tilbage vil det køre tilbage og stoppe der.
Vedhæftede filer
Briketpresser_2.pdf
(19.82 KiB) Downloadet 103 gange

Besvar